...ja, ett strykjärn behöver jag få lite hjälp med, alltså inte ett tillhygge att spöa upp folk med, utan en hushållsmojäng att jämna ut skrynkliga kläder med.
Frugan fyller år snart och hon önskar sig ett nytt strykjärn, jag har noll koll på sånt, men eftersom hon ger mig tillåtelse att köpa bra verktyg o maskiner för tusentals kr, så känner jag att hon också borde få något riktigt bra att jobba med, ett strykjärn är ju ett verktyg på sätt o vis...
Har ni några favoriter eller goda råd vad som är riktigt bra grejor? Jag har kollat runt lite, men fy 17 vad mycket det finns att välja på, och vad är bäst av vanliga handjagare och sk ångstationer?

Jag röstar defenitiv för strykjärn med extern vattenbehållare och högt ångtryck.
Då har man också möjlighet att bara ånga vissa saker med strykjärnet.
Precis som med verktyg för snickerier, ju mer likt ett proffsverktyg det är, ju bättre är det :)

Har tyvärr inget tips på märke, för mitt eget är gammalt och lite halvdåligt och jag minns inte ens vad det heter, men det kan vara Brother.

Jag brukar stryka mina kläder själv och har testat några olika varianter. De billigaste varianterna fungerar si sådär om man verkligen vill ha släta kläder. Dvs det går, men tar längre tid.

Testade en ångstation en gång och det verkade lättare att få kläderna släta (kommer inte ihåg märket).

Kolla in lite matnyttig info här:
Råd & Rön på nätet - Strykjärn och -stationer

Annars är min nästa investering (så fort jag har köpt klart alla Festoolverktyg..., si sådär om 10 år) en Phillips Ironman som stryker åt dig medan du gör annat:
TJ10500S - Strykjärn - Siemens - tretti.se
Den är inte perfekt men har man t.ex ont om tid (barn t.ex) så är den i allafall tids- och arbetsbesparande. Kombinerat med en byxpress spar man ännu mera tid:
Corby Trouser Press 7700 includes wall mount option & LED countdown timer

Kuriosa: Var en gång i en motsvarighet till SIBA i ett östeuropeiskt land och vilket enormt utbud det var där på strykjärn! Det är förståss för att vi i Norden har en mera avslappnad attityd till kläder på jobbet som utbudet är sämre på strykjärnsfronten.

Jag köpte en Philips mistral 2105 till gumman, jag har inte fått det i huvudet (än) i allafall.

Gumman hit och frugan dit... Är ni födda förra årtusendet? Ja OK det är jag med :-)

Hatade vårt förra strykjärn eftersom det var så klumpigt. Det tyckte uppenbarligen även svärmor för efter tre veckor utomlands stod det ett nytt hemma på strykbrädan. Nu stryker jag iofs mindre än min fru (diska, städa, hugga ved, klippa gräs - allt är kul i jämförelse med strykning) men det nya strykjärnet är ju en dröm i jämförelse. Nöjd med... (kollar modellbeteckningen) Philips GC 1703 men har inte så väldans många järn att jämföra med. Billigt verkar det vara också. Så det kanske går bort av den anledningen. Vad vet jag - det går säkert status även i strykjärn i denna galna värld.

Appropå att önska sig - hade jag gett ett strykjärn i födelsedagspresent åt min fru skulle det blivit just ett tillhygge (i jämlikhetens namn skulle nog även det omvända förhållandet gälla ;-)

Ska skjortorna se bra ut får man stryka dom själv.....

Ånga Ånga Ånga. Allt handlar om ånga. Hade strykjärns budgeten fått ökad tilldelning i år hade det absolut blivit ett järn med separat balja som nämnts ovan. Överlägeset. Men dyrt.

Sen ska man bara anvanda destillerat vatten i dem for att de inte ska gegga igen. Behover jag namna att hustrun ar sommerska...

Kasch skrev:
- det går säkert status även i strykjärn i denna galna värld.
Visst är det så... Den här juvelen har kärr.. frugan bestämt sig för: GC8220 Strykjärn HushÃ¥llsprodukter Philips

Så det är bara att hosta upp ett par långschalar och se glad ut, å andra sidan har jag ett bra framtida förhandlingsläge vid verktygsinköp, behöver ju snart en DW707 eller en släpkärra eller nåt annat skoj.
Förresten kan det bli kul att stryka sina egna skjortor igen med en riktig maskin :D

Hemmakatten
Vilka stora klumpar på 6 kg att släpa fram och tillbaka vid varje strykning. Men antar att det beror på hur (ofta) man stryker och om man har plats att ha strykjärnet ståendes framme.

Hos oss är det min man som stryker. Jag stryker inte tillräckligt bra tycker han. ;) (Jag får stryka dukar, servetter och andra mindre viktiga saker.) Den enda, enligt honom, som stryker bättre än han själv är äldste sonen som rundstryker ärmarna eftersom han inte vill ha veck på dem.

Eftersom mannen tycker det är så tråkigt att stryka, så stryker han EN skjorta kvällen innan han ska ha den. Eftersom vi inte har plats för att ha strykbrädan och strykjärnet ståendes framme, bärs den fram och tillbaka varje kväll. För oss hade det inte funkat med en så stor och tung strykmaskin. Tvärtom har vi ett litet och nätt strykjärn från Philips i nedre mellanprisklassen som fungerar utmärkt.

Kan varna för Biltemas "trådlösa" strykjärn det var tydligen inge bra, min moster lämna igen sitt
o köpte ett "riktigt" av ett bra märke med lite högre kvalite men dyrare

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.