Hej har någon lyckats montera en stämborrjigg på en pelarborr typ Arboga 2508 med MK3? Finns det stämborrtillsats till denna typ av maskiner?

//Magnus

Vet inte exakt vilken typ den du anger är men på min gamla Arboga så funkar det inte. Finns liksom inget att spänna fast hållaren till stämhylsan i som inte roterar.

/Kent

Nej precis. Delen där konan sätts i är ju ytterst och roterar. Den fasta delen har ju ett öra för djupstopp och klaff. Tänkte om det fanns en "mellankona" med lager eller liknande att fästa i.

Jag har inte sett någon sån grej till min, och förstår inte hur den skulle sitta fast enligt beskrivning ovan. Kanske gömmer sig någon Arbogafantast här?

När man tänker på det är det ju väldigt märkligt om det inte alls går.

Kontakta Hugo Jepsen på KEF-Motor på 0303-97330 eller kef.aldell@telia.com som kan dessa maskiner utan och innan.
Hugo är den Svenska representanten för Scantool Group där Arboga idag ingår...
Måste dock varana lite då han bryter en hel del på Danska!

Tackar P-Plats

Jag kontaktade Hugo Jepsen på KEF-Motor och blev hänvisad till MSC Machinery Scandinavia. De har hand om pelarborrmaskiner och KEF pelarslipar enl. Hugo. De i sin tur hänvisade till Ejderstedt & Fröding i Tenhult för tillbehör. De hittade en anordning i sortimentet för att montera stämborr på en Arboga :D. De ska maila en scannad bild och prisuppgift.

mboki skrev:
Tackar P-Plats

Jag kontaktade Hugo Jepsen på KEF-Motor och blev hänvisad till MSC Machinery Scandinavia. De har hand om pelarborrmaskiner och KEF pelarslipar enl. Hugo. De i sin tur hänvisade till Ejderstedt & Fröding i Tenhult för tillbehör. De hittade en anordning i sortimentet för att montera stämborr på en Arboga :D. De ska maila en scannad bild och prisuppgift.

HeHe...

Då kom du en bit på vägen i alla fall! ;)

Lägg gärna ut den bilden här och priset, jag är med intresserad!

/Kent

• Gilla
Stegväxellåda
  • Laddar…
Ja man blir runtskickad lite men det hör till. Hörde ang. reservdelar innan jul och då blev jag dribblad mellan 3-4 företag men de hade väl alla drabbats av julkramp och hade ingen lust att hjälpa mig så jag lade ner det tills nu. Hörde med MSC idag (igen tror jag, ty jag dokumenterade mitt försök innan jul dåligt..) och de gav mig art.nummer och hänvisade till Sjögrens i Göteborg. Skickade dem ett mail och väntar nu.
Det jag söker är djulstopp komplett till en Arboga 2508.

Lägger ut bilden och pris på stämborrgrunkan asap.

/Magnus

mboki skrev:
Ja man blir runtskickad lite men det hör till. Hörde ang. reservdelar innan jul och då blev jag dribblad mellan 3-4 företag men de hade väl alla drabbats av julkramp och hade ingen lust att hjälpa mig så jag lade ner det tills nu. Hörde med MSC idag (igen tror jag, ty jag dokumenterade mitt försök innan jul dåligt..) och de gav mig art.nummer och hänvisade till Sjögrens i Göteborg. Skickade dem ett mail och väntar nu.
Det jag söker är djulstopp komplett till en Arboga 2508.

Lägger ut bilden och pris på stämborrgrunkan asap.

/Magnus
Vad är det för art. nr???

Det fattas djupstopp på min maskin och i ett djupstopp komplett ingår dessa artikelnummer:

2a05911 djupmåttstång
2x05935 klack
4c05893 fjäder
4t07583 distans
3s00012

Nu kommer bilderna. Tyvärr tillverkas inte tillsatsen längre. Men det kanske är någon där ute som har en sats till salu.. Eller så kanske man (eller någon annan) får för sig att tillverka en :rolleyes:

• stämborr helbild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • text.jpg
    Skapa konto
  • closeup.jpg
    Skapa konto
  • stämborrhylsa.jpg
Detta var ju ingen dum princip! Går ju enkelt att bygga själv! Bara att spänna två halvor runt pinolen som sedan håller stämdelen, borren i chucken, klart:)

Jag tror inte på det. En stämborr kräver extremt stabil styrning i sidled och kraftift tryck på spaken för att fungera. Jag tror arbogan är för klen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.