1 619 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Ledningsdimensionering värme.
Jag ska dra in ett nytt vattenburet värmesystem i min kåk (som nu bara har vedkaminer), och undrar lite över ledningsdimensionerna.
Från pannan drar jag 22mm koppar genom cirkpumpen, för att sedan grena ut i två slingor ( med tvårörssystem).
På ena slingan ska hänga 4 st dubbla 60*110 cm radiatorer och på den andra 7 st likadana.
Vid ett överslag går det åt 90 meter rör, i de båda slingorna tillsammans.
Räcker 15 mm kopparrör på varje slinga?
Finns det något alternativ till vattenburet system för en kåk med sluten planlösning, många rum och besvärande kallras vid fönstren?
En annan sak: Jag har alltid lött skarvar och böjar, men nu finns det ju skarvar och böjar med O-ring som man pressar ihop.
Blir väldigt snyggt. Men är fem gånger så dyra som lödböjar. Och har dom suttit i 10 år så oxiderar väl dom oxå och är inte så snygga längre....
Finns det någon annan fördel med dom, förutom mindre brandrisk vid monteringen?
Från pannan drar jag 22mm koppar genom cirkpumpen, för att sedan grena ut i två slingor ( med tvårörssystem).
På ena slingan ska hänga 4 st dubbla 60*110 cm radiatorer och på den andra 7 st likadana.
Vid ett överslag går det åt 90 meter rör, i de båda slingorna tillsammans.
Räcker 15 mm kopparrör på varje slinga?
Finns det något alternativ till vattenburet system för en kåk med sluten planlösning, många rum och besvärande kallras vid fönstren?
En annan sak: Jag har alltid lött skarvar och böjar, men nu finns det ju skarvar och böjar med O-ring som man pressar ihop.
Blir väldigt snyggt. Men är fem gånger så dyra som lödböjar. Och har dom suttit i 10 år så oxiderar väl dom oxå och är inte så snygga längre....
Du får en utmärkt anledning att köpa ytterligare ett roligt verktyg.Lars-Erik skrev:En annan sak: Jag har alltid lött skarvar och böjar, men nu finns det ju skarvar och böjar med O-ring som man pressar ihop.
Skämt åsido så har jag tittat på dessa kopplingar men tycker att verktyget för 8-10 tusen är för dyrt.
-- Arne
Rörpularen på jobbet säger att gummipackningen torkar med tiden så de måste kassera oanvända skarvar efter en tid.
Själv skulle han inte installera ett sådant system i sitt eget hem, han litar inte på att de håller tätt efter en tio år.
Lödning är det enda som gäller, därefter den vanliga klämkopplingen (muttervarianten). Detta enligt honom själv.
Själv skulle han inte installera ett sådant system i sitt eget hem, han litar inte på att de håller tätt efter en tio år.
Lödning är det enda som gäller, därefter den vanliga klämkopplingen (muttervarianten). Detta enligt honom själv.
http://www.vvsguiden.se/catalog/?command=showCatalogItems&nodeId=8323
Denna lödapparat stod högst på min önskelista vid jul, tyvärr så struntade tomten i min vädjan.. :'(
Denna är en ren proffsapparat som även går att hårdlöda med. Men som sagt så får man ju en hel del klämringskopplingar för dessa pengar.
Denna lödapparat stod högst på min önskelista vid jul, tyvärr så struntade tomten i min vädjan.. :'(
Denna är en ren proffsapparat som även går att hårdlöda med. Men som sagt så får man ju en hel del klämringskopplingar för dessa pengar.
Jag får tacka för delade erfarenheter och synpunkter!
Jag har spolat presskarvarna helt nu.
Den föreslagna lödapparaten är säkert helt utmärkt. Men en aaaaaning för dyr.
Jag funderar istället på denna http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=Eq0q163q176q319&ic=N&sw=12529.
Jag har spolat presskarvarna helt nu.
Den föreslagna lödapparaten är säkert helt utmärkt. Men en aaaaaning för dyr.
Jag funderar istället på denna http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=Eq0q163q176q319&ic=N&sw=12529.
Jag bytte ut hela mitt vattenburna system i somras och använde mig av 22 mm kopparrör i själva stammarna. Från stammarna använde jag 15 mm kopparrör upp till varje radiator. Har fungerat mycket bra. Valde 22 mm i stammarna för att få bättre cirkulation.
Pratade tidiagre med en rörmokare och han sa att man kunde koppla max 4 radiatorer i rad på en 15 mm ledning.
Pratade tidiagre med en rörmokare och han sa att man kunde koppla max 4 radiatorer i rad på en 15 mm ledning.
Vilken dimension som bör användas beror på vilket rörlängd och effektuttag som tas på varje slinga.
Pumpkapacitet och ljudnivå är begränsande
Låter som ett bra alternativ med 22mm Cu rör på stammarna och 15mm Cu rör till radiatorerna
Skulle använda lödda kopplingar (alltid risk med skärringskopplingar), om du inte kan hårdlöda, använda silverlod istället, fungerar lika bra.
Pumpkapacitet och ljudnivå är begränsande
Låter som ett bra alternativ med 22mm Cu rör på stammarna och 15mm Cu rör till radiatorerna
Skulle använda lödda kopplingar (alltid risk med skärringskopplingar), om du inte kan hårdlöda, använda silverlod istället, fungerar lika bra.
Medlem
· västerbotten
· 273 inlägg
Lars-Erik skrev:
Jag har precis lött hela värmesystemet med
http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=Eq0q163q176q319&ic=N&sw=10313
"Löd och hobbybrännarsats"
30-8145
och en engångsflaska gasol för 80:- som jag köpte på byggvaruhuset.
rör/kopplingar/Löd och flussmedel från rinkaby.
Funkade kanon. Jag bockade en plåt som jag hade som skydd när jag lödde nära intill regler/isolering.
Samma grejor är perfekt för att värma loss fastrostade muttrar på bilar
Från min panna som är placerad i uthuset har jag kulvertrör med en dimension på 42mm. Väl inne i "källaren" går jag direkt ned till 15 mm.
Jag har en egen version av fördelare. där jag har delat hela huset upp i fyra sektioner, med 3-4 element på varje sektion. På så sett kan jag stänga eller strypa valfri sektion, tex. vinden.
Jag har tvårörssytem och har har hela rörsystemet synligt. Jag har använt prisolrör som är lätt att böja. Jag har använt klämkopplingar där jag har behövd det. Med andra ord inga lödningar Och mitt system verkar då vara helt tät.
Skulle det dock bli lekage, kan jag ju alltid stänga den sektionen och sedan byta klämringskopplingen. Det är fördelen med att ha ett synligt system.
Då jag nu pratar om mitt fritidshus, kommer värmen tidvis att vara låg, så att ha det synligt känns tryggare ur fryssynpunkt.
Jag har en egen version av fördelare. där jag har delat hela huset upp i fyra sektioner, med 3-4 element på varje sektion. På så sett kan jag stänga eller strypa valfri sektion, tex. vinden.
Jag har tvårörssytem och har har hela rörsystemet synligt. Jag har använt prisolrör som är lätt att böja. Jag har använt klämkopplingar där jag har behövd det. Med andra ord inga lödningar Och mitt system verkar då vara helt tät.
Skulle det dock bli lekage, kan jag ju alltid stänga den sektionen och sedan byta klämringskopplingen. Det är fördelen med att ha ett synligt system.
Då jag nu pratar om mitt fritidshus, kommer värmen tidvis att vara låg, så att ha det synligt känns tryggare ur fryssynpunkt.
Jag tror dej. Och tackar för klart besked, och för att jag slapp slänga 600:- i sjön. Finns inte värre saker än dåliga verktyg.e skrev:
Hyrgruppen lånar nog ut riktiga grejer för en billigare penning.
Intressant. Tidigare när jag försökt gasollöda har jag svurit över att värmen inte räckt till, men det är många år sedan och grejerna har säkert blivit bättre.Jag har precis lött hela värmesystemet med
[länk] 3
"Löd och hobbybrännarsats"
30-8145
och en engångsflaska gasol för 80:- som jag köpte på byggvaruhuset.
rör/kopplingar/Löd och flussmedel från rinkaby.
Funkade kanon. Jag bockade en plåt som jag hade som skydd när jag lödde nära intill regler/isolering.
Och eftersom flera i tråden föreslagit gasolverktyg, så kan jag inte annat än tro på det.
Jag får tacka för alla goda råd om dimensioneringen också. (Bra med sådana här forum, man silpper göra så många misstag).
Summan har blivit att jag förlänger och grenar ut mitt 22mm stamnät lite mer än vad jag först planerade. För att sedan grena ut i 15mm slingor där jag får max tre radiatorer (110*60 pc11 och pc21) på varje slinga.
Klicka här för att svara