Hoppa till huvudinnehåll
Byggahus.se
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Sök på Byggahus.se
Bli medlem Logga in
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Start
Bibliotek
Meny
Bibliotek
Altan & Uteplats
Badrum
Bygga nytt hus
Ekonomi & Juridik
Grund & Markarbete
Kök
Renovera
Tester
Trädgård & Utemiljö
Verktyg
VVS & Inomhusklimat
Forum
Meny
Forum
Index
Senaste
Obesvarat
Populärt
Mest gillat
Medlemmar
Regler
Bilder
Meny
Bilder
Utvalda bilder
Populära bilder
Forumbilder
Video
Shop
Meny
Shop
Bästsäljare
Verktyg & maskiner
Hus & bygg
Skruv & infästning
Trädgård & utemiljö
Jämförelser
Meny
Jämförelser
Jämför hustillverkare
Jämför boräntor
Jämför elförbrukning
Jämför bergvärmepump
Jämför luft-vattenvärmepump
Övrigt
Meny
Övrigt
Svarta listan
Fråga experten
Quiz
Ordlista
Information
Meny
Information
Om oss
Nyhetsbrev
Kontakta oss
Annonsera
Regler
Datapolicy
Cookies
A-Ö
Byggahus.se
Bygga nytt hus

Dyrt att påbörja bygge utan startbesked

Elina Blom Westergren
Publicerad 30 okt 20184 kommentarer
Får dyr avgift efter att ha påbörjat garagebygge utan startbesked.

En husägare i Markaryd blev lite för ivrig i bygget av sitt garage och satte igång byggprocessen innan ett startbesked hade utfärdats. Enligt lag måste du ha fått ett startbesked, oavsett om du har bygglov, innan du får påbörja arbetet. Men eftersom något sådant inte kommit på plats vid starten av just detta garagebygget måste husägaren betala en avgift på cirka 47 000 kronor.

Att bygget hade påbörjats upptäcktes i samband med att kommunens byggnadsinspektör besökte byggarbetsplatsen. Det visade sig att garaget nästan redan var färdigbyggt.

Straffavgiften var från början hela 93 632 kronor, men byggnadsnämnden valde efter vidare diskussioner att halvera den.

Källa: Smålänningen

Läs också

  • Kirunas kommunalråd anklagas för svartbygge
  • Ändringar i PBL ska komma tillrätta med eftersatt tillsynsarbete
Svara
Gilla

Kommentarer

4
H
Det känns sm att något saknas i uppgifterna i artikeln. Jag har för mig att straffavgiften är fixerad till ett halvt basbelopp, alltså ca 22 000 för att bygga u
· 31 okt
R
Det är massa onödiga regler. T.ex. kravet på färdigställandeskydd skulle kunna tas bort. Och baka in startbesked i bygglovet så man skickar in kompletta handlin
· 31 okt
K
Det är kanske så att startbeskedet ges i samband med att ett byggsamråds-möte hålls. Och sådana viktiga saker kan man ju inte hoppa över när det gäller något s
· 31 okt
Visa alla kommentarer
Läs artiklar taggade med
Bygga nytt hus

Relaterade forumämnen

  • Dyrt att påbörja bygge innan startbesked - kommentarer

    Artikelkommentarer
  • Granne har byggt högre än överenskommet

    Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
  • Husägare får böta 70 000 kronor för svartbyggen - kommentarer

    Artikelkommentarer
  • Fick bygglov för garage men kanske måste riva gästhuset istället - kommentarer

    Artikelkommentarer
  • Bygglov klart, och nu då?

    Bygglov

Populära forumämnen

  • Granne håller på med nåt på vår gemensamma tomtgräns.

    Tomter
  • Polarpumpen.se, oseriös hantering

    Försäkringar
  • Vattenfall vill bygga nätstation på min fastighet

    El
  • Ser den här plintgrunden fackmässigt utförd ut?

    Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
  • Grannfastigheten ska bomma igen vår parkering/uppfart

    Juridik

Tjänster

  • Svarta listan

    Svarta listan - Hitta bluffmakare i din kommun

  • 2,69

    procent. Så låg ränta fick den senaste bolåneprutaren

  • Hustillverkare

    Jämför hustillverkare

  • Elförbrukning

    Jämför elförbrukning

  • Bergvärmepumpar

    Jämför bergvärmepumpar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.