20 857 läst ·
53 svar
21k läst
53 svar
Festool C12 vs. Makita BDF440 (borrmaskiner)
C12 lite klumpig och dålig balans men vinkelchuckarna oslagbara i svåra lägen. Har en Bosch blå GSR 10,8 som jag använde 90% av fallen resten av gångerna blir det C12:an. (Har precis byggt hus) Tycker det är alldeles för överdivit fokus på styrkan. Kom igen vad använder ni maskinerna till egentligen allihopa????? Har fått i 6x120mm skruvar utan problem med 10,8:an. Ska det tex i en dosfräs och borras mycket så åker min sladdrivna 500W 500kr Bosch gröna fram (Då drog jag ändå all el till hela huset med min morbror ca 2 km rör inkl larm, nätverk, halvsmart elsystem osv). Byggde just uterum och gjorde av med närmare 200 skruv i deminsionerna 6x120 och 6x160. GSR 10,8 funkade bra överallt utom när vi skulle dra största skruvarna rejält i grova limträbalkar då C12:an åkte fram.
Jag värdesätter låg vikt och smidighet betydlig högre än styrkan. Visst är det tung konstruktionsskruvning med franskskruvar 10x180mm så förstår jag er. Men ni andra som mest skruvar ihop lite allt möjligt hemma, lägger altaner, skruvar ihop kök osv är verkligen proffsmaskiner på 9-15V för svaga för er?Värsta jag sett var vår larmkille som hade en 18V DeWalt med förlängda bits som stod och skruvade elplintar=sockerbitar i larmskåpet! Snacka om overkill. Visst skulle dom genom någon regel ibland men herregud ha två maskiner då. 90% av deras skruvjob på vårt "stora" trådbundna hade passat bättre med finmekanikermejslar enligt mig eller en "gammeldax" batteristav
Jag värdesätter låg vikt och smidighet betydlig högre än styrkan. Visst är det tung konstruktionsskruvning med franskskruvar 10x180mm så förstår jag er. Men ni andra som mest skruvar ihop lite allt möjligt hemma, lägger altaner, skruvar ihop kök osv är verkligen proffsmaskiner på 9-15V för svaga för er?Värsta jag sett var vår larmkille som hade en 18V DeWalt med förlängda bits som stod och skruvade elplintar=sockerbitar i larmskåpet! Snacka om overkill. Visst skulle dom genom någon regel ibland men herregud ha två maskiner då. 90% av deras skruvjob på vårt "stora" trådbundna hade passat bättre med finmekanikermejslar enligt mig eller en "gammeldax" batteristav
För vad det nu kan vara värt:
Jag har inte använt Festools borr/dragare men är däremot mycket nöjd med mina Makita maskiner.
Jag har en Makita slagskruvdragare 6916 som jag är enormt nöjd med. Jag tycker det är en otrolig skillnad mellan en renodlad slagskruvdragare och en borrskruvdragare som jag också har och använder för borrning.
Inga problem med byten alltså, borret i den ena och skruvbitsen i den andra.
Jag ärr mycket nöjd med balans och vikt hos Makita både när det gäller slag- och borr-skruvdragare.
Med slag drar jag näsan i vilka skruvar som helst utan problem. De första försöken gick lite väl bra men med lite övning så kan jag stoppa exakt utan att dra igenom eller dra av skallarna.
Hade jag köpt nytt idag hade jag definitivt tittat närmare på Makitas kombi paket med BDF440 borr/skruvdragare och BTD130 Slagskruvdragare. Dessa har 14,4V Li-Ion batterier till skillnad från mina 12V Ni-MH.
När det nu verkar som om det finns 3:dje parts tillbehör som vinkelchuck etc. så faller ju endel av argumenten för Centrotec systemet även om jag måste hålla med om att det verkar mycket trevligt.
Jag har inte använt Festools borr/dragare men är däremot mycket nöjd med mina Makita maskiner.
Jag har en Makita slagskruvdragare 6916 som jag är enormt nöjd med. Jag tycker det är en otrolig skillnad mellan en renodlad slagskruvdragare och en borrskruvdragare som jag också har och använder för borrning.
Inga problem med byten alltså, borret i den ena och skruvbitsen i den andra.
Jag ärr mycket nöjd med balans och vikt hos Makita både när det gäller slag- och borr-skruvdragare.
Med slag drar jag näsan i vilka skruvar som helst utan problem. De första försöken gick lite väl bra men med lite övning så kan jag stoppa exakt utan att dra igenom eller dra av skallarna.
Hade jag köpt nytt idag hade jag definitivt tittat närmare på Makitas kombi paket med BDF440 borr/skruvdragare och BTD130 Slagskruvdragare. Dessa har 14,4V Li-Ion batterier till skillnad från mina 12V Ni-MH.
När det nu verkar som om det finns 3:dje parts tillbehör som vinkelchuck etc. så faller ju endel av argumenten för Centrotec systemet även om jag måste hålla med om att det verkar mycket trevligt.
Om det kostar 999:- i den annonsen, vad tillkommer då? Moms ? vad står den danska kronan i?
Medlem
· Västerbotten
· 550 inlägg
Öööh. Fattade knappt själv varför jag skrev 999:-. Troligtvis var det Boschfeinen som jag var intresserad av.
Men va fan. Den kostade ju 1399:- såg jag nu. Jaja. skitsamma. Nu vet jag hur jag skall räkna iaf.
Lite info om den nya skruvdragaren 
Teknisk information T 12+3
Batterispänning 10,8 V
Tomgångsvarvtal 1. växel 0-450 varv/min
Tomgångsvarvtal 2. växel 0-1500 varv/min
Borrkapacitet stål, Ø 14 mm
Borrkapacitet trä, Ø 25 mm
Max. vridmoment trä/stål 22/30 Nm
Chuckspännvidd 1,5-13 mm
Batterieffekt Li-lon 2,6 Ah
Teknisk information T 12+3
Batterispänning 10,8 V
Tomgångsvarvtal 1. växel 0-450 varv/min
Tomgångsvarvtal 2. växel 0-1500 varv/min
Borrkapacitet stål, Ø 14 mm
Borrkapacitet trä, Ø 25 mm
Max. vridmoment trä/stål 22/30 Nm
Chuckspännvidd 1,5-13 mm
Batterieffekt Li-lon 2,6 Ah
Jag kollade på Quad Drivern för några veckor sen slog det mig. De hade 2 ex kvar då. Jag tände inte riktigt till på kombidonet för jag tyckte att det var lite klunsigt + det såg lite "grovt" ut i kvaliten. No flames utan bara mitt intryck.ACME skrev: