38 644 läst ·
46 svar
39k läst
46 svar
Dödad av vinkelslip
En 125 mm motorsågsskiva har käkat en centimeter spår rakt in i min tumme. Rakt framifrån och nästan ner till nagelbandet.
Jag vet inte hur det gick till, men allt växte ut igen, det enda jag ser nuförtiden är att nageln "släpper" lite längre in där + en nyansskillnad under nageln. Jag trodde jag skulle vara vanskapt för alltid.
Jag skulle inte vilja få den klingan någon annanstanns!
Jag håller med dig byggputte, en trasig/fransig skiva gör nog värre skada.
Mjukstart måste väl vara guds gåva till de stackars hantverkarna! (på alla sorts maskiner).
Det finns en maskin som heter twin-cut eller nåt sånt, den rycker väl inte till då den startar, då det är två klingor som går åt varsitt håll? Kan det kasta med en sån maskin?
Jag vet inte hur det gick till, men allt växte ut igen, det enda jag ser nuförtiden är att nageln "släpper" lite längre in där + en nyansskillnad under nageln. Jag trodde jag skulle vara vanskapt för alltid.
Jag skulle inte vilja få den klingan någon annanstanns!
Jag håller med dig byggputte, en trasig/fransig skiva gör nog värre skada.
Mjukstart måste väl vara guds gåva till de stackars hantverkarna! (på alla sorts maskiner).
Det finns en maskin som heter twin-cut eller nåt sånt, den rycker väl inte till då den startar, då det är två klingor som går åt varsitt håll? Kan det kasta med en sån maskin?
Toolbox och även Clas Olsson m fl säljer en tillsats som man monterar på vinkelslipen och som ger heltäckande skydd. Det är ihop med den som de träavverkande klingorna skall monteras.
/Kent
/Kent
Jag har nog en otrevlig klinga till min 125mm vinkel som jag ibland jobbar med. En träklinga med 6 hårdmetalltänder. Utmärkt att jobba med i trä men jag jobbar alltid med två händer och under stor koncentration.
Kan bara drömma om vad som skulle hända om jag fick den på benet eller så i 11000 rpm.
Det jag har märkt är att en motorsvag vinkelslip nyper/hugger lättare än en stark sådan eftersom det som avverkas kan stå emot om varvet inte hålls.
Kan bara drömma om vad som skulle hända om jag fick den på benet eller så i 11000 rpm.
Det jag har märkt är att en motorsvag vinkelslip nyper/hugger lättare än en stark sådan eftersom det som avverkas kan stå emot om varvet inte hålls.
Ja detta var en otäck historia,en kamrat fick ett kast och skivan rensade käften på både tänder och käkben.Att stå med vinkelslipen i ansiktshöjd och kapa grejer som kan "nypa" är riskabelt.När vi kommit till verkstaden har det hänt att nån annan varit där och lånat nån av vinkelsliparna och skivan har flygit av.Vi har ett flertal vinkelslipar med olika skivor att välja på men det är säkrast att offra lite tid att kolla att sitter fast.sveaman skrev:"En 20-årig byggarbetare omkom på lördagen sedan han fått ett kast på en vinkelslip. Mannen höll på att såga ner en järnbalk på hög höjd när han fick slipen över halsen.
När arbetskamraterna i Holmsjö utanför Karlskrona fann mannen var han död, skriver Blekinge Läns Tidning och Sydöstran.
Enligt Blekingepolisen chockades arbetskamraterna svårt.
20-åringen, som är från Litauen, har varit i Holmsjö i tre veckor för att montera ner delar av en såg.
Polisen utreder arbetsmiljöbrott.
Karlskrona TT"
Saxat från: SvD: Dödad av vinkelslip
Huvaliga vad ruskigt. Vi är väl försiktiga med våra maskiner?!
Skrämmande olycka. Visste inte att Bosch kommit med någon säkerhet. Hilti har ATC (säkerhetsanordning) på både vinkelslsipar och de större borrhmmarna. Ibland så bedrar snålheten visheten. Kanske ska se om sitt eget hus angående säkerhet.......
Alla säkerhetsanordningar gör ju framförallt att man kan arbeta fortare, vilket är viktigt för proffsen. Jag vet att jag måste vara extra försiktig när mina vinkelslipar i billighetsmodell startar och stannar, jag ställer mig i en arbetsställning som gör att eventuella kast eller annat otäckt inte kan skada mig. Detta gör att ett jobb som skulle tagit 2 minuter med en lyxmaskin tar 5 med min billighetsmaskin. Det kan jag överleva, men hade jag jobbat med maskinerna oftare hade det varit motiverat att betala 10-20 ggr så mkt för att spara minuter och få mer säkerhet om man vill göra något "lite kvickt".
Ja hur många gånger har man inte hängt centimetrar från klingan utan skydd (är i vägen) och enhandsgrepp, när man t.ex ska göra fin fina hörn för jackningen i kakelplattor.
Använd mer skärbrännare den hugger inte. dessutom går den tyst.
Det finns ju även tigersåg som ofta ersätter vinkelslipen och detta utan att spruta gnistor.
Ett underskattat verktyg är en bågfil med NYTT blad av god kvalitet vänt på rätt håll.
Annars så brukar stora vinkelslipar vara mera lättkörda (mindre hugg) än små tycker jag, men dom är förvisso ganska tunga och klumpiga.
Det finns ju även tigersåg som ofta ersätter vinkelslipen och detta utan att spruta gnistor.
Ett underskattat verktyg är en bågfil med NYTT blad av god kvalitet vänt på rätt håll.
Annars så brukar stora vinkelslipar vara mera lättkörda (mindre hugg) än små tycker jag, men dom är förvisso ganska tunga och klumpiga.