Hej,

Nu är det förhoppningsvis snart väder för att börja bygga trädäck :)
Jag kommer att bygga trädäcket på de befintliga stenplattorna då jag inte ska bygga så högt (det handlar om 30 cm).

För att komma upp i den höjd jag önskar tänkte jag bygga upp med ytterligare två plattor cc 60 eller liknande samt reglar i dimensionen 45X195.

Jag har aldrig byggt trädäck tidigare men det känns ju som en bra idé att samtliga plattor hamnar i våg vilket dem inte kommer att göra om jag bara placerar två plattor på den befintliga rakt upp och ner.

Så till frågan. Finns det något snabbt och smidigt sätt att justera plattorna utan att behöva ta upp de befintliga och gräva ur lite för att sen jämna av med singel eller makadam?

Jag funderar på om det kan vara en idé att jämna av med murbruk eller betong under de plattor jag bygger på med eller om det finns några kilar som håller...?

Någon som har en bra idé?

Du sågar till en liten stolpe till varje platta. Ena ändan på plattan, andra under balken som plankorna/trallen skruvas i. Därmed kan du få detta oerfekt i våg.

Ok, ja det kanske är den smidigaste lösningen. Vad är det bästa sättet att fästa stolpen? Är det med fransk träskruv, vagnsbult eller trallskruv?

Liemannen skrev:
Ungefär såhär gjorde vi hos mig, fast denna bilden blir ju då uppochner.. [länk]
De två hopskruvade brädorna är 45x95.. Blir ju ingen direkt påfrestning i sidled, så skruv eller spik räcker nog.

Glöm inte syllpapp mellan platta och regel..
Det är så gjorde vi med! 2 år med flera ton snö, orkan m.m. Det fungerar! Dock fäste vi med 90mm spik /spikpistol. Alla skjutna i vinkel.

Det går inte göra så!
Man måste riva och göra om allt.
Givetvis med Festoolverktyg.

Blindnit skrev:
Det går inte göra så!
Man måste riva och göra om allt.
Givetvis med Festoolverktyg.
Aaaa. Just det. Det hade jag glömt :o :wow:

Självklart måste alla maskiner var nyinköpta för detta äventyr, det har jag sett på TV.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hur stor är höjd skillnaden, för precis som du skriver är helt ok med att lägga på plattor på varandra så jag antar att det är lutningen från huset du vill jämna ut. Då kan du köpa plastkilar som du justerar bärlina eller bjälkarna med, finns i bygghandeln i olika storlekar med hakar så om man kör in dem från var sida tar de tag i varandra och när allt är bra så lås med en skruv genom bjälke ner i kilarna.

cecar33 skrev:
självklart måste alla maskiner var nyinköpta för detta äventyr, det har jag sett på tv.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
hur stor är höjd skillnaden, för precis som du skriver är helt ok med att lägga på plattor på varandra så jag antar att det är lutningen från huset du vill jämna ut. Då kan du köpa plastkilar som du justerar bärlina eller bjälkarna med, finns i bygghandeln i olika storlekar med hakar så om man kör in dem från var sida tar de tag i varandra och när allt är bra så lås med en skruv genom bjälke ner i kilarna.

det räcker inte: Det ska va festool!

BigGitt skrev:
det räcker inte: Det ska va festool!

Självklart vad annars

Best tool? :D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.