20 857 läst ·
53 svar
21k läst
53 svar
Festool C12 vs. Makita BDF440 (borrmaskiner)
Hej!
Har själv en C12 och jag skulle inte byta bort den för allt smör i småland...
Har även alla chuckarna inklusive gipschucken och de är suveräna och har räddat mig många gånger. Främst vinkelchucken har räddat många omöjliga situationer.
Och jag måste säga att den är stark. Otroligt stark mot vad den ser ut. Jag skuvar 6mm 190mm långa träskruv utan problem och 90mm långa karmskruv körde jag senast igår utan problem. Trots att batteriet var lite halvladdat. Det är klart ska man stå hela dagen och dra i grov fransk träskruv så kanske det inte är maskinen man ska köpa men, handen på hjärtat, hur ofta gör man det... Då skulle jag personligen hellre ha en slagskruvdragare så man slipper vrida av handen när det hugger...
Den inbygda bitshållaren för 6 bits (jag brukar ha åtta bits där) är helt suverän. Man har oftast den bits man behöver inom räckhåll.
/Jonas
Har själv en C12 och jag skulle inte byta bort den för allt smör i småland...
Har även alla chuckarna inklusive gipschucken och de är suveräna och har räddat mig många gånger. Främst vinkelchucken har räddat många omöjliga situationer.
Och jag måste säga att den är stark. Otroligt stark mot vad den ser ut. Jag skuvar 6mm 190mm långa träskruv utan problem och 90mm långa karmskruv körde jag senast igår utan problem. Trots att batteriet var lite halvladdat. Det är klart ska man stå hela dagen och dra i grov fransk träskruv så kanske det inte är maskinen man ska köpa men, handen på hjärtat, hur ofta gör man det... Då skulle jag personligen hellre ha en slagskruvdragare så man slipper vrida av handen när det hugger...
Den inbygda bitshållaren för 6 bits (jag brukar ha åtta bits där) är helt suverän. Man har oftast den bits man behöver inom räckhåll.
/Jonas
Produkter som diskuteras: "fransk träskruv"
Träskruv T6S A4 rostfri C5 utomhus FAST
Montering av grövre material i trä
330 kr inkl moms
Läs mer
Var i Sthlm kan man köpa Quad Drivern? Finns det ngn firma som råkar ha de där rackarna på lager? Vard är det för längd på bitshållaren?
Jag har snik- eller möjligtvis piratvarianten på Spec Tools-chucken och den är verkligen en räddare i tajta lägen, både som "handjagare" och till skruvdragaren.
Jag har snik- eller möjligtvis piratvarianten på Spec Tools-chucken och den är verkligen en räddare i tajta lägen, både som "handjagare" och till skruvdragaren.
Jag vill minnas att jag har sett den på Ekesiöö, men vågar inte svära på det.. Ring och kolla med Mats eller Jonas på verktygsavdelningen. Dom två är piggast där.
Annars kan säkert vilken ÅF som helst ta hem ett set.
Jag skulle tippa på att den är knappt 10 cm lång.
Annars kan säkert vilken ÅF som helst ta hem ett set.
Jag skulle tippa på att den är knappt 10 cm lång.
Tack för snabbt svar! Jag vill helst känna på grejen före köp, därav frågan.ACME skrev:
Ekesiöö har 3 ex av denna;http://www.makita.com/menu.php?pg=accessory_tbl&tag=acc_indust_quad&cat_tag=94&tbl=2&f= som säljs för 545:- inkl. moms/ st.
Tack för att du kollade efter! Jag ska ta en titt på den. Vad tycker du om handhavande och kvalitet? Hittills har jag bara använt en sån här för grövre skruv,

men då blir det till att borra allt först och sen byta till skruvbits.

men då blir det till att borra allt först och sen byta till skruvbits.
Redigerat:
Jag tycker att festools system med centrotec-chuckar är helt outstanding. Otroligt snabb o lätt att byta, man kan sätta i vad man känner för, borr/bits/försänkare/borr+försänkare osv. Dessutom myucket smidigare än tex quad driver. Dessutom centrerar centrotec-chucken borr etc. mkt bättre än ett vanligt sexkansfäste. Nackdelen är såklart att de är dyra och endast passar på festools maskiner.Kemi skrev:
Jag har faktiskt inte använt den speciellt mycket -det blir oftast försänkaren från Festool som får jobba tillsammans med borr och bits. Den tycker jag funkar skitbra, och oftast är det inte så många skruv som det handlar om. Skulle det bli ett större antal så lär däremot Quad Driver'n åka fram.ClasseClas skrev:
Ja, hur det är med kvalitén återstår därmed att se. Den känns iaf tillräckligt gedigen.
Har använt bägge maskinerna mycket och det är nog mest en fråga om smak, men vill man dra större grejor finns ju alltid festools tdk 15,6 har använt den i tre år snart och hundratals karmskruv och enorma mängder 160mm skruv senare kan jag bara säga att den utklassar makita.
Ja, Festools TDK 15,6V är ju ett kraftpaket!
Jämförelsen haltar ju lite eftersom tråden handlar om Makita BDF440 vs Festool C12.
Jag har bägge och det blir i 90% av fallen Makitan som får jobba och den gör ett mycket bra jobb och är ergonomiskt och kraftmässigt bättre än C12. Makita släppte ju just en 18V dragare med samma vikt som BDF440 och hade jag inte haft tre batterier och två BDF 440 hade jag nappat på en sådan. C12:an är i princip oumbärlig för en del knepiga appplikationer men kan från min sida bli ersatt av en mindre 10.8V Li-Ion dragare från Hitachi. Tyvärr. Gillar Centrotec men tycker det blir dyrt och bökigt i längden med det och vad hjälper det med snabb-byte om man kört slut på rätt borr/bits och det inte finns en Festoolhandlare i närheten? Fyller ju på min bältes-bitssats varannan vecka med en och annan bits och mindre sexkantsborr för en spottstyver - skulle vara en pina, och dyrt, med Centrotec bits.
Jämförelsen haltar ju lite eftersom tråden handlar om Makita BDF440 vs Festool C12.
Jag har bägge och det blir i 90% av fallen Makitan som får jobba och den gör ett mycket bra jobb och är ergonomiskt och kraftmässigt bättre än C12. Makita släppte ju just en 18V dragare med samma vikt som BDF440 och hade jag inte haft tre batterier och två BDF 440 hade jag nappat på en sådan. C12:an är i princip oumbärlig för en del knepiga appplikationer men kan från min sida bli ersatt av en mindre 10.8V Li-Ion dragare från Hitachi. Tyvärr. Gillar Centrotec men tycker det blir dyrt och bökigt i längden med det och vad hjälper det med snabb-byte om man kört slut på rätt borr/bits och det inte finns en Festoolhandlare i närheten? Fyller ju på min bältes-bitssats varannan vecka med en och annan bits och mindre sexkantsborr för en spottstyver - skulle vara en pina, och dyrt, med Centrotec bits.
Redigerat av moderator:
Produkter som diskuteras: "bitssats"
Bitssats 19 delar FAST
Ett urval av bits
425 kr inkl moms
Läs mer