Har hittat "Cobolt spröjsfräsar" och funderar lite på om någon vet hur dom fungerar, eller har förslag på alternativt frässtål?

Har letat efter stål i olika butiker men ännu inte hittat några med redovisade priser och det närmaste jag kommit är Toolbox "Profil- och kontraprofilsats" för 1685kr exkl. Vilket känns som ganska saftigt, åtminstone när jag ska motivera det för min bättre hälft.

Men med tanke på att vi betalade 2300kr (inkl moms) för att få ett litet hörn på vårt vindsfönster restaurerat av en lokal fönsterfirma nu i somras, så kan jag ju säkert räkna hem pengarna när jag väl skall börja tillverka innerfönster mm framöver.

Men eftersom jag dessutom aldrig inhandlat frässtål tidigare är jag ganska osäker på om det är normala eller vansinniga priser, alternativt om det går att få tag på "tillräckligt" bra grejer av andra märken, för i så fall tar jag gärna emot förslag, då jag själv inter har hittat några andra än cobolt & cmt hittils..

Tar gärna synpunkter på " Axminster Collet Extension", jag har eventuellt tänkt beställa en sån inför monteringen av handöverfräsen i fräsbordet

Tack för eventuella synpunkter/förslag

Redigerat:
Mattiasp har även han förlängaren, tror han är väldigt nöjd. Daniel_N fick precis låna min andra förlängare, han kan säkert avlägga rapport vad det lider.

Mycket bra grej! Det enda är att man behöver två fasta nycklar för att öppna och stänga. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilka storlekar det var.

Det finns en förlängare som istället använder sig av en insex om sitter i horisontellt på förlängaren. Xtreme Xtension från Router Technologies.
www.woodworkersworkshop.co.uk

Har inte prövat den, men den skulle kunna vara något.

jac skrev:
Förlängaren omnämns i denna tråden:
[länk]
PHL verkar nöjd med sin och jag har en på ingående tillsammans med Axminsters fräslyft. Det lär nog ta ett tag innan jag hinner testa något eftersom grejorna skickades idag så jag kan inte ge några förstahands synpunkter än så länge.
Jo jag har följt den tråden med, men nu tänkte jag mest på om det var något man behövde tänka på vid beställning, vore ju tråkigt att behöva göra flera beställningar än nödvändigt med tanke på frakten.

Jag har oxå tänkt att beställa till hylsa för 8mm, men blev t.ex lite fundersam på om det är 8-7mm eller 9-8mm hylsa som behövs. Sedan var det en del snack om extra hylsmuttrar för varje spännhylsa, är det inte bara att använda samma mutter.

Lika bra att fråga experterna först.. :)

Men apropå frässtålen då, det är ju f.ö dem jag har planer på att köra mest ihop med skaftförlängaren, ingen som har köpt liknande stål som jag vill ha och har synpunkter?

Hittade CMT Sash Window Set på Axminster nu, för £97.27 (cirka 1134kr med dagens växlingskurs) att jämföra med Toolbox dito för 2106kr och även efter eventuella växlingsavgifter så är det ju snudd på halva priset.
d^_^b

Någon som har något att anmärka pål?

Har själv den fräs satsen från axminster fungerar utmärkt men det följde inte med någon beskrivning till stålen så man får klura själv efter några provbitar så blir det väldigt täta och snygga fogar. Så för dom pengarna är den ett rent fynd köpte själv till ordinarie pris från axminster tyckte att det var ok då nu ännu bättre. Angående ER hylsan så köp 7-8 om du skall ha den till 8mm fräsar har du 8-9 så måste du komprimera ihop den varje gång från 9mm till 8mm =lika med många varv på muttern för man måste oftast öppna hylsan fullt för att få den att släppa.

Aha, jo och jag har funderat över det där med eventuella beskrivningar för hur man gör, men jag får som du säger pröva mig fram.

Har du testat den extra funktionen som nämns för dörrar?

Ditt svar ger ju klarhet i frågan om separat mutter till varje hylsa med, gissar på att det underlättar en hel del med separat mutter om hylsorna behöver pressas ihop för att gå i.

Muttrarna Masses beställde passade inte till förlängaren. Jag har två muttrar (egentligen två förlängare) och tycker inte man behöver mer än en mutter. ER-hylsorna är väldigt enkla att "knäcka" loss ur muttern.

Ok, men axminster rekommenderar ju muttrar när du väljer förlängaren, dessa "borde" ju rimligtvis vara anpassade..

Men men, onödigt att köpa någonting som inte är nödvändigt. Och i värsta fall så verkar det ju inte vara speciellt höga fraktkostnader på småsändningar.

Lär bara övertyga frugan om investeringen oxå, har vart lite mycket verktygsinvesteringar på sistone... :)

Hylsorna är väldigt lätta att ta loss ur muttern som phl skriver tricket med dom är att kanten i muttern som håller hylsan är lite ocentrerad vilket gör att man bara kan ta loss den på ett ställe på varvet. Om man håller mutter och hylsa i var hand och vrider dom samtidigt som man bryter lite försiktigt så delar dom sig snällt.

stomneby skrev:
Har själv den fräs satsen från axminster fungerar utmärkt men det följde inte med någon beskrivning till stålen så man får klura själv efter några provbitar så blir det väldigt täta och snygga fogar. Så för dom pengarna är den ett rent fynd köpte själv till ordinarie pris från axminster tyckte att det var ok då nu ännu bättre. Angående ER hylsan så köp 7-8 om du skall ha den till 8mm fräsar har du 8-9 så måste du komprimera ihop den varje gång från 9mm till 8mm =lika med många varv på muttern för man måste oftast öppna hylsan fullt för att få den att släppa.
Låter ju kanonbra att det verkar vara bra pris på dem då!!!
Redan lyckats övertyga frun att dessa gobitar behövs.

Synd bara att vara inte fanns i lager, upp till 2 veckors leveranstid. Någon som vet om Axminster brukar skicka restade varor separat i efterhand eller om dom brukar hålla hela ordern till dess allt finns på plats?

Precis fått hem "CMT Sash Window Set" och Axminster's "Router Collet Extension (1/2" Shank)".

För mig med relativt lite erfarenhet från fräsning sedan tidigare, kändes både stålen och förlängaren som verkliga Bjässar!! jämfört med mina tidigare 6- & 8 mm fjuttstål!

Återstår bara att få tid att bygga ihop fräsbordet nu också, så att man kan få leka lite grann med grejerna
(men det tar nog dessvärre sin lilla tid)

Jag gissar iaf på att de här spelar i en helt annan klass kvalitetsmässigt mot för mina tidigare classe-stål.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.