24 516 läst ·
14 svar
25k läst
14 svar
Vilka är fördelarna/nackdelarna med borstlösa motorer i skruvdragare?
Dags för ny skruvdragare. Sneglar åt Makita. Hittar ett set med en dragare och en slagdragare ( http://www.axminster.co.uk/makita-d...-and-impact-kit-18v-prod890835/#bottomsection ) som verkar bra? . Dessa har borstlösa motorer.
Min första tanke är "schysst, det vill man ju ha!" Men sen kan jag inte riktigt motivera för mig själv varför.
Batterierna är på 3 ah som laddas på 22 min. Så argumentet att batterierna håller längre faller i stort sett bort eftersom jag är en oändligt långsam amatör.
Är det tystare? I så fall ett jätteplus (jag förstår att slagdragaren väsnas ändå).
Är de starkare i lägre varv? I så fall också plus då jag alltid arbetar ensam och gärna drar försiktigt vid regling etc för att tillse att grejerna går ihop som jag önskar.
---
Med en hempulares takt självdör väl batterier före kol tar slut normalt sett? Så det argumentet faller väl ifrån?
Vägled mig!
Det som gör att jag är intresserad av paketet är att dragarna verkar starka i relation till deras längd och tyngd. Om någon har ett annat förslag är jag idel öra (import inget hinder).
Tack.
Min första tanke är "schysst, det vill man ju ha!" Men sen kan jag inte riktigt motivera för mig själv varför.
Batterierna är på 3 ah som laddas på 22 min. Så argumentet att batterierna håller längre faller i stort sett bort eftersom jag är en oändligt långsam amatör.
Är det tystare? I så fall ett jätteplus (jag förstår att slagdragaren väsnas ändå).
Är de starkare i lägre varv? I så fall också plus då jag alltid arbetar ensam och gärna drar försiktigt vid regling etc för att tillse att grejerna går ihop som jag önskar.
---
Med en hempulares takt självdör väl batterier före kol tar slut normalt sett? Så det argumentet faller väl ifrån?
Vägled mig!
Det som gör att jag är intresserad av paketet är att dragarna verkar starka i relation till deras längd och tyngd. Om någon har ett annat förslag är jag idel öra (import inget hinder).
Tack.
Varför du nu pratar kol och batteri i samma mening förstår jag inte. Kolet sitter i motorn och slits när man använder maskinen och när det tar slut får man byta det eller maskin. Batterierna är samma till kol och inte kol maskiner.
Ok, dålig svenska av mig. Jag menar så här: om man som jag använder maskinerna rätt så sällan (årssnittet kanske är 2 ggr/vecka 1-5 timmar icke-effektiv tid) så antog jag att om man hade en maskin med borstmotor så skulle batterierna försämras så kraftigt av tidens tand att man inte "hinner" slita ut kolen förrän batterierna är slut (och man då troligen köper en ny maskin).
Batteriers kostnad samt utveckling gör ju att relativt få behåller sina dragare (och köper nya batterier) efter att batterierna är slut. Antar jag?
Batteriers kostnad samt utveckling gör ju att relativt få behåller sina dragare (och köper nya batterier) efter att batterierna är slut. Antar jag?
Har aldrig testat en skruvdragare med borstlös motor men jobbar med att konstruera medicintekniska prylar som använder borstlösa motorer, så jag vet iaf lite om själva motorerna..
Borstlösa motorer går att få energitätare så man borde kunna göra en maskin med samma styrka mindre med borstlösa, alternativt starkare givet samma storlek.
Många skruvdragare piper lite vid låga varv pga switchfrekvensen är låg (vilket den iofs inte behöver vara) samma problem bör inte finnas på en borstlös får i så fall piper den hela tiden när man skapar det roterande magnetfältet vilket skulle vara ohållbart så det kan göra dem tystare pga att det är lättare att "fuska" med dc-motorer.
En borstlös motor bör vara bättre på att snurra riktigt långsamt då man inte bygger in så avancerad styrelektronik i borstade maskiner men har man en borstlös motor kräver den lite mer avancerad styrning som gör att det bör vara lättare att köra i riktigt låga varvtal, vet dock inte om det är något man har nån nytta av öht.. om det inte innebär att man kan gå ner i nedväxling på växellådan vilket i sin tur gör att man får lägre ljudnivå.
En nackdel är att det krävs mer avancerad elektronik för att driva en borstlös motor, vilket ökar antal saker som kan gå sönder i maskinen så det gör livslängden något kortare givet samma kvalité på de ingående komponenterna.
Borstlösa motorer går att få energitätare så man borde kunna göra en maskin med samma styrka mindre med borstlösa, alternativt starkare givet samma storlek.
Många skruvdragare piper lite vid låga varv pga switchfrekvensen är låg (vilket den iofs inte behöver vara) samma problem bör inte finnas på en borstlös får i så fall piper den hela tiden när man skapar det roterande magnetfältet vilket skulle vara ohållbart så det kan göra dem tystare pga att det är lättare att "fuska" med dc-motorer.
En borstlös motor bör vara bättre på att snurra riktigt långsamt då man inte bygger in så avancerad styrelektronik i borstade maskiner men har man en borstlös motor kräver den lite mer avancerad styrning som gör att det bör vara lättare att köra i riktigt låga varvtal, vet dock inte om det är något man har nån nytta av öht.. om det inte innebär att man kan gå ner i nedväxling på växellådan vilket i sin tur gör att man får lägre ljudnivå.
En nackdel är att det krävs mer avancerad elektronik för att driva en borstlös motor, vilket ökar antal saker som kan gå sönder i maskinen så det gör livslängden något kortare givet samma kvalité på de ingående komponenterna.
En borstlös motor kan göras mindre, starkare och mer batterisnål än en med borstar. Finns inga nackdelar, som jag känner till, förutom att den är dyrare att tillverka. Om jag skulle köpt en ny skruvdragare hade jag absolut köpt med borstlös motor samt tittat 4Ah batterier istället.
Har ingen erfarenhet av borstlösa motorer, däremot har jag en Makita 18 V borrskruvdragare. Det jag uppskattar med den är just att den är stark och kan rotera väldigt långsamt. Mycket trevligt eftersom man kan köra på hög växel men ändå träffa en spårskruv rätt och dra ur den snabbt. Den piper visserligen en del på just låga varvtal. Vore intressant att jämföra med borstlös.
Om jag skulle köpa helt nytt idag hade jag nog sneglat lite på Metabo. Dels för att den lokala handlaren kör detta, men också för att de nu har ett stort utbud maskiner, 3 års garanti på batterierna, och batteriladdningsindikator. Skönt om man har ett gäng batterier som inte används dagligen och i flera maskiner.
Om jag skulle köpa helt nytt idag hade jag nog sneglat lite på Metabo. Dels för att den lokala handlaren kör detta, men också för att de nu har ett stort utbud maskiner, 3 års garanti på batterierna, och batteriladdningsindikator. Skönt om man har ett gäng batterier som inte används dagligen och i flera maskiner.
Har en Makita skruvdragare (BDF456?) och en borstlös slagskruvdragare (LXFD01?). Motorn är betydligt tystare på slagen. Körde dom båda i somras mycket och föredrog helt klart slagen. Men i vinter har det blivit skruven då det varit i stort sett bara kvällsarbete när barnen sover och den väsnas väldigt beroende på vad man skruvar i. Sen har den batteri indikator och kan slå av lampan om den stör, men skruven är stjärnmärkt och klipper strömmen om batteriet blir för trött vilket för mig skonar batterierna då jag ha en tendens att vilja köra lite för länge annars.
Bumpar denna gamla tråd eftersom jag funderar på om det är värt att köpa bortlösa maskiner. Ett set med slagdragare och borrmaskin kostar ca 3000 för borstade grejor (Makita DDF456+DTD146+2*3Ah) och 4000 för oborstade (DHP480+DTD129+2*4Ah). Jag är bara hemmafixare och har hittills kört slut en uppsättning batteri till AEG på ca 7 år, så det håller länge för mig.
(För 3400:- borstat kan jag även köpa DHP458+DTD146+2*4Ah på Axmimister. Men en sån tung kluns, 2.3 kg, är kanske ingen höjdare... Jag har sladdmaskin och borrhammare om det ska borras.)
(För 3400:- borstat kan jag även köpa DHP458+DTD146+2*4Ah på Axmimister. Men en sån tung kluns, 2.3 kg, är kanske ingen höjdare... Jag har sladdmaskin och borrhammare om det ska borras.)
Redigerat:
Men så knepigt är det ju inte att byta kol i maskinen så man istället kastar den?
Kolet kostar knappt en hundring. Men det kanske är olika svårt på olika maskiner?
Jag har bara erfarenhet att byta på en gammal DeWalt xrp 3 12v. (Första DeWalten efter dom gick ihop med ELU)
Kolet kostar knappt en hundring. Men det kanske är olika svårt på olika maskiner?
Jag har bara erfarenhet att byta på en gammal DeWalt xrp 3 12v. (Första DeWalten efter dom gick ihop med ELU)
Nu blev det en borstfri DeWalt efter allt Makitasurfande. Det bara blev. Fast jag tänkte som så att eftersom motorn går så mycket mer effektivt så klarar jag lika mycket med 2Ah som med den gamla på 3 Ah. (Egentligen ännu större skillnad eftersom den gamla var 12 V och den nya 18). Litet batteri är både billigare, lättare, och snabbare att ladda.
P.S. 12 V * 3Ah = 36 Wh. Samma som 18 V * 2Ah. Så nu får jag förhoppningsvis mer batteritid. D.S
P.S. 12 V * 3Ah = 36 Wh. Samma som 18 V * 2Ah. Så nu får jag förhoppningsvis mer batteritid. D.S
Klicka här för att svara