Har långtgående planer att köpa ny borr/skruvdragare av ett lite bättre kaliber än vad jag har idag. Kravet är att maskinen skall vara lätt och smidig, men samtidigt stark och av hög kvalitet. Två maskiner har jag ögnat på lite, Makita BDF440 och Festool C12. Båda är ungefär lika i storlek. Dog Festool kommer med NiCd och NiMH batterier, medan Makitan har Li-Ion. I utgångspunktet gillar jag Festoolen bäst då den har en tjusig lösning med bits/borr (Centrotec), men samtidig kan användas med en snabbchuck om man så vill. Makitan ligger lite bättre i handen, men har inte den fina lösning som Festool har med Centrotec. Kort sammanställning:
Makita BDF440:
+ Li-Ion batteri
+ Ligger bättre i handen
+ 14.4V istället för 12 V
Festool C12:
+ Centrotec
+ Magnetfästen för bits/borr
(+) 100 g lättare
+ Otrolig trevlig drivning (ej borstar)
+ Stort tillbehörsprogram
+ Smidigt vred för momentsteg
- Omkopplare för fram/back skaver mot handen
Kort så handlar det väl om batteri, passform, drivning och tillbehör.
1) Frågan är om Festools Centrotec+borstfrihet överväger Makitans Li-Ion batteri + passform ?? Tacksam om någon skulle kunna ge info som väger det ena över det andra på vågen
2) Och, finns det möjlighet att om Festool kommer med Li-Ion batteri att dessa skulle kunna passa C12 ?
3) Sista frågan ... styrka genom Makitas 14.4 V vs Festool 12 V, är det fördel Makita eller jämnas detta ut med Festools EC-TEC motorteknik?
Makita BDF440:
+ Li-Ion batteri
+ Ligger bättre i handen
+ 14.4V istället för 12 V
Festool C12:
+ Centrotec
+ Magnetfästen för bits/borr
(+) 100 g lättare
+ Otrolig trevlig drivning (ej borstar)
+ Stort tillbehörsprogram
+ Smidigt vred för momentsteg
- Omkopplare för fram/back skaver mot handen
Kort så handlar det väl om batteri, passform, drivning och tillbehör.
1) Frågan är om Festools Centrotec+borstfrihet överväger Makitans Li-Ion batteri + passform ?? Tacksam om någon skulle kunna ge info som väger det ena över det andra på vågen
2) Och, finns det möjlighet att om Festool kommer med Li-Ion batteri att dessa skulle kunna passa C12 ?
3) Sista frågan ... styrka genom Makitas 14.4 V vs Festool 12 V, är det fördel Makita eller jämnas detta ut med Festools EC-TEC motorteknik?
Alla gånger festool. centrotec är jättebra när man ska förborra för att sen skruva. snäpp loss chucken och snäpp fast bitshållaren. sen finns ju gipsdragaschuck, vinkelchuck och excenterchuck också som är bra att ha. Jag har 2 st TDK12 och de har fin balans och mycket kraft sina trots "bara" 12volt.
Sen prioriterar jag vikten väldigt mycket när man ska skruva mycket gips.
Ska dock tillägga att jag inte provat makitan.
Sen prioriterar jag vikten väldigt mycket när man ska skruva mycket gips.
Ska dock tillägga att jag inte provat makitan.
Produkter som diskuteras: "bitshållaren"
Bitshållare
Våra bitshållare är designade för att erbjuda bekvämlighet och enkelhet när du arbetar med olika skruv- och borrprojekt. De håller dina bits stabila och säkra under användning, vilket möjliggör mer noggrannhet och effektivitet i ditt
Läs mer
Har du känt på båda maskinerna? Jag gillar C12:ans alla funktioner och finesser, men jag gillar inte att den är ruskigt framtung. Om TDK:n kommer med C12:ans alla finesser, blir det riktigt intressant.
Jag har kännt på båda, samtidigt. Hade båda i en butik jag tittade in i.
Håller med om att Makitan ligger bättre i handen. Balansmässigt är den bättre. Festoolen tyckte jag dessutom "skavade" lite väl onödigt på pekfingret med sin back/fram knapp. Särskilt när man drog åt skruv. Vore lite mera hanterligt om det var vid urskruvning (mera sällan).
Makitan låg alldeles förträffligt i handen, otrolig fin balans och mycket bra grepp.
Men så vill man ju även ha Centrotec ...
Som glad amatör så kanske inte greppet betyder allverdens... känns dog viktigt, fast antagligen viktigare med Centrotecs snabba bits/skruv byten. Gillar även att Festoolen har magnetiska fästen för 6 bits på handtaget. Det ger snabb åtkomst, man slipper att leta.
Dessutom så var Festoolens mycket mjuka "symaskin" drift överrumplande imponerande. Även om Makitan hade nyutvecklad 4-pols motor så känndes Festoolen "goare".
Svårt val. Makitan är vad jag fattat ca 1000 kr dyrare.
Håller med om att Makitan ligger bättre i handen. Balansmässigt är den bättre. Festoolen tyckte jag dessutom "skavade" lite väl onödigt på pekfingret med sin back/fram knapp. Särskilt när man drog åt skruv. Vore lite mera hanterligt om det var vid urskruvning (mera sällan).
Makitan låg alldeles förträffligt i handen, otrolig fin balans och mycket bra grepp.
Men så vill man ju även ha Centrotec ...
Som glad amatör så kanske inte greppet betyder allverdens... känns dog viktigt, fast antagligen viktigare med Centrotecs snabba bits/skruv byten. Gillar även att Festoolen har magnetiska fästen för 6 bits på handtaget. Det ger snabb åtkomst, man slipper att leta.
Dessutom så var Festoolens mycket mjuka "symaskin" drift överrumplande imponerande. Även om Makitan hade nyutvecklad 4-pols motor så känndes Festoolen "goare".
Svårt val. Makitan är vad jag fattat ca 1000 kr dyrare.
Har postan mina åsikter om BDF440:an tidigare i andra trådar men här kommer de igen:
+ Styrkan
+ Format, vikt, smidighet
+ LED-belysningen (fånigt men sant)
- Lite liten diameter på handtaget om man har stora labbar
- Rotationsreglaget sitter lite dumt till för mina händer
- Svårt att vrida på momentringen med handskar på händerna
Kanske ska tillägga att jag aldrig har jobbat med C12:an, bara känt på den.
+ Styrkan
+ Format, vikt, smidighet
+ LED-belysningen (fånigt men sant)
- Lite liten diameter på handtaget om man har stora labbar
- Rotationsreglaget sitter lite dumt till för mina händer
- Svårt att vrida på momentringen med handskar på händerna
Kanske ska tillägga att jag aldrig har jobbat med C12:an, bara känt på den.
Har själv bara erfarenhet av C12, men jag kan bara säga att den är helt suverän.
Har alla chuckarna, och de är perfekta att ha när man ska skruva på svåra ställen.
Gipschucken är också helt perfekt att ha.
Centrotec är väldigt smidigt, och jag funderar på att köpa ett antal borrrar med Centrotec för att kunna göra ännu snabbare byten när man förborrar och skruvar.
Dessutom så kan jag intyga att batterierna räcker lääänge.
/Jonas
Har alla chuckarna, och de är perfekta att ha när man ska skruva på svåra ställen.
Gipschucken är också helt perfekt att ha.
Centrotec är väldigt smidigt, och jag funderar på att köpa ett antal borrrar med Centrotec för att kunna göra ännu snabbare byten när man förborrar och skruvar.
Dessutom så kan jag intyga att batterierna räcker lääänge.
/Jonas
En kvikk fråga till dom med Festool C12 och Centrotec. Kan man använda Weras snabbchuck för bits, t.ex. Rapidaptor ? Hittas under holders and adaptors och Rapidaptor ungefär här:
http://www.wera.de/cgi-bin/vshop?ID...HOW&HTML=wera_products/wera_products.html
Eller är man med Centrotec utelämnad till Festools egna bits?
Mvh
http://www.wera.de/cgi-bin/vshop?ID...HOW&HTML=wera_products/wera_products.html
Eller är man med Centrotec utelämnad till Festools egna bits?
Mvh
Hej!
Har C12 och är grymt nöjd med den. Men Centrotec är deras egen uppfinning och vad jag vet passar inte andra bits i snabbfästet. Men i std bitsfästet går de självfallet.
Med tanke på vad du får ge för Makitan så tycker jag valet lätt faller till C12:ans fördel. Köp lådan med vinkelchuck m m och du kommer att bli mer än nöjd. Montera ett kök med lite trånga skåp och försök att använda en vanlig dragare och du kommer att upptäcka vad den går för. Du får den smartaste lösningen på en massa skruvnings- och borrproblem istället för ännu en maskin lik alla andra på marknaden.
Har C12 och är grymt nöjd med den. Men Centrotec är deras egen uppfinning och vad jag vet passar inte andra bits i snabbfästet. Men i std bitsfästet går de självfallet.
Med tanke på vad du får ge för Makitan så tycker jag valet lätt faller till C12:ans fördel. Köp lådan med vinkelchuck m m och du kommer att bli mer än nöjd. Montera ett kök med lite trånga skåp och försök att använda en vanlig dragare och du kommer att upptäcka vad den går för. Du får den smartaste lösningen på en massa skruvnings- och borrproblem istället för ännu en maskin lik alla andra på marknaden.
Jag har föregångaren till C12 (CDD12) med vinkel- och excenterchuck, men har förpassat den till förrådet och ersatt den med Makitas BDF440.
Festoolen är för klen med sina 26Nm i vrid.
Den fungerar bra till finsnickeri, köksmontage o.dyl, men rår inte på Makitan vid tyngre arbeten. Det kändes inte bra att dra karmskruv, TimberLock-skruv, frallor o.dyl. med CDD12:an -det gick ibland, men det luktade inte direkt ängsblom om maskinen efteråt...
Makitan tuggar däremot på utan gny (38Nm). Jag har nu även skaffat deras slagskruvdragare (135Nm) till dom tyngsta jobben, men det är mer för att spara på 440:an än att den inte orkar (åsså lite prylbögeri förståss...)
Som redan har nämnts så är den också nätt i formatet, bättre balanserad, samt har inbyggd belysning vilket jag har haft mycket mer glädje av än jag hade trott.
440:an har kompletterats med en vinkelchuck av hög kvalitet (minns inte fabrikatet just nu) för att komma åt när det är trångt, samt Makitas egna set med kominerade borrar/försänkare som man efter borrningen vänder på i hållaren och får en skruvbits.
Centrotec-systemet har jag inte riktigt sett någon jättestor fördel med -det finns ju borrar med bitsfäste att sätta i bitshållaren, vilket borde innebära samma sak (fast man blir inte låst till ett fabrikat)?
Festool har många grymma maskiner, men dom lämpar sig bäst för lättare snickeri, så ska man resa stommar, bygga altaner och annat karlagöra bör man fundera på andra alternativ.
Festoolen är för klen med sina 26Nm i vrid.
Den fungerar bra till finsnickeri, köksmontage o.dyl, men rår inte på Makitan vid tyngre arbeten. Det kändes inte bra att dra karmskruv, TimberLock-skruv, frallor o.dyl. med CDD12:an -det gick ibland, men det luktade inte direkt ängsblom om maskinen efteråt...
Makitan tuggar däremot på utan gny (38Nm). Jag har nu även skaffat deras slagskruvdragare (135Nm) till dom tyngsta jobben, men det är mer för att spara på 440:an än att den inte orkar (åsså lite prylbögeri förståss...)
Som redan har nämnts så är den också nätt i formatet, bättre balanserad, samt har inbyggd belysning vilket jag har haft mycket mer glädje av än jag hade trott.
440:an har kompletterats med en vinkelchuck av hög kvalitet (minns inte fabrikatet just nu) för att komma åt när det är trångt, samt Makitas egna set med kominerade borrar/försänkare som man efter borrningen vänder på i hållaren och får en skruvbits.
Centrotec-systemet har jag inte riktigt sett någon jättestor fördel med -det finns ju borrar med bitsfäste att sätta i bitshållaren, vilket borde innebära samma sak (fast man blir inte låst till ett fabrikat)?
Festool har många grymma maskiner, men dom lämpar sig bäst för lättare snickeri, så ska man resa stommar, bygga altaner och annat karlagöra bör man fundera på andra alternativ.
Produkter som diskuteras: "karmskruv"
Karminfästning
Karminfästning används för att säkert och stabilt fästa dörr- och fönsterkarmar i väggen. Infästningen består oftast av speciella skruvar och pluggar som är designade för att kunna bära tyngden av karmen och motstå de krafter som
Läs mer
Har du kollat AEG Raptor? Den heter AEG BBS12KX, har löschuck så att du kan köra bits direkt i maskinen. Vändbart batteri för att få rätt balans. Smidig i storlek då chucken tas av, den finns i både 12 och 14.4 V utförande. AEG har dessutom erkänt bra kvalitet, bäst i test i DN. Har dessutom högt vrid och många moment lägen.
ACME, vad har du för vinkelchuck?
Kikade länge på C12:an och tyckte vinkelchucken var väldigt bra ibland då jag testat den över en helg. Valde dock till slut en Makita BDF440RFE pga styrka och batterityp (samt att en Makita alltid är en Makita). Saknar dock bra vinkelchuck, så har du tips där så är det välkommet.
Har också försökt hitta den kombinerade borr/försänkare/bitshållare du nämner utan resultat ... har du någon länk/bild där så jag får koll på vad det är för något? Gör bara Makita dem eller har tex Dewalt något liknande (har inte hittat någon Makitabutik i Gbg utan letar bara på nätet).
Kikade länge på C12:an och tyckte vinkelchucken var väldigt bra ibland då jag testat den över en helg. Valde dock till slut en Makita BDF440RFE pga styrka och batterityp (samt att en Makita alltid är en Makita). Saknar dock bra vinkelchuck, så har du tips där så är det välkommet.
Har också försökt hitta den kombinerade borr/försänkare/bitshållare du nämner utan resultat ... har du någon länk/bild där så jag får koll på vad det är för något? Gör bara Makita dem eller har tex Dewalt något liknande (har inte hittat någon Makitabutik i Gbg utan letar bara på nätet).
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Skruvade med en Hitachi 12V slagskruvdragare i helgen och måste medge att jag blev omvänd. Har alltid tyckt att de låter otrevligt (och det gör de), men den skruvade ju i skruvarna själv! Har en Hitachi borrskruvdragare 18V som jag älskar, men den är lite stor och tung, varför jag ofta kör med en Bosch GSR 10,8. Men slagskruvdragaren på 12V var ju lite och nätt! Om jag skulle köpa en ny dragare idag skulle det bli en sån.
ACME:s inlägg är helt i linje med mina erfarenheter, har även jag skaffat vinkelchuck till min Makita BDF440. 
Mr Handyman: Hitachis skruvdragare är inte fy skam, jag har den lille rackaren på 10,8V och den är riktigt bra. De större Hitachi är toppklass. Panasonics skruvdragare verkar ha de "bästa" batterierna då de leder utvecklingen och låter senaste generationens batterier pryda deras egna tills nästa är klar och då släpper de föregående generationen till konkurrenterna. Dock gillar jag inte utformningen av Panasonics kraftigare - de känns klunsiga.
Mr Handyman: Hitachis skruvdragare är inte fy skam, jag har den lille rackaren på 10,8V och den är riktigt bra. De större Hitachi är toppklass. Panasonics skruvdragare verkar ha de "bästa" batterierna då de leder utvecklingen och låter senaste generationens batterier pryda deras egna tills nästa är klar och då släpper de föregående generationen till konkurrenterna. Dock gillar jag inte utformningen av Panasonics kraftigare - de känns klunsiga.
Scheisse! Då skriver jag väl samma inlägg en gång till då...
Jag har en Spec Tools HD90. Den finns även i en billigare variant, men risken är att maskinen gör sallad av "växellådan" i den. http://www.spectools.com/spec.htmBunker skrev:
Det du letar efter heter Quad Driver. http://www.makita.com/menu.php?pg=accessory_list&tag=acc_indust_quad&cat_tag=94