Hoppa till huvudinnehåll
Byggahus.se
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Sök på Byggahus.se
Bli medlem Logga in
Start
Bibliotek
ForumBilderShop
Start
Bibliotek
Meny
Bibliotek
Altan & Uteplats
Badrum
Bygga nytt hus
Ekonomi & Juridik
Grund & Markarbete
Kök
Renovera
Tester
Trädgård & Utemiljö
Verktyg
VVS & Inomhusklimat
Forum
Meny
Forum
Index
Senaste
Obesvarat
Populärt
Mest gillat
Medlemmar
Forumsök
Regler
Bilder
Meny
Bilder
Utvalda bilder
Populära bilder
Forumbilder
Video
Shop
Meny
Shop
Bästsäljare
Verktyg & maskiner
Hus & bygg
Skruv & infästning
Trädgård & utemiljö
Jämförelser
Meny
Jämförelser
Jämför hustillverkare
Jämför boräntor
Jämför elförbrukning
Jämför bergvärmepump
Jämför luft-vattenvärmepump
Övrigt
Meny
Övrigt
Svarta listan
Fråga experten
Quiz
Ordlista
Information
Meny
Information
Om oss
Nyhetsbrev
Kontakta oss
Annonsera
Regler
Datapolicy
Cookies
A-Ö
Byggahus.se
Ekonomi & Juridik
Juridik

Hantverkaren har byggt fel - rätt och skyldighet att åtgärda

Marlén Eskilsson
Publicerad 22 jan 20255 kommentarer
Det är inte kul att råka ut för en hantverkare som bygger fel och lämnar ditt hus utan att du är nöjd med arbetet. Här reder advokaten ut vad som gäller när det tråkiga har inträffat.
Advokat Martin Wiklundh ger råd om hur du ska agera när hantverkaren har byggt fel.

Advokat Martin Wiklundh ger råd om hur du ska agera när hantverkaren har byggt fel. Foto: Danin/Fylgia

Om det visar sig att hantverkaren har byggt fel är det viktigt att veta vad som gäller enligt lagen. Här går vi tillsammans med vår expert advokat Martin Wiklundh igenom dina rättigheter och skyldigheter som konsument, samt vad du kan göra i olika situationer.

Innehåll

  • 1. Förutsättningar för att kunna reklamera hantverkarens jobb
  • 2. Dina rättigheter enligt konsumenttjänstlagen
  • 3. Kan du kräva att hantverkaren åtgärdar felet?
  • 4. Vad händer om hantverkaren gör fel igen?
  • 5. Om du har tappat förtroendet för hantverkaren?
  • 6. Hur snabbt måste hantverkaren åtgärda felet?
  • 7. Gör så här steg för steg när hantverkaren har gjort fel:
  • 8. Tips för att undvika framtida problem
  • 9. Vanliga frågor
Visa 6 till
Visa färre

Förutsättningar för att kunna reklamera hantverkarens jobb

Du har rätt att klaga på hantverkaren om arbetet inte motsvarar det ni kom överens om eller inte är fackmässigt utfört. En förutsättning är att du gör det inom 2 månader från att du upptäckte felet, en annan förutsättning är att hantverkaren inte har avrått dig från en tjänst du inte haft nytta av. 

Dina rättigheter enligt konsumenttjänstlagen

Enligt konsumenttjänstlagen 20 § har du alltså rätt att få ett felaktigt arbete åtgärdat av hantverkaren utan extra kostnad, förutsatt att felet beror på hantverkarens arbete och inte på andra omständigheter, som t ex material du själv har tillhandahållit. Hantverkaren är skyldig att utföra tjänsten fackmässigt och i enlighet med avtalet.

– Men det är mycket viktigt att du inte betalar slutfakturan förrän felet är åtgärdat. Håll inne en summa som motsvarar kostnaden för att avhjälpa felet, säger Martin Wiklundh. 

Det är mycket viktigt att du inte betalar slutfakturan förrän felet är åtgärdat.

– Du har rätt att innehålla ett så stort belopp som behövs för att låta någon annan avhjälpa de fel som entreprenaden är behäftad med. Det är vanligt att entreprenören anser att fel inte är så kostsamt att avhjälpa som det faktiskt är om någon annan än just den entreprenör som ansvarar för det felaktiga arbetet skall utföra arbetet. Vissa “mindre fel” som är orimligt svåra eller kostsamma för entreprenören att avhjälpa i förhållande till betydelsen av felet kan entreprenören slippa avhjälpa. Då har man dock rätt till ett prisavdrag istället.

Missa inte: Fråga advokaten i forumet 26 januari kl 20-22

Kan du kräva att hantverkaren åtgärdar felet?

Ja, du har rätt att kräva att hantverkaren rättar till felet. Detta kallas i lagen för avhjälpande. Om hantverkaren nekar eller drar ut på tiden, kan du ha rätt att anlita en annan hantverkare för att åtgärda felet. I sådana fall kan du kräva ersättning från den ursprungliga hantverkaren för de merkostnader som uppstår. 

Även entreprenören har en relativt stark rätt att få en chans att avhjälpa sina fel.

– Det är inte bara konsumenten som har en rätt till felavhjälpande, utan även entreprenören har en relativt stark rätt att få en chans att avhjälpa sina fel. Här gäller det som konsument att ge entreprenören möjlighet att avhjälpa sina fel. Om entreprenören inte får en chans att avhjälpa sina fel kan du som konsument tappa din rätt att göra gällande felet mot entreprenören, säger Martin.

– Tänk också på att entreprenören har två chanser - i vissa fall tre chanser - på sig att försöka avhjälpa respektive fel innan man kan ta in någon annan eller neka ytterligare felavhjälpanden.

Vad händer om hantverkaren gör fel igen?

Om hantverkaren misslyckas med att åtgärda felet, har du rätt att:

  1. Ge hantverkaren ytterligare en chans, om det anses rimligt.
  2. Begära prisavdrag som motsvarar felets omfattning.
  3. Häva avtalet om felet är av väsentlig betydelse och hantverkaren inte kan rätta till det inom skälig tid.

Om du har tappat förtroendet för hantverkaren?

Det är fullt rimligt att man tappar förtroendet för en hantverkare när hen har gjort fel. Det är dock några saker som är viktiga att tänka på:

  • Kommunicera tydligt med hantverkaren om vad som är fel och vad du förväntar dig.
  • Ge hantverkaren en rimlig chans att åtgärda felet, eftersom du annars kan bli skyldig att betala för arbetet ändå.
  • Om förtroendet är helt förbrukat, kan du avsluta samarbetet och anlita någon annan, men först efter att du dokumenterat felet och gett hantverkaren en chans att rätta till det.

Hur snabbt måste hantverkaren åtgärda felet?

Hantverkaren ska åtgärda felet inom skälig tid. Vad som är "skäligt" beror på omständigheterna, men vanligtvis handlar det om några veckor. Om hantverkaren inte agerar snabbt nog, kan du sätta en tidsfrist. Tidsfristen ska vara rimlig med hänsyn till arbetets art.

– Frågan om vad som är skälig tid är lite svävande enligt konsumenttjänstlagen säger Martin Wiklundh.

–  I de standardavtal som vi använder inom entreprenadrätten ges en frist om 2-månader för en entreprenör att felavhjälpa, med undantag om man behöver invänta lämplig årstid. Jag brukar använda detta som riktpunkt även i konsumententreprenader.

Gör så här steg för steg när hantverkaren har gjort fel:

  1. Dokumentera felet. Fotografera och skriv ner vad som är fel.
  2. Kontakta hantverkaren. Förklara felet och begär att hen ska komma och åtgärda,
  3. Sätt en tidsfrist. Ge hantverkaren skälig tid att rätta till felet och be entreprenören precisera när i tiden de kommer att vara klara.
  4. Anlita en annan hantverkare vid behov. Om tidsfristen passerar utan åtgärd.
  5. Begär ersättning. Kräv ersättning för eventuella merkostnader.

Tips för att undvika framtida problem

  • Skriv alltid ett skriftligt avtal med hantverkaren. Använd gärna hantverkarformuläret eller ABS 18 beroende på vad det är för projekt.
  • Ta alltid referenser, helst flera.
  • Försök vara närvarande under arbetets gång för att snabbt kunna upptäcka och påpeka fel.
  • Kontrollera entreprenörens ekonomi innan du anlitar. Finns det betalningsanmärkningar? Är omsättningen sådan att entreprenören har råd att avhjälpa fel på egen bekostnad om fel uppstår?

Vanliga frågor

Hur lång garanti har man på hantverkarens jobb?

Som kund har du rätt att påtala felaktigt utförd hantverkartjänst inom tio år från arbetets utförande. Detta kallas ansvarstid. Garanti är dock något annat. När man som konsument bygger nytt en- eller tvåbostadshus gäller en garantitid om minimum 2-år (jmf. 59 § i konsumenttjänstlagen). Vid renoveringsarbeten m.m. finns ingen garantitid om inte detta särskilt har avtalats. 

Vad gäller om hantverkaren har sönder något?

Du har rätt att kräva skadestånd om företaget orsakar skador i samband med att en hantverkartjänst utförs (enligt konsumenttjänstlagen).

Läs också

  • Reglerna för att bygga eller renovera badrum
  • Rimliga och oskäliga påslag
Svara
Gilla

Kommentarer

5
M
Skumläst info men ser ingenting om ROT-avdraget - är inte fakturan betald - delvis eller helt - kan inte hantverkaren skicka in begäran om avdrag, blir det för
· 24 jan
C
Och det ska ju sägas att om det hela inte löses i god anda mellan konsument och företag så är det just ghostning man kan förvänta sig. Det syns i trådarna här.
· 23 jan
L
Om du inte sätter ner foten så kommer hantverkaren fortsätta att hantera kunder på det sättet.
· 23 jan
Visa alla kommentarer
Läs artiklar taggade med
Juridik
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.