22 252 läst ·
36 svar
22k läst
36 svar
Hur tätt behöver man ha limknektar?
Det går inte ihop för mig, någonstan tänker jag eller Ni fel.prototypen skrev:
- För det första tror jag inte jag räknade fel på hur tätt klamparna skall sitta om man räknar ut vad rådet innebär. Så tätt sätter Ni dem inte?
- För det andra kan en extra spännbit inte räknas som stabilare än brädan, varför den endast kan påverka med 45 grader av sin tjocklek. Den blir dessutom inte särskilt stabil med mindre att den är lång, och för att bli lång skall den vara extremt tjock enligt 45 graders regeln (en 10 centimeter tjock bit förlänger med 10 centimeter på var sida, det vill säga den är inte meningsfull att göra längre än 20 centimeter plus bitens tjocklek, plus klampen, annars får man inte plats med nästa bit (typ 25 centimeter långa bitar).
--- Mats ---
Jo om det behövs sätter man dom så tätt
Det kanske inte behövs så många tvingar för att få presskraft men däremot behövs ett jämt tryck. Allt beror på hur stabil biten man skall limma är.
Tänk att du skall kant limma faner utan mellanlägg. Tvingarna skulle behöva sitta tät intill varandra för faneret i säg inte har någon stabilitet. Många tvingar blir det
Det kan även vara tvärt om, man har två bitar som är 60 cm* 240 cm limmas ihop längs 2.4 m. Rent teoretiskt skulle det räcka med tre st spännpunkter en i mitten och dom andra två ca 40 cm in från varje kant. Men man klarar inte av att spänna så hårt tryck det skulle behövas. Så i detta fall behövs flera tvingar.
Pär
Det kanske inte behövs så många tvingar för att få presskraft men däremot behövs ett jämt tryck. Allt beror på hur stabil biten man skall limma är.
Tänk att du skall kant limma faner utan mellanlägg. Tvingarna skulle behöva sitta tät intill varandra för faneret i säg inte har någon stabilitet. Många tvingar blir det
Det kan även vara tvärt om, man har två bitar som är 60 cm* 240 cm limmas ihop längs 2.4 m. Rent teoretiskt skulle det räcka med tre st spännpunkter en i mitten och dom andra två ca 40 cm in från varje kant. Men man klarar inte av att spänna så hårt tryck det skulle behövas. Så i detta fall behövs flera tvingar.
Pär
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Var och mätte på min limbänk och jag har 10 cm mellan skårorna.
Har man då en spännbit och den får vara lång, (varför korta bitar) bredd på 45 mm och sedan första biten i limfogen på 40 mm så får man till det med 45 grader.
Många knektar blir det om man ska göra lite limfog och tyvärr så kostar det.
Sedan undrar jag det som fanns på bild tidigare i tråden var väl inga knektar, var väl bara vanlig tving.
Knekt är för mig 1 m och uppåt och har inget egentlig gapdjup.
Per h har rätt i exemplet men det kan stupa på att tre knektar inte orkar dra ihop limfogen om bitarna är lite krokiga
Protte
Har man då en spännbit och den får vara lång, (varför korta bitar) bredd på 45 mm och sedan första biten i limfogen på 40 mm så får man till det med 45 grader.
Många knektar blir det om man ska göra lite limfog och tyvärr så kostar det.
Sedan undrar jag det som fanns på bild tidigare i tråden var väl inga knektar, var väl bara vanlig tving.
Knekt är för mig 1 m och uppåt och har inget egentlig gapdjup.
Per h har rätt i exemplet men det kan stupa på att tre knektar inte orkar dra ihop limfogen om bitarna är lite krokiga
Protte
Ok, stort tack. Jag skall justera till att spänna tätare, och att använda regel oftare.prototypen skrev:Var och mätte på min limbänk och jag har 10 cm mellan skårorna.
Många knektar blir det om man ska göra lite limfog och tyvärr så kostar det....
--- Mats ---
Jag är medveten att det var en tving. Frågade mer om den skulle kunna ersätta en mer normal limknekt.. Eller om den är för svag.prototypen skrev:
Nej tyvärr jackt den ersätter inte en limknekt.
Men kolla på jula tex dom har knektar i aluminium. Jag har själv ingen erfarenhet av sådan modell men om man ser på många utländska forum så användes liknande modeller flitigt.
Pär
Men kolla på jula tex dom har knektar i aluminium. Jag har själv ingen erfarenhet av sådan modell men om man ser på många utländska forum så användes liknande modeller flitigt.
Pär
Ok. Tack för svaret Pär. Såg även att Clas Olsson hade hyffsade priser på limknektar. Får kolla runt lite..
Men för att sammanfatta grundfrågan, så skulle 5-6st var ok för bitar runt 1-1.5m.
Bara en sista fråga, limmet. Fungerar Casco trälim (eller lik) om det är furu?
Men för att sammanfatta grundfrågan, så skulle 5-6st var ok för bitar runt 1-1.5m.
Bara en sista fråga, limmet. Fungerar Casco trälim (eller lik) om det är furu?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
http://www.byggahus.se/attachment.php?attachmentid=59319&stc=1&d=1333779502
Den översta är en mycket bra modell
2:an har för stora steg så när man skruvat ut skruven så fattas det 5 mm till hacket (Murphys law)
3:an är något arvegods, tas till i nödfall när 1 och 2 är slut.
4:an tillgrips mellan knektar när det är långa bitar och 1, 2 och 3 är slut.
Vanligt "vitlim" (vinylhartslim) fungerar till de flesta träslag, det finns fukttåliga modeller men det bör vara torra platser för vanligt lim (utomhus på skyddade ställen fungerar).
Protte
Den översta är en mycket bra modell
2:an har för stora steg så när man skruvat ut skruven så fattas det 5 mm till hacket (Murphys law)
3:an är något arvegods, tas till i nödfall när 1 och 2 är slut.
4:an tillgrips mellan knektar när det är långa bitar och 1, 2 och 3 är slut.
Vanligt "vitlim" (vinylhartslim) fungerar till de flesta träslag, det finns fukttåliga modeller men det bör vara torra platser för vanligt lim (utomhus på skyddade ställen fungerar).
Protte
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Tittade på ClasO limknekt och jag bara undrar hur länge biten med gänga kommer att hålla? De har ju vänt materialet fel väg mellan röret och gängan.
Någon får väl köpa och dra åt ordentligt så får vi se.
Protte
Någon får väl köpa och dra åt ordentligt så får vi se.
Protte
Jag har några knektar som är identiska med de som CO säljer, sånär som att det sitter gummit på backarna på de jag har. De funkar, men det är inte mer heller... jag har dock inte lyckats dra itu någon trots att jag har spänt ganska friskt. Några problem som jag ser:
- Backarna är inte helt vinkelräta mot profilen (speciellt den vid skruven)
- Profilen bågnar när man spänner hårt
- Den lilla armen som låser den rörliga backen äter sig ner i alu-profilen när man spänner åt (armen greppar i små försänkningar i profilen). Efter en tids användande kommer profilen med stor sannolikhet att brista...
Köpte precis några CO för att komma vidare och de känns "billiga", men de får räcka för detta projektet, skall ju inte göra så djupa bitar..
Får köpa bättre allt eftersom..
Får köpa bättre allt eftersom..
Jag har visserligen inte limmat särskilt breda skivor men till det lilla jag gjort så har jag använt Besseys K-Body Revo tvingar vilket fungerat bra.
http://www.bessey.se/catalogue/cata...0000010002da5400020023&catMainFolder=clamping
De är förvisso inte särskilt billiga men mycket trevliga att jobba med tycker jag.
EDIT: Glömde ju det jag egentligen skulle säga.
Jag tror mig ha sett någonstans att Plano rekommenderar ett avstånd på 35 cm mellan tvingarna i Plano pressen. Är det något som gör att dessa fungerar mycket annorlunda än vanliga tvingar/knektar eller skulle det kunna vara ett rimligt avstånd? (Jag tycker det låter långt emellan.)
http://www.bessey.se/catalogue/cata...0000010002da5400020023&catMainFolder=clamping
De är förvisso inte särskilt billiga men mycket trevliga att jobba med tycker jag.
Jag tror mig ha sett någonstans att Plano rekommenderar ett avstånd på 35 cm mellan tvingarna i Plano pressen. Är det något som gör att dessa fungerar mycket annorlunda än vanliga tvingar/knektar eller skulle det kunna vara ett rimligt avstånd? (Jag tycker det låter långt emellan.)
Redigerat:
Jag har två knektar av COs modell.prototypen skrev:
De går att dra åt ganska hyggligt, men när man ska lossa dem kan det hända att backen skurit in i aluminiumstången.
Jag använder dem någon gång om året.
Min bedömning är att de duger att användas 1ggr/år, men är för dåliga att användas 1ggr/månad.
Till det priset och mina behov, skulle jag nog kunna köpa dem igen.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 inlägg
Plano underlättar limningen då de trycker även på plattsidan och får bitarna att linjera.jac skrev:Jag har visserligen inte limmat särskilt breda skivor men till det lilla jag gjort så har jag använt Besseys K-Body Revo tvingar vilket fungerat bra.
[länk]
Står det ingenstans att man ska ha vanliga knektar mellan planopressarna, för det sa uppfinnaren som jag hade kontakt med för många år sedan.
Plano går att ersätta med en list på översidan och en på undersidan och tvingar.
Snickarna jag jobbade ihop med under många år drog först åt knektarna lite och rättade till bitarna så det blev plant sedan drar man lite försiktigt och limmet hugger ganska omgående.
Den metoden använder jag och det blir bra.
Argumentet för Plano var att den gick att sätta mot en vägg så skulle den ta minimalt med plats...............Det är bara det att jag inte har någon ledig vägg.
Protte
Limknektar som jag kan rekommendera är från biltema, de brukar jag använda. Fördelen med dessa är att de är stabila och skruven är fingängad så de spänner väldigt bra.
Dessutom så är de mycket prisvärda.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skruvstycke-och-klammor/Klammor/Limknekt-16879/
Dessutom så är de mycket prisvärda.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Skruvstycke-och-klammor/Klammor/Limknekt-16879/