Utbrutet härifrån: https://www.byggahus.se/forum/mobelsnickeri/261301-bygga-verkstadslador-och-hyllor-materialval.html
//Mod
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Daniel, du får se till att dokumentera både bygget och resultatet av det där, det låter som en rejäler pjäs.
Det för även er andra som bygger/har byggt. Fler projekttrådar!
//Mod
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Daniel, du får se till att dokumentera både bygget och resultatet av det där, det låter som en rejäler pjäs.
Det för även er andra som bygger/har byggt. Fler projekttrådar!
Redigerat av moderator:
Först lite uppreglat på siporexväggen o sen 18mm OSB på det som verktygstavla. Ni kan fråga men jag tänker inte svara på varför smygen sticker olika långt ut i rummet på höger o vänster fönster.....Klart att båda fönsterna är monterade lika djupt i väggen...Bra nog i sammanhanget dock, nytillverkar ett fönster på högersidan inom kort o sätter då det på rätt ställe och sen stämmer smygarna också
Många lådor blir det. Rätt grovt byggda, men det gick snabbt och de är väldigt stabila. Limmade ihop m skruvning för press. Hade först tänkt ha enbart MDF som front, dvs ej plywood på framsidan av lådan. Men ändrade mig halvvägs så det blev en lite fullösning, dock gick det snabbt och blev mkt rejält om än onödigt klumpigt.
Visa bilaga 150108
Så här ser det ut innan fronterna monteras. Reglarna ovanpå är valda så att jag i framtiden kan ta bort dem, ersätta med reglar åt andra hållet och fräsa MFT-mönster i toppen om jag vill det. För tillfället kommer jag dock att behålla den slät, utan hål. Expansionsbeslag från Biltema, billiga men riktigt bra, har satt många sådana. Lätta att sätta om man har en relativt tjock botten att skruva i.
Toppen limmad o provisoriskt lagd på plats. 3 lager MDF-sealer på den.
Andra lagret grå färg på fronterna pålagt. Blir ett lager till imorgon. Sen handtag o dags att kasta i verktyg!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Många lådor blir det. Rätt grovt byggda, men det gick snabbt och de är väldigt stabila. Limmade ihop m skruvning för press. Hade först tänkt ha enbart MDF som front, dvs ej plywood på framsidan av lådan. Men ändrade mig halvvägs så det blev en lite fullösning, dock gick det snabbt och blev mkt rejält om än onödigt klumpigt.
Visa bilaga 150108
Så här ser det ut innan fronterna monteras. Reglarna ovanpå är valda så att jag i framtiden kan ta bort dem, ersätta med reglar åt andra hållet och fräsa MFT-mönster i toppen om jag vill det. För tillfället kommer jag dock att behålla den slät, utan hål. Expansionsbeslag från Biltema, billiga men riktigt bra, har satt många sådana. Lätta att sätta om man har en relativt tjock botten att skruva i.
Logga in
Skapa konto
Toppen limmad o provisoriskt lagd på plats. 3 lager MDF-sealer på den.
Logga in
Skapa konto
Andra lagret grå färg på fronterna pålagt. Blir ett lager till imorgon. Sen handtag o dags att kasta i verktyg!
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Haha, nä har bestämt mig för att köra Daniel-grå (och blodröd för rörliga delar) enbart på maskiner och olika gråskalor för bänkar, verktygstavlor etc. Har nu S-4500N på vägg/verktygstavla samt stommar. S-7500N på lådfronter. Arbetsbänken bryter mönstret lite genom att ha Daniel-grå trots att det inte är en maskin.....den blir ommålad när jag är ifatt, säg 2035 eller så
Produkter som diskuteras: "Arbetsbänken"
Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 999 kr inkl moms
Läs mer
Fantastiskt snyggt byggt, känns som ett designkök. Släng gärna upp lite bilder med verktyg i.
Håller själv på att planera en arbetsbönk med 4-5 60cm kökksskåp och klurar på om jag skall göra den på hjul eller inte. Har som vanligt svårt att bestämma mig på layouten i verkstan och hjulförsedda bänkar är smidigt.
När det gäller själva grundfrågan i tråden så har jag gjort en hel del lådor i enbart mdf, 12mm stomme och 19mm front. Ihoplimmade med domino så känns de väldigt starka och hållbara. Jag använder dock verkstan enbart på fritiden så det blir inte slitage i Daniel_Ns nivå.
Håller själv på att planera en arbetsbönk med 4-5 60cm kökksskåp och klurar på om jag skall göra den på hjul eller inte. Har som vanligt svårt att bestämma mig på layouten i verkstan och hjulförsedda bänkar är smidigt.
När det gäller själva grundfrågan i tråden så har jag gjort en hel del lådor i enbart mdf, 12mm stomme och 19mm front. Ihoplimmade med domino så känns de väldigt starka och hållbara. Jag använder dock verkstan enbart på fritiden så det blir inte slitage i Daniel_Ns nivå.
Sjukt snyggt, Daniel! Är det väggen mot norr? Pentryt till höger i bild? Jag minns inte att det fanns fönster där, bara travar med verktygslådor. Det blir bra med norrfönster - ljus med hög färgtemperatur känns lite...friskt! Har du funderat på hål isf handtag? Handtag kan vara i vägen för knän och vagnar.
Det är väggen mot väster. Fanns diverse hurtsar/verktygsstål i oordning där...men den envetne preussaren vinner mark!mattiasp skrev:Sjukt snyggt, Daniel! Är det väggen mot norr? Pentryt till höger i bild? Jag minns inte att det fanns fönster där, bara travar med verktygslådor. Det blir bra med norrfönster - ljus med hög färgtemperatur känns lite...friskt! Har du funderat på hål isf handtag? Handtag kan vara i vägen för knän och vagnar.
TackSkooda skrev:
Jag har kexat, limmat och skruvat stommarna. Skruvarna var enbart för att slippa sätta tvingar och togs bort när limmet hade torkat. Stommarna limmades först och därefter hellimmades bakstycket rakt emot stommarna, ett rätt klumpigt och fult sätt, men kraftfullt och snabbt och kommer ej att snyas i denna applikation.
Lådorna är enbart limmade och skruvade. Innan skruvning (dvs när jag linjerade) skjöt jag ihop delarna m 18ga dyckert, vilket gör att det är mkt lättare att skruva utan att delarna rör sig. Även här togs skruvarna bort när limmet hade torkat. Eftersom lådorna limmades direkt på en lådbotten var det lätt att linjera upp och jag hoppade kexen av tidsskäl. Jag gjorde alltså enkla "butt joints".
Det finns massor av sätt att slippa kexa. Några exempel:
Dels kan man som jag gjorde med lådorna, göra "butt joints", med eller utan någon form av mall som hjälper dig att linjera.
Dels kan man fräsa falser eller spår (rabbets/dadoes) och lägga anslutande bit i denna, vilket ger styrka och hjälp vid linjeringen. Dadoes kan också vara halvt-i-halvt m anslutande stycke, enkelt att göra på en bra bordssåg om du saknar fräsbord.
Man kan också fräsa "miter locks" vilket dock kräver speciella stål och ett fräsbord - det blir dock starkt och snyggt.
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Så glad att jag bad om bilder...
Ser fantastiskt ut!
Apropå "miter locks" så har jag förstått att vissa tycker är de är mycket bättre i teorin än i praktiken, då man måste pilla sjukt mycket med dem vid inställningen för att det ska bli bra.
Varför tar du bort skruvarna förresten? Län du inte bara låta dem sitta?
Apropå "miter locks" så har jag förstått att vissa tycker är de är mycket bättre i teorin än i praktiken, då man måste pilla sjukt mycket med dem vid inställningen för att det ska bli bra.
Varför tar du bort skruvarna förresten? Län du inte bara låta dem sitta?
Jo, miter locks är en del jobb, men när inställningen väl är rätt för en specifik tjocklek är de rätt snabba att köra. Dock vill de gärna flisa ur rätt häftigt tvärs plywood.
Angående skruvarna så var det nog bara snålhet. Rätt dyra Wurth-skruv som dessutom ej gör någon större nytta nä limmet är torrt, kan lika bra ta ut dem då.
Angående skruvarna så var det nog bara snålhet. Rätt dyra Wurth-skruv som dessutom ej gör någon större nytta nä limmet är torrt, kan lika bra ta ut dem då.