End skrev:
Var köpte du dina skruvar & lådan?
Skulle sätta en krona på att han har varit på 100% Proffs i Enskede.

Jag fick två st gratis om jag fyllde den ena full på lokala byggmarknaden.

vojma skrev:
Skulle sätta en krona på att han har varit på 100% Proffs i Enskede.

Jag fick två st gratis om jag fyllde den ena full på lokala byggmarknaden.
Helt rätt och riktigt - Kan väl medge att jag fick en väska för kampanjpris utan att köpa en enda låda skruv. Men med tanke på HUR mycket skruv & plugg som går på ett år så tror jag inte att dom klagar.
Även handlat Essves skenor för att montera och förvara dessa enkelt och bra i bilen, inte nått hela vägen fram till montage dock.

Är själv helnöjd med min låda så har beställt ytterliggare två idag då dom var slut hos den lokala bygghandeln :)

Lyfter en gammal tråd. Men får ge mina komplimanger till denna box.
Arbetar med storkök, service och montage. Och har med mig saker till el, VVS och infästningar såväl som reservdelar när jag är ute. Varit ett evigt springande fram och tillbaka från bilen.
Provade med diverse boxar typ Racco osv, men lyckades spräcka locken, handtagen, låsen osv. Med sprickor läcker vatten in. när man gör service så får man leva med att personalen emellanåt inte tänker på ens utrustning när de börjar spola golvet. Essboxens packning fungerar över all förväntan och köaratmig utan förstörd utrustning.
Bytt ut den kassa plastlådan som följde med dewalten (skruvdragaren) så nu är nästan allt enhetligt på säckkärran när man drar vidare.
Enda nackdelen är att man betalar en god slant för inköp, 350kr per box exkl.

• image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
PeterJeffrey och 2 till
  • Laddar…
olzon skrev:
Lyfter en gammal tråd. Men får ge mina komplimanger till denna box.
Arbetar med storkök, service och montage. Och har med mig saker till el, VVS och infästningar såväl som reservdelar när jag är ute. Varit ett evigt springande fram och tillbaka från bilen.
Provade med diverse boxar typ Racco osv, men lyckades spräcka locken, handtagen, låsen osv. Med sprickor läcker vatten in. när man gör service så får man leva med att personalen emellanåt inte tänker på ens utrustning när de börjar spola golvet. Essboxens packning fungerar över all förväntan och köaratmig utan förstörd utrustning.
Bytt ut den kassa plastlådan som följde med dewalten (skruvdragaren) så nu är nästan allt enhetligt på säckkärran när man drar vidare.
Enda nackdelen är att man betalar en god slant för inköp, 350kr per box exkl.

Man skulle inte kunna få se nån bild på inuti någon låda? Hur har du inrett dem du inte har skruv i t.ex.?

• Gilla
SimonAndersson92 och 1 till
  • Laddar…
image.jpg
Skapa konto

Bytte ut den ursprungliga dewalt lådan mot en Essbox. Gammal bild, har skurit ut extra för bitssatser, "julgran" osv. Fördelen förutom att den är tät, är att jag kan sortera kakel/klinkers borr i en ask, stål i en och trä i en.

image.jpg
Skapa konto

Kemlåda, essve har en fin insats. Men jag använder inte en hel tub och deras insatser går inte med pip.
så har påbörjat uppfyllning med några askar för extra tejp, skärolja, teflon smörjning osv. Tillkommer flänstätning, värmetåligt silicone och olika lim som inte är med på bilden.

image.jpg
Skapa konto

Tidig bild på en påbörjad VVS låda, kopplingar, packningar och några anslutningsslangar av de vanligaste typerna jag stöter på. Så man slipper springa iväg till bilen för små kraffs. Vissa arbetsplatser gör att det kan ta en halvtimme bara att springa till bilen och då är detta guld värt.

image.jpg
Skapa konto

Påbörjad montage utrustning som används i min bransch, utfylld med expander bult i rfr och diverse fästen efter bilden är tagen. Allt som är på bilderna har legat i fack och lådor på servicebilen. Innan, nu lyfter man ner dem på säckkärran och har dem med sig ute på byggena istället.
Stort plus då att de är låsbara så man får ha kvar sakerna.

Har sen för fzk infästningar, rfr infästningar, rfr skruv och bult för maskiner och en för el detaljer.

• Gilla
helder och 7 till
  • Laddar…
Väldigt snyggt! Långt ifrån alla hantverkare som har sådan ordning och reda på sina prylar. Inger förtroende!

Var har du köpt skumplasten som du har skurit ner skruvdragaren i?

Är det köksgrejer i sista lådan eller vad är det för saker?

@ phl: Har tidigare haft allt i bilens inredning, det blir snabbt väldigt rörigt. Nu hade jag behovet att vara mer mobil och veta att allt är med mig på de kommande projekten. Så därav denna början, ska ev tillkomma några med extra eldetaljer, en förvaring för sticksåg och vinkelslip, extra utrustning som blad, borr, bits, kapskivor osv. Håller på att snickra ihop en pall som passar precis för boxarna, så jag bara kör in säck kärran under pallen och transporterar allt lätt utan att behöva stapla om dem ute på arbetsplatsen.

@vojma: Skumplasten är Essves egna, finns som tillbehör för essboxarna. Förvånansvärt mycket tillbehör till en sortimentlåda. Har satt axelrem på vissa av lådorna som jag bär i trappor rätt mycket, t ex skruvdragaren. Underlättar vid snabba jobb.

@gadeberg: Köksgrejer, indirekt ja. Monterar och bygger storkök för restauranger, hotell, skolor, vårdhem, dagis osv. Så min utrustning samt resten i bilen är anpassat för just den typen av arbete, el, vvs, rostfritt, kyla och allt annat som räknas in.
IMG_1327.jpg
Skapa konto

Tyvärr tilåter inte inredningen- och företaget att jag gör om inredningen för "onödiga" pengar så att boxarna har en bättre plats. Trodde de skulle ramla omkull när man körde. Men har klarat sig riktigt bra.

• Gilla
helder
  • Laddar…
Fortsätter att lägga ut lite bilder kring mina lösningar kring Essboxens förvaring. Detta för ett enda syfte, gillar GDS/DIY stuket. Hitta sina egna lösningar som passar just ens egna förutsättningar.
Som ger en ett bra arbetsflöde och koll, har alltid använt samma lösningar som alla kollegor och det som företaget har försett en med.
Sen jag började ta saken i egna händer, har jag hittat material såom kapskivor, sågblad osv som bara legat längst ner i lådor sedan bilens förre ägare för tusentals kronor. Vilket gör att man själv skäms över hur dålig koll man haft på sina egna saker.
Så tar personlig njutning och nöje att fundera ut nya små lösningar åt mig själv numera! Skisser på servetter och småtokiga idéer såfort man kommer på dem.

IMG_1416.jpg
Skapa konto

Byggde vidare lite på min skruvdragar låda, så jag har lite mer bra tillbehör med mig såsom slipar, "julgranar" samt vinkelshuck. Finns fortfarande plats för lite extra om jag skulle behöva ngt mer. Små borr såsom 2,2 och 3,2 mm sitter nerstuckna i foamen för snabb tillgång så man slipper rota runt.

IMG_1419.jpg
Skapa konto

Lägger in två exempel på sortiment asker för infästningar jag använder. En för Rosftfri, minimum A2 kvalite. Har kompletta lådor med plugg, bits osv i varje infästningslåda så man inte behöver ha fler än nödvändigt med sig. Har nu utökat med Aligator plugg också där den vanliga Thorsman inte räcker till. Samt några special rfr skruv som används i yrket.

IMG_1418.jpg
Skapa konto

Std Fzk infästningar, allt som behövs där inte kraven på A2 finns. Såsom torrytor, snickerier, förråd osv.

IMG_1777.jpg
Skapa konto

IMG_1779.jpg
Skapa konto

Ursäkta de gryniga bilderna, dålig belysning och dammig på arbetsplatsen. Detta är min "Hål & Såg" låda. Visste inte att jag hade så mycket skivor och blad liggande runtom i bilen. Denna lösningen har redan nu på sista projeket sparat mig otaliga timmar på söka och hämta grejer ur bilen. Eftersom foamen inte täcker fullt upp på blad och skivor, så har jag klistrar extra foam i locket för att inte blad ska ramla ur sina små fack. Inte ett enda blad har ramlat fel, och då har jag lyckats tappa boxen ett flertal tillfällen ner i marken!

IMG_1413.jpg
Skapa konto

Har tillräckligt med boxar nu så att det inte längre gå att bära alla utan att gå flera gånger. Ofta springer man långt och då lägger vi upp dem på transport kärra. Men funderade på något såsom en sortainer(EDIT:Sys-port eller vad det nu heter ;) ) fast enklare. Som man bara kan släpa med sig på "SäckeKärran"
Hade en tråkig dag mellan jobb, så bestämde mig för att ful-snickra en lämplig pall som passade precis på min kärra.
IMG_1414.jpg
Skapa konto

Ful snickra är ordet, men funktionabelt. Tagit ut hål i både toppskiva samt pallens ben/skenor så man kan dra igenom ett spännband och fixera allt rejält! ifall det skulle behövas.
IMG_1450.jpg
Skapa konto

Klädde benen/skenorna med underbart 70-talistisk golvmatta jag hittade skräpandes i garaget. Nu har toppskiven samma underbara matta som förhindrar att boxarna glider fram och tillbaka, så man behöver inte spänna fast dem om underlaget man går över är någorlunda plant. Provade att limma med EssTack Pro1 för första gången, inget annat som håller fast matten på skenorna och trots både snö, regn och oömt användande så har matten stannat på helt perfekt!

IMG_1415.jpg
Skapa konto

Några lådor staplade, upptäckte lämpligt nog också att vattenpassen passade perfekt under handtaget på lådorna. Hade först tänkt göra en hel rygg på pallen där man kunde stoppa ner dessa. Istället så förvarar jag nu en ihopfällbar pallstege bakom ryggen på lådorna.

IMG_1451.jpg
Skapa konto

Har numera också en som jag bär till och från byggena. Dagligen innehåller den min lunch, vattenflaskor, kaffetermos, bygghandlingar, ritningar och mobilladdare osv.
Men slipper också ha med mig påsar med extra skruv, och sådant man kanske köpt på sig inför arbetsdagen. Under taskigt vårväder har det varit skönt att bara kunna ställa ner väskan på marken även om det regnat utan att behöva oroa sig för att allt blir blött.

Någon som har egna förslag? Ideer på vad man kan behöva ha med sig eller använda dem till? Det ska tydligen ha sålts över 60 000 väskor, så måste ju finnas fler individuella lösningar där ute :P

Redigerat:
  • Gilla
helder och 9 till
  • Laddar…
Om det är någon som förbrukar mer essboxar än vad de kan använda så är jag intresserad av tomma askar. 😃 Syftar alltså inte på själva väskan.

Paul-Staffanstorp
iSnobben skrev:
Om det är någon som förbrukar mer essboxar än vad de kan använda så är jag intresserad av tomma askar.  Syftar alltså inte på själva väskan.
De här askarna i olika format borde ju gå att köpa tomma också :P

Jag försökte men på Beijer vart det nej, dom fick man däremot gratis när man köpte en box i papper.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.