Hoppa till huvudinnehåll
Byggahus.se
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Sök på Byggahus.se
Bli medlem Logga in
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Start
Bibliotek
Meny
Bibliotek
Altan & Uteplats
Badrum
Bygga nytt hus
Ekonomi & Juridik
Grund & Markarbete
Kök
Renovera
Tester
Trädgård & Utemiljö
Verktyg
VVS & Inomhusklimat
Forum
Meny
Forum
Index
Senaste
Obesvarat
Populärt
Mest gillat
Medlemmar
Forumsök
Regler
Bilder
Meny
Bilder
Utvalda bilder
Populära bilder
Forumbilder
Video
Shop
Meny
Shop
Bästsäljare
Verktyg & maskiner
Hus & bygg
Skruv & infästning
Trädgård & utemiljö
Jämförelser
Meny
Jämförelser
Jämför hustillverkare
Jämför boräntor
Jämför elförbrukning
Jämför bergvärmepump
Jämför luft-vattenvärmepump
Övrigt
Meny
Övrigt
Svarta listan
Fråga experten
Quiz
Ordlista
Information
Meny
Information
Om oss
Nyhetsbrev
Kontakta oss
Annonsera
Regler
Datapolicy
Cookies
A-Ö
Byggahus.se
Arkitektur

Varmt trä i distinkt betongskal i Fjällbacka

Leo Gullbring
Publicerad 9 sep 202221 kommentarer
Sedan 70-talet hade det stått ett litet eternithus på tomten. Arkitekt Petra Gipp som annars vurmar för att spara det gamla, bestämde sig för att skapa något helt nytt åt sin konstintresserade beställare.
Terrassen på taket vid Petra Gipps Fjällbacka bjuder på utsikt från ett yttre rum.

Terrassen på taket vid Petra Gipps Fjällbacka bjuder på utsikt från ett yttre rum. Foto: Mathias Johansson

Petra Gipps arkitektur är handfast materialitet. I Fjällbacka antyder formbrädornas ådring i exteriörens betongskal en trävarm sparsmakat exakt interiör. Terrassen på taket bjuder på utsikt från ett yttre rum som i volym och proportioner påminner om insidan.

Fjällbacka betongfasad
Foto: Mathias Johansson

Utsikten mot Västerhavet, dess mjuka klipphällar och färgstarka mjuka natur går igenom i den på en klipphäll placerade byggnadens formspråk.

– Den nedre trädgården är ymnigt beväxt med fruktträd och lummig grönska, förklarar arkitekt Petra Gipp. Där är man skyddad och helt i sin egen värld. Eller så går man upp för trappan och spejar ut över havet.

Villa ritad av arkitekt Petra Gipps
Foto: Mathias Johansson

På tomten fanns tidigare ett litet eternithus från sjuttiotalet. En rest från en bebyggelse som inte klarat av att mäta sig med Bohusläns storslagna natur. Det nya huset tog plats på en klippkant högre upp på den lilla tomten.

– Jag brukar annars ofta vurma för att på något vis spara och bevara det gamla, men inte här. Fjällbacka består av egensinniga trähus tätt invid enorma, stora klippblock längs med slingriga gator. Här är det landskapet som dominerar, människan avtryck genom tiderna har fått underordna sig naturen.

Villa ritad av arkitekt Petra Gipps
Foto: Mathias Johansson

Kontrast mellan det storslagna och det intima, mellan det otyglade och det bearbetade blev utgångspunkten för Petra Gipps gestaltning. Tyngd på utsidan, lätthet på insidan.

– Det spelar ingen roll om ens beställare är bagare, terapeut eller börsmäklare, jag gillar samtalet med kunden, det är det som ger upphov till arkitekturen och till rummen. I det här fallet var min beställare en konsthistoriker som arbetat på Bukowski. Hon har ett stort konstintresse och har en massa idéer, hennes mor bor här i Fjällbacka.

Villa ritad av arkitekt Petra Gipps
Foto: Mathias Johansson

Ett stycke vardagsrum på taket kan tyckas väl utsatt för vädrets makter, men här är det tvärtom menar Petra Gipp.

– Min beställare är nog den enda människa jag träffat som älskar när det blåser! Hon ville gjuta ett helt vardagsrum på taket där hon kan sitta i vinden och speja ut över Västerhavet där hennes smågrabbar tränar i seglarskolans optimistjollar.

Villa ritad av arkitekt Petra Gipps
Foto: Mathias Johansson

Byggnaden ligger i Fjällbackas ytterkant inkilad mellan befintliga byggnader i direkt anslutning till den bohuslänska vilda naturen.

– Vi bestämde oss tidigt för att göra allt i platsgjuten betong som är robust nog att stå emot starka vindar. Volymen spänner över klippans kant här och genom sin sektion låter den det inre landskapet möta det yttre, här kopplas de inre rummen samman med platsens olika nivåer.

Villa ritad av arkitekt Petra Gipps
Foto: Mathias Johansson

Petra Gipp fann snabbt byggnadens huvudmotiv: ett enda stort fönster som öppnar upp mot Västerhavet.

Villa ritad av arkitekt Petra Gripps
Foto: Mathias Johansson

Insidans träbeklädnad står i stark kontrast till utsidans betongfasad. Olika nivåer ger en omväxlande rumslighet som också bjuder på olika utsikter.

Villa ritad av arkitekt Petra Gripps
Foto: Mathias Johansson

Trappan som leder upp till takterrassen ser ut att ha lyfts ut ur huset som gediget stycke möblemang.

Villa ritad av arkitekt Petra Gipps
Foto: Mathias Johansson

Steinunn Thorarinsdottirs finlemmade konstverk står tillsammans med den ymniga växtligheten i kontrast till de skarpskurna betongväggarna.

Villa ritad av arkitekt Petra Gripps
Foto:Mathias Johansson

Matthias van Arkels ’Sarkofag L #2’ understryker byggnaden som ett eget konstverk helt skiljt från andra tillägg.

Villa ritad av arkitekt Petra Gripps
Foto:Mathias Johansson

Petra Gipp rör sig alltid i gränslandet mellan konst och arkitektur, i ett slags utforskande av byggnadskonst i kontrast mot det slentrianmässigt snabbt utan omsorg uppförda byggandet. Hon tog andraplatsen i tävlingen om nya Liljevalchs.

– I Danmark, där jag studerat tidigare och nu också undervisar, talar man aldrig om en konstnär eller arkitekt som något generellt. Man är bildkonstnär, bildhuggare,, arkitekt, scenkonstnär…

Villa ritad av arkitekt Petra Gipps
Foto:Mathias Johansson

Gipsmodellerna ger känsla av just den materialitet som Petra Gipp vill förmedla, de hjälper också beställaren att förstå arkitektens tankar bortom alla tvådimensionella ritningar.

Villa ritad av arkitekt Petra Gripps
Foto:Mathias Johansson

Sovrum och kök är placerat på det övre planet, vardagsrum och ytterligare sovrum på det nedre.

– Vi har fodrat hela insidan med varmt trä: olika typer av furuplywood, panel och massivträ. Det är lite som att vara på en båt.

Villa ritad av arkitekt Petra Gripps
Foto:Mathias Johansson

Istället för att gjuta med frigolit som isolering har Petra Gipp använt foamglas som är ett betydligt mer formbeständigt och samtidigt fuktneutralt material. Både betongstommens insida och taket är gjutet med foamglas.

Villa ritad av arkitekt Petra Gipps
Foto:Mathias Johansson

Vattenkastarna kombinerar kärnfura och betong som en kommentar till den omgivande naturen.

Villa ritad av arkitekt Petra Gripps
Foto:Mathias Johansson
Villa ritad av arkitekt Petra Gripps
Foto:Mathias Johansson

En passage sträcker sig genom byggnadens hela längd och binder samman de övre rummen med de nedre. De olika nivåerna skapar ett dynamiskt rumssamband. Den platsgjutna skorstenen spänner upp rummet vertikalt.

Läs också

  • Fyra små hus - ett med naturen
  • Villa Lyckan - flexibelt och rödfärgat nära Marstrand
Svara
Gilla

Kommentarer

21
M
Kombinationen av Kumlabunker och gillestuga är oslagbar.
· 16 sep
S
Det är rätt uppenbart att du inte är arkitekt.
· 14 sep
M
Haha, knappast något trollförsök från en okunnig. Bla Tyska Denkmal använder sig av mitt material vad gäller brutalism. Några svenska brutalistiska arkitekter:
· 13 sep
Visa alla kommentarer
Läs artiklar taggade med
Arkitektur
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.