Vi kommer att bli klara med huset i slutet av året. Vi har försökt ta reda på hur värdeåret sätts genom att
1) prata med bekanta som byggt
2) ringa skatteverket
3) maila skatteverket
och vi har fått olika alt. luddiga (från Skatteverket) besked av alla.

Är det nån som nyss byggt klart och vet????
Hur sätts värdeåret?
Är det den dag man flyttar in?
Den dag man folkbokför sig i nya huset?
Besiktningsdagen?
Den dag man skickar in nån taxeringsblankett?

Kan nu själv svara efter att ha trakasserat Skattemyndigheten i 2 veckor. De har en fantastisk förmåga att slänga ur sig en standardfras och hänvisa till en broschyr (där svaret inte står) istället för att svara på frågan man ställt. Jag har dock inte gett mig och tillslut fick jag följande utförliga svar (frågan gäller ett hus som fått bygglov under 2004):

Hej !

Byggnaden ska taxeras vid den särskilda fastighetstaxeringen 2005. Det är de förhållanden som gäller den 1 januari 2005 som har betydelse för hur taxeringen ska ske.

Om byggnaden inte är färdigbyggd vid denna tidpunkt ska byggnaden taxeras som "byggnad under uppförande". Om så sker ska full fastighetsskatt betalas för inkomståret 2005 (taxeringsår 2006).

Om byggnaden taxeras som färdigbyggd med värdeår 2004 ska ingen fastighetsskatt betalas för inkomståren 2005-2009 och halv fastighetsskatt för inkomståren 2010-2014.

Enligt fastighetstaxeringslagen (7 kap. 12 §) ska värde av byggnad under uppförande bestämmas till hälften av nedlagd kostnad. Kostnaden ska omräknas till det genomsnittliga kostnadsläget som gällde under andra året före taxeringsåret. För byggnad som uppförs under 2004 gäller det genomsnittliga kostnadsläget under år 2001.

Enligt Riksskatteverkets (numera Skatteverket) allmänna råd för taxeringen och värdesättningen vid 2003 och senare års fastighetstaxeringar; RSV 2002:14 gäller följande beträffande Byggnad under uppförande:

6.1 Byggnad under uppförande
Enligt 7 kap. 12 § FTL skall värdet av byggnad under uppförande bestämmas till hälften av nedlagd kostnad omräknad till genomsnittlig kostnad under andra året före taxeringsåret.
Allmänna råd:
Byggnad bör anses vara under uppförande när arbetet med byggnadens grund påbörjats, t.ex. genom gjutning av bottenplatta. Enbart schaktning eller grävning för en byggnad bör inte medföra att byggnadens uppförande anses ha påbörjats.
Byggnad bör inte taxeras som varande under uppförande, om den till övervägande del tagits eller kunnat tas i bruk genom uthyrning eller genom ägarens brukande eller på annat sätt. Med övervägande del avses bl. a. att hyran för de lägenheter som tagits eller kunnat tas i bruk utgör mer än halva byggnadens totalhyra.
Vid genomgripande ombyggnad bör byggnaden taxeras som under uppförande, om lägenheterna till övervägande del evakuerats.
Reduceringen med 50 procent bör vid ombyggnader avse endast ombyggnadskostnaderna och inte restvärdet av befintlig bebyggelse.
Vid tillbyggnad bör byggnaden taxeras som under uppförande, om byggnaden i det färdiga skicket till övervägande del står tom och inte kan utnyttjas. Med taxeringsåret i 7 kap. 12 § FTL avses det år då allmän eller förenklad fastighetstaxering senast skett av den taxerings- enhetstyp till vilken taxeringsenheten hör.
Vid beräkningen av nedlagda kostnader på byggnad under uppförande bör förutom direkt byggnadskostnad medräknas även värdet av eget och annat oavlönat arbete. Som nedlagda kostnader bör anses sådana kostnader som är normala i förhållande till byggnadsåtgärdernas karaktär och omfattning. Möjligheterna att erhålla statliga eller kommunala bidrag bör härvid inte beaktas.
För hyreshus bör värdet av byggnad under uppförande normalt fördelas på lägenhetstyp i relation till byggrättens fördelning på typ av bebyggelse.

Som framgår ovan ska byggnad taxeras som färdigbyggd om den till övervägande del tagits eller kunnat tas i bruk genom uthyrning eller genom
ägarens brukande. Tidpunkten för slutbesiktning, inflyttning eller folkbokföring har således ingen avgörande betydelse. Har byggnaden tagits
eller kunnat tas i bruk den 1 januari 2005 ska byggnaden taxeras som färdigbyggd och värdeåret fastställas till 2004.

Intressant men måste man själv göra något för att få ett "värdeår"? Jag fattar inte det här, har också mailat skatteverket men fått ett svar som jag inte förstår. Om huset blir klart nästa år (2005), ska man fylla i nån blankett då? Och var får man tag på den blanketten i så fall?

Ja, till vem skall man tala om att man är färdig (eller nästan iaf) och har flyttat in. Vilket vi precis gjort.
Har det där idiotiska förslaget gått igenom att det bara är skattefritt ett år efter 2005?
Jag säger bara, dessa sosialdemokrater... och inga högskoleutbildningar har de heller!!!

Abuquir skrev:
Jag säger bara, dessa sosialdemokrater... och inga högskoleutbildningar har de heller!!!
heh... näe... men de kan stava till socialdemokrat ;D

TiGGrE skrev:
heh... näe... men de kan stava till socialdemokrat  ;D
;D ;D ;D

Blanketten för fastställande av värdeår får man av Skattemyndigheten. Den skickas automatiskt ut i februari-mars till alla som fått bygglov året innan enligt Skatteverket.

värdeår får du räkna ut själv. annars är det husets byggnadsår som gäller. Ja, äldre hus än 1929 räknas som 1929 som värdeår.
har du renoverat befintliga bostadsytan förändras inte värdeåret om jag kommer ihåg rätt.
har du gjort ett tillbygge räknas ett nytt värdeår fram.
Ex: huset byggdes 1950, 100 kvm - värdeår 1950
tillbygge år 2000, 100 kvm
2000+1950/2 = 1975 nytt värdeår

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.