En undring bara...

Jag har anslutit min dränering till kommunens avlopp via ett sandfång med vattenlås på framsidan av huset. Fallhöjden på dränvattnet är väl en halvmeter vilket innebär att denna brunn är rätt ljudlig  :P Det innebär å andra sidan att jag har rätt bra koll vad min dränering gör.

Efter snösmältningen så formligen forsade det vatten ur 110 röret i 3-4 veckor, efter vanliga regn kommer det ett rejält flöde med vatten ett par dagar och efter de regn vi har haft i juli så är det likadant i åtminstonde 4-5 dagar. Därtill kommer en pumpgrop på baksidan av huset som pumpar ut kanske 100-150l var tionde minut när det är som "värst".

Ingen av grannarna bredvid klagar på ovanligt fuktiga källare. Innan min dränering var det väl lite fuktigt i källaren men inte direkt störande. (edit: numera är det inte ens lite fuktigt utan bara torrt ;))

Hur mycket vatten får ni andra här på forumet ur er dränering? Är ovanstående normalt eller verkar jag ha en ovanligt lyckad dränering  8) eller har jag en ovanligt blöt tomt, mitt ibland de andras  ??? ?

Mina mängder är knappt märkbara. Droppar litegrann, jorden är dock kraftig lerjord som ju binder vattnet bra. Gissar att du har sandgjord eller morän?

Sk torrskorpilerad lera, dvs urtorkad lera.

Har för mig att den lär vara mindre mottaglig för vatten vilket kanske gör att när vattnet tar lättaste vägen så blir det förbi den leran på något sätt och direkt ner i dräneringen ???

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.