Har precis fått lite olika offerter på vad det kostar att renoverera vårt badrum. Offerterna varierar mellan 75 och 100 tusen, exklusive porslin men inklusive byggmaterial och kakel/klinker.

Tanken som slog mig var att jag för mindre pengar skulle kunna ta ledigt från jobbet och göra mycket av jobbet själv, så nybörjare jag är...

Ärligt talat, tror ni att jag skulle klara att renovera vårt badrum själv? Förutsättningarna är följande:

- Jag har ingen erfarenhet av någon del av hantverksarbetet, dvs plattsättning, lägga golvvärme, mm.
- Jag är normalhändig
- Badrummet är ca 6m2
- Det som ska göras är:
* Bortrivning av gammal plastmatta på golv och vägg
* (Hantverkare får koppla ut vvs och el)
* Fastskruvning av nya gipsskivor på både golv och vägg
* (Hantverkare får dra ny el till spottar och montera dessa)
* Ny golvbrunn
* el-golvvärme
* fuktspärr mmm
* Sätta kakel och klinker på vägg och golv
* (Hantverkare får koppla in VVS och el)
- Självklart kommer jag säkert flera gångeratt få göra om vissa moment eftersom jag aldrig gjort det förrut, men det tror jag att tiden/pengarna tillåter...

Är det realistiskt att göra tror ni?
 
Jag tycker inte du skall vara bekymmrad att ge dig hän i detta roliga och utmanande projekt.

Det finns massor av dokumentation som du kan ta till för att säkerställa att du utför arbetet på ett fackmannamäsigt sätt (vilket är ett krav vid ev. skada)

Kolla runt här på forumet, ladda hem material mm. på
www.bkr.se hittar du det mesta du behöver veta. Sedan så brukar bygghandeln ha en hel del material och monteringsanvisningar att tillgå.

Jag var själv mycket tveksam då jag gav mig på mitt första badrums bygge, nu ger jag mig på nr 3. Jag gör som du tar hantverkshjälp till el och delar av VVS. Resten grejar man själv.

Sedan så finnns ju alltid forumet här och här finns det grymmt mycket kunnskap, ett antal personer som redan begått misstagen kanske ::)

LYCKA TILL
 
Utan tvekan. Kör hårt.

När det går åt pipan berättar du det här så vi andra inte behöver göra samma misstag..... ;)
 
Glömde en vkitig länk www.gvk.se mera normer råd och säkerhet. Information innan man ger sig på det okända skapar alltid trygghet. Kör hårt ;D
 
Ojdå, ni verkar rörande eniga... fast det var kanske inte helt oväntat med tanke på vilka som läser forumet ;)

Hur lång tid tror ni det kan ta om man jobbar vanliga 8-timmarsdagar och blir tvungen att göra om då och då?

 
har igentligen bara byggt ett badrum men håller på att förbereda mig för 2 till. Om vi börjar bakiffrån så tror jag att du kan lägga klinker och kakla och foga detta på mindre än en vecka om du gör allt själv. Får du sedan hjälp av en kompis någon kväll så blir det mycket effektivare. Detta är det absolut roligaste jobbet, inte speciellt svårt, men kräver mycket nogrann planering så att man inte får för smala remsor av kakel i något hörn, eller vid en dörr (både fult och svårt att kapa tunna remsor).

Momentet före det är att fuktspärra, det tar 3-4 dagar, mest på grund av torktiden, dvs här jobbar du någon timme, och sedan får du vänta minst en dag för nästa moment.

När det gäller rivning och uppbyggnad av golv och väggar, så är det väldigt svårt att förutse, det finns så mycket som kan visa sig nödvändigt att göra när man väl har öppnat upp. men i en ideal värld så gör du det på 2-4 dagar. Det kanske visa sig att du skall passa på och byta mer avloppsrör, när du väl får syn på hur de ser ut osv. Här handlar det väldigt mycket om att kontrollera styvhet på bjälkar och väggar, så de tål kakling.



 
Vi renoverade nyligen vårt badrum själva för att spara pengar. Mitt bästa tips är att "kratta" för hantverkaren och göra "tråkjobbet" själv.

Om man t.ex. ska byta stammen, hyr en Hilti, bila och frilägg rör och golvbrunn så rörmokaren kommer åt.

Ska man sätta spottar i taket, gör hål i taket (eller regla undertak), dra flexslang. På så sätt slipper hantverkarna göra massa onödigt jobb som kostar massor av pengar...
 
JohanS skrev:
Man bör nog tänka på hur aktivt man kan arbeta med renoveringen. Speciellt om man bara har ett badrum. Jag kan tänka mig att det blir lite slitigt att renovera bostadens enda badrum om man enbart arbetar på kvällstid. Risken är att man blir pressad av att "dubbelarbeta" och att inte ha tillgång till en av hemmets standardfunktioner under kanske en månad.

Jag hade inte renoverat ett badrum själv nu när jag jobbar heltid, men hade jag haft mer tid till förfogande så hade jag helt klart övervägt att göra det mesta själv.
Bra synpunkt. Vi renoverade 20 kvm till bad/bastu/relax för sju år sedan, det mesta själv. Besparingen var mycket stor, men kostade 6 mån av heltidsarbete i bygget. Vi gör aldrig om det även om vi är mycket nöjda med slutresultatet.
 
Jag kan tänka mig att det blir lite slitigt att renovera bostadens enda badrum om man enbart arbetar på kvällstid.
Jo, min tanke är just därför att ta ledigt från jobbet ocha arbeta heltid med renoveringen. Helt sjukt att det är ekonomiskt försvarbart att göra så...


 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.