Använder mer tigersåg tack vare
brandrisken med vinkelslipen.
Bara vinkelslip utomhus.

Mvh Putte

• Gilla
Pompadom
  • Laddar…
Jag tycker tigern rätt ofta faller på att den är rätt stor och klumpig. Har en Hilti som kanske är lite längre i maskinkroppen än andra maskiner, likväl tycker jag att det ofta hade blivit tight även med en mindre tiger =/

Har haft en DeWalt som va smidig
och har nu en flex.
Funkar bra.
Gäller att ha rätt blad.
Mjukt hårt kort långt fin tandat grovt och
enbart för trä.Och för lättbetong.
Kör man vinkelslip inomhus vet man aldrig
vart sprutet tar vägen.
Sprut kornen är om jag inte mins fel runt 800 grader
heta.

Mvh Putte

Vinkelslipen både tar och ger liv:)

På tal om tigersågar, så fick jag i uppdrag av ett företag att prova och jämnföra tigersågsblad...
Jämnförde dom då med ledande blad från dom stora leverantörerna.
Bladen jag provade var uteslutande från Kina, flera av dessa Kinablad spöade faktiskt dom etablerade bladen från Bosch, Dewalt mfl.

De läskigaste var faktiskt när jag fick reda på vad bladen kostar i inköp...
Snacka om att konsumenten blir lurad.

Ps. Sen vill jag hålla med tidigare inlägg att maskiner kan vara farliga, men tror i alla fall att om man använder dom som de är tänkt så föreligger ingen större risk för skada. Däremot skulle jag aldrig ta i en en vinkelkap för 299 kr som tar 230mm skivor, eller en B&D cirkelsåg (monsterstor) för samma peng

R
Boris73 skrev:
På tal om tigersågar, så fick jag i uppdrag av ett företag att prova och jämnföra tigersågsblad...
Jämnförde dom då med ledande blad från dom stora leverantörerna.
Bladen jag provade var uteslutande från Kina, flera av dessa Kinablad spöade faktiskt dom etablerade bladen från Bosch, Dewalt mfl.

De läskigaste var faktiskt när jag fick reda på vad bladen kostar i inköp...
Snacka om att konsumenten blir lurad.

Ps. Sen vill jag hålla med tidigare inlägg att maskiner kan vara farliga, men tror i alla fall att om man använder dom som de är tänkt så föreligger ingen större risk för skada. Däremot skulle jag aldrig ta i en en vinkelkap för 299 kr som tar 230mm skivor, eller en B&D cirkelsåg (monsterstor) för samma peng
Menar du marginalen handlarna har på kinabladen eller på dewalt/bosch mfl?

jag vet ju bara priset på Kinabladen så de var väl dom jag menade, dock så var en del av dom klart bättre än Bosch/Dewalt så man får väl hoppas att de finns stora marginaler där med. Annars kan dom nog lägga ner tillverkningen

Jag tänkte just skapa en tråd och sökte runt så att jag inte tar upp nått som redan finns. Fanns inte någon tråd, men nu när jag läst det här är mina funderingar nått jag inte längre vill testa.
Riktigt synd om killen och hans familj.

S
Mikael_L skrev:
Ju usch ...

Men jag kan inte riktigt fatta, en vinkelslip avverkar ju inget, hur kan man skada sig så allvarligt med den. En cirkelsåg fattar man ju, den kan ju ta en cm per varv som klingan roterar, men en vinkelslip?

Otäckt i vilket fall som helst.

Var rädda om er, framförallt vid slutet av arbetsdagen!!
säg det till föredetta mcgäng killar som fått tatueringar bort slipade med vinkelslip :D

Om en kapskiva på en vinkeslip "sprängs" med 12000 varv/min så blir det väldigt mycket splitter som skjuts ut i en rasande hastighet på nolltid!

Oftast när detta hänt så är det på grund utav att man monterat bort splitterskyddet på vinkelslipen så att det kan skjuta flisor åt alla möjliga håll om olyckan är framme.

Tyvärr så är ju ofta ansikte/hals väldigt exponerat vid sådana här tillfällen då om ofta står och kollar rätt in i snittet så att säga.

Så ett visst skydd finns i splitterskyddet på vinkelslipen, men att köra med en kapskiva som är sådär känns bara otroligt riskabelt och idiotiskt om du frågar mig.

heisiandiishe
Tröttnade lite på att kapa gammal parkett invid väggar och runt fasta garderober etc nu när det ska ut och istället lägger nytt parkettgolv i 100kvm lägenhet.

Kör med Bosch professional multicutter (typ fein var väl den första att komma ut med denna typ av verktyg?). Det går åt en del blad som nöts ner och jag tröttnade nu med mitt sista slitna blad i cuttern som jag nötte och nötte med under eftermiddagen.. Tänkte att fan vinkelslip borde ju va grymt, jäklar vad man skulle kunna kötta på med en sådan.

Läste denna tråd och känner att den där lilla osäkerhetsfaktorn jag hade innan, växte till att jag i princip var allvarligt skadad bara av tanken på att köpa en vinkelslip!! Nä det blir till att fortsätta gnaga med multicuttern

Har lyckats sätta en vinkelslip i handen, blev ett antal timmar på akuten… Brukar vara försiktig, men ibland tänker man bara inte vad som kan hända.

Jag får väl bjuda på en bild nu när andra erkänner sina klantigheter. Tagen direkt efter jag satte metallkapskivan i handleden, så visst funkar värmen bra för att bränna kärl så att det inte blöder.
Närbild på en persons handled med en brännskada efter en olycka med en metallkapskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.