"En 20-årig byggarbetare omkom på lördagen sedan han fått ett kast på en vinkelslip. Mannen höll på att såga ner en järnbalk på hög höjd när han fick slipen över halsen.
När arbetskamraterna i Holmsjö utanför Karlskrona fann mannen var han död, skriver Blekinge Läns Tidning och Sydöstran.
Enligt Blekingepolisen chockades arbetskamraterna svårt.
20-åringen, som är från Litauen, har varit i Holmsjö i tre veckor för att montera ner delar av en såg.
Polisen utreder arbetsmiljöbrott.
Karlskrona TT"
Saxat från: SvD: Dödad av vinkelslip
Huvaliga vad ruskigt. Vi är väl försiktiga med våra maskiner?!
När arbetskamraterna i Holmsjö utanför Karlskrona fann mannen var han död, skriver Blekinge Läns Tidning och Sydöstran.
Enligt Blekingepolisen chockades arbetskamraterna svårt.
20-åringen, som är från Litauen, har varit i Holmsjö i tre veckor för att montera ner delar av en såg.
Polisen utreder arbetsmiljöbrott.
Karlskrona TT"
Saxat från: SvD: Dödad av vinkelslip
Huvaliga vad ruskigt. Vi är väl försiktiga med våra maskiner?!
Ju usch ...
Men jag kan inte riktigt fatta, en vinkelslip avverkar ju inget, hur kan man skada sig så allvarligt med den. En cirkelsåg fattar man ju, den kan ju ta en cm per varv som klingan roterar, men en vinkelslip?
Otäckt i vilket fall som helst.
Var rädda om er, framförallt vid slutet av arbetsdagen!!
Men jag kan inte riktigt fatta, en vinkelslip avverkar ju inget, hur kan man skada sig så allvarligt med den. En cirkelsåg fattar man ju, den kan ju ta en cm per varv som klingan roterar, men en vinkelslip?
Otäckt i vilket fall som helst.
Var rädda om er, framförallt vid slutet av arbetsdagen!!
Skador av vinkelslipar är inte helt ovanliga, bekant på vårdcentral får ibland in flera i veckan och ibland rätt djupa jack (verkstadsföretag intill) och kommentaren från de skadade brukar tydligen typiskt vara "Den hugger efter husse".
Höjd, elverktyg och dåligt fotfäste är inte en bra kombination. Och som sagt ovan när man blir trött och lite lat är det ju upplagt för skador.
Olyckor som det här får en att fundera lite. Jag kanske ska börja använda fogsvans lite mer...
Höjd, elverktyg och dåligt fotfäste är inte en bra kombination. Och som sagt ovan när man blir trött och lite lat är det ju upplagt för skador.
Olyckor som det här får en att fundera lite. Jag kanske ska börja använda fogsvans lite mer...
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Slipen tar kanske inte så mycket per varv, men den kan ju varva 20 000 varv per minut.
För många år sedan när barnen gick på dagis, pågick det ventillationsombyggnad. Hantverkarna som jobbade där ignorerade helt att det pågick verksamhet i lokalen, de strödde diverse mer eller farliga verktyg omkring sig bland lekande barn. Överallt lade de ut golvsockellister som bara var bortbrutna från väggen, med alla spikarna uppåt.
En morgon gick det för långt, när jag skulle lämna så låg det en inkopplad vinkelslip modell mindre (dvs fullt hanterbar för ett barn) ett par meter från en lekande barngrupp. Jag och en annan pappa blev tokiga. Jag var helt inne på att gå hem och hämta avbitare och klippa av sladden.
Då kom snickaren som hade lagt maskinen där, han hävdade stenhårt att så skulle det vara, han hade ingen tid att ta hänsyn till lekande barn, han kunde inte ens dra ur kontakten när maskinen inte användes. Och det var ingen fara, "barn är smartare än vissa vuxna förstår" och tittade menande på oss pappor.
Jag halade upp telefonen och ringde polisen, krävde att någon skulle komma ut och stoppa arbetet, ville anmäla allmänfarlig vårdslöshet. Just då fick föreståndaren tag i arbetledaren som beordrade stopp i bygget.
Dagen därpå hade snickaren blivit "avväpnad", han fick såga sina ventillationsrör med en bågfil modell större, såg ut som en vedsåg fast med bågfilsblad. Han såg ut som ett åskmoln i ansiktet när jag gick förbi.
För många år sedan när barnen gick på dagis, pågick det ventillationsombyggnad. Hantverkarna som jobbade där ignorerade helt att det pågick verksamhet i lokalen, de strödde diverse mer eller farliga verktyg omkring sig bland lekande barn. Överallt lade de ut golvsockellister som bara var bortbrutna från väggen, med alla spikarna uppåt.
En morgon gick det för långt, när jag skulle lämna så låg det en inkopplad vinkelslip modell mindre (dvs fullt hanterbar för ett barn) ett par meter från en lekande barngrupp. Jag och en annan pappa blev tokiga. Jag var helt inne på att gå hem och hämta avbitare och klippa av sladden.
Då kom snickaren som hade lagt maskinen där, han hävdade stenhårt att så skulle det vara, han hade ingen tid att ta hänsyn till lekande barn, han kunde inte ens dra ur kontakten när maskinen inte användes. Och det var ingen fara, "barn är smartare än vissa vuxna förstår" och tittade menande på oss pappor.
Jag halade upp telefonen och ringde polisen, krävde att någon skulle komma ut och stoppa arbetet, ville anmäla allmänfarlig vårdslöshet. Just då fick föreståndaren tag i arbetledaren som beordrade stopp i bygget.
Dagen därpå hade snickaren blivit "avväpnad", han fick såga sina ventillationsrör med en bågfil modell större, såg ut som en vedsåg fast med bågfilsblad. Han såg ut som ett åskmoln i ansiktet när jag gick förbi.
Och till råga på allt lämnat den helt utan uppsikt!!!hempularen skrev:En morgon gick det för långt, när jag skulle lämna så låg det en inkopplad vinkelslip modell mindre (dvs fullt hanterbar för ett barn) ett par meter från en lekande barngrupp. Jag och en annan pappa blev tokiga. Jag var helt inne på att gå hem och hämta avbitare och klippa av sladden.
Då kom snickaren som hade lagt maskinen där,...
Jodå, framförallt som ganska nybliven Pappa så förstår jag precis hur du kände, fy fan. Ja man kan bli galen för mindre.
Snakspelle.
Fogsvansen har kanske skadat mig mer (fler ggr) än något annat verktyg... dock inte nämvärt allvarligt...
Kombinationen dåligt och rackligt arbetsunderlag, hoppande och slö fogsvans och "den här lilla kapningen ska väl gå snabbt att fixa" är också farlig.
Vinkelslipen är väl ett av de farligaste verktygen man har...hur många ggr har man inte legat under en bil för att kapa ett avgasrör eller liknande med maskinen 5 cm från ansiktet i full fart.
Ingen vettig människa skulle få för sig att använda motorsågen på liknande sätt? Slipen kan vara farligare än sågen med tanke på hur den hanteras.
Hur många har inte sett folk använda vinkelslip med borttaget sprängskydd? Med trasig säkerhetsfunktion vad gäller stopp?
Oftast så har maskinen båda ovanstående fel och användaren struntar även i att använda personligt skydd.
15-20.000 varv i minuten med en kapskiva kapar nog av den störste av tjurnackar...
Synd om killen!
Ingen vettig människa skulle få för sig att använda motorsågen på liknande sätt? Slipen kan vara farligare än sågen med tanke på hur den hanteras.
Hur många har inte sett folk använda vinkelslip med borttaget sprängskydd? Med trasig säkerhetsfunktion vad gäller stopp?
Oftast så har maskinen båda ovanstående fel och användaren struntar även i att använda personligt skydd.
15-20.000 varv i minuten med en kapskiva kapar nog av den störste av tjurnackar...
Synd om killen!
Jodå, och gärna "lätt sommarklädsel" för att öka träffchansen. Jag brukar då försöka övertyga mig om att det är bra att dumhet gör ont för en gångs skull.Mikael_L skrev:
Läste i GDS att Bosch har kommit med en vinkelslip som förhindrar kast. Nån som har testat den?
Vinkelslipar är helt klart farliga, och att rekommendera är absolut en med "koppling" som stryper maskinen (vet inte exakt hur) om den hugger.
När jag läste detta tänkte jag direkt på mitt besök hos en lokal smed, som jag kanske har skrivit om tidigare. Oavsett vilket så kommer ja gin för att köpa några rör, och får se en av killarna som jobbar där står och kapa med en vinkelslip. Han står utan skyddsglasögon, hörselskydd och mask. Inget sprängskydd på maskinen, och han kapar fyrkantrör har jag för mig, efter varje snitt stoppar han genom att slå av maskinen och tycka flatsidan på kapskivan ner mot bordet för att få stopp på skivan. Fick rysningar i hela kroppen.
När jag läste detta tänkte jag direkt på mitt besök hos en lokal smed, som jag kanske har skrivit om tidigare. Oavsett vilket så kommer ja gin för att köpa några rör, och får se en av killarna som jobbar där står och kapa med en vinkelslip. Han står utan skyddsglasögon, hörselskydd och mask. Inget sprängskydd på maskinen, och han kapar fyrkantrör har jag för mig, efter varje snitt stoppar han genom att slå av maskinen och tycka flatsidan på kapskivan ner mot bordet för att få stopp på skivan. Fick rysningar i hela kroppen.
Produkter som diskuteras: "hörselskydd"
Plastskylt hörselskydd Systemtext
Skylt i plast, 210 x 297 mm
101 kr inkl moms
Läs mer
Sen har det till en viss del att göra med vilken prisklass maskinerna ligger i skulle jag tänka mig. Iaf om man jämför strömbrytarens utformning. Bosch sliparna som jag använder slår av ganska lätt om det hugger till (beror på om man håller maskinen på det viset, tummen vilar på brytaren) medans Biltemas m.fl. inte alls är så smidiga, är lite tröga och så.
usch, otäck historia, jag har en stor vinkelslip (230 mm)i billighetsmodell som jag knappt vågar använda, köpte den för att såga betong med, fördelen är att den inte går att manövrera med en hand, så man får inte några dumma idéer. Men även 115 och 125 mm känns ju att de kan göra rejäl skada om de används på fel sätt. Jag tycker cirkelsågen känns oerhört ofarlig i jämförelse, med klingskydd och klingbroms och allt möjligt bra att ha...
Fein har både mjukstart och motorbroms på sina stora vinkelslipar. Det fungerar väldigt bra, maskinen startar mjukt och fint, inga obehagliga kast när man startar med 230mm slipskiva i. Släpp brytaren och maskinen stannar på en par sekunder! Mycket bra och borde vara standard idag!
Av någon märklig anledning hade jag också mindre respekt för vinkelslipen än för cirkelsågar och andra skärande verktyg. Tills jag lade ner en fortfarande roterande vinkelslip lite nonchalant och råkade komma åt skivan med handleden dårå. Skivan gick in som en het kniv i smör och lyckades nästan kapa av en sena på en millisekund. Det absurda är att den nästan inte blödde alls, såret var ordentligt bränt. Jävligt obehagligt, och efter det är jag riktigt nojig för vinkelslipen..
