9 768 läst ·
46 svar
10k läst
46 svar
Shinko Sharpening System
Sida 1 av 4
Hej!
jag tänker köpa en slip, men tycker Tormek blir för mycket så jag funderar på Shinko Sharpening System, set incl. 3 stones från t.ex DICK
Har någon testat den eller Rutlands Dakota Water Stone Grinder
Dakota har bara 1000 grit och ev. en 400 grit sten som extra tillbehör.
/P-O
jag tänker köpa en slip, men tycker Tormek blir för mycket så jag funderar på Shinko Sharpening System, set incl. 3 stones från t.ex DICK
Har någon testat den eller Rutlands Dakota Water Stone Grinder
Dakota har bara 1000 grit och ev. en 400 grit sten som extra tillbehör.
/P-O
Dakota har ju en maskin som ser ut som en tormek som jag själv har tittat på ett biligare alternativ tänkte jag
Köpte en scheppach av grannen billigt en sån som jula säljer och den funkade men jag tycker det tog tid att avverka matreal med om det var hack på det man slipade viserligen så tar det tid med vattensten.
Men jag sålde den dyrt och köpte en sprilans ny tormek av att dödsbo för en tusenlapp den mindre mod
Vilken skilnad på slipsten tormek stenen avverkar väldigt bra. Vad ville jag med det jo tormek är sjukt bra och den vet vi funkar för det har varit den enda slipmaskin som har sålts i sverige och den rekomenderas flitigt av användare world wide och tormek metoden är flitigt kopierad.
Det betyder inte att det finns andra slipmaskiner som inte är bra eller kanske bättre. Försök att googla på amerikanska eller engelska forum.
Som svar på din fråga nej jag har ej testat dom du frågar om
Mvh Pär H
Köpte en scheppach av grannen billigt en sån som jula säljer och den funkade men jag tycker det tog tid att avverka matreal med om det var hack på det man slipade viserligen så tar det tid med vattensten.
Men jag sålde den dyrt och köpte en sprilans ny tormek av att dödsbo för en tusenlapp den mindre mod
Vilken skilnad på slipsten tormek stenen avverkar väldigt bra. Vad ville jag med det jo tormek är sjukt bra och den vet vi funkar för det har varit den enda slipmaskin som har sålts i sverige och den rekomenderas flitigt av användare world wide och tormek metoden är flitigt kopierad.
Det betyder inte att det finns andra slipmaskiner som inte är bra eller kanske bättre. Försök att googla på amerikanska eller engelska forum.
Som svar på din fråga nej jag har ej testat dom du frågar om
Mvh Pär H
Första frågan är ju vad du ska ha den till? Vilken typ av verktyg och för vilka ändamål. För hyveljärn och stämjärn behövs ingen motordriven slip. Det räcker med ett par brynen tex king 800 och 8000. För att få bort större hack eller ändra formen ordentligt är det bekvämt med tex en tormek men det går att använda sandpapper på glas eller en grov diamantsten.
Ämnet finns också i den här tråden
/B
/B
Jag kommer främst använda den för knivar, men har man en sliputrustning använder man den även till annart som hyveljärn och stämjärn. Nu har jag en kombinationssten 1000/6000 grit så jag vet att dessa grovlekar fungerar men jag tycker att det är svårt att hålla vinkeln tillräckligt bra.
Använder du någon form av guide till hyvelstål och stämjärn (exempel)? Utan en sådan är det svårt...Drake52 skrev:
Knivjiggen till Tormeken verkar praktisk, men hur bra funkar den på främre delen av kniven (den lite mer svängda delen). Vinkeln borde rimligtvis bli större där. Eller accepterar man helt enkelt denna "egenskap"?
Lite OT-varning... enligt Tormeks hemsida kan man "grada" om stenen från korn 220 till 1000 med deras SP-650 tillbehör. I så fall borde man kunna skippa en sten i arsenalen.bengtn skrev:Första frågan är ju vad du ska ha den till? Vilken typ av verktyg och för vilka ändamål. För hyveljärn och stämjärn behövs ingen motordriven slip. Det räcker med ett par brynen tex king 800 och 8000. För att få bort större hack eller ändra formen ordentligt är det bekvämt med tex en tormek men det går att använda sandpapper på glas eller en grov diamantsten.
/B
Har någon testat detta? Spontant tycker jag att det verkar lite vanskligt eftersom stenen successivt borde återgå till att vara en 220-sten allteftersom man använder den.
Kollar du de videor som finns (hemsidan eller youtube) så du att man lyfter jiggens bakkant så att avståndet från eggen till stödet hela tiden är konstant. Med lite träning ger det samma eggvinkel även på ett blad med en svängd egg. Kan inte påstå att det är lätt att få in tekniken men med lite träning går detbygga_bo skrev:Använder du någon form av guide till hyvelstål och stämjärn (exempel)? Utan en sådan är det svårt...
Knivjiggen till Tormeken verkar praktisk, men hur bra funkar den på främre delen av kniven (den lite mer svängda delen). Vinkeln borde rimligtvis bli större där. Eller accepterar man helt enkelt denna "egenskap"?
Till Drake52:
Ska man slipa knivar med en extremt liten eggvinkel (tex som hur global kommer från fabrik med runt 22 grader) så tycker jag att man märker av ordentligt att man får en konkav egg när man slipar på en tormek. Kanske hanterbart om du har en T-7 men kör du lilla modellen kommer du märka det. Jag vet några knivslipare som pga det när de använder en slipsten med runt 250mm diameter eller mindre och slipar globalknivar medvetet väljer att slipa med runt 30 graders eggvinkel vilket jag tycker är en rimlig kompromiss med det stålet. Vissa hatar det, andra gillar det, jag står ut. Dessutom är tormeks vinkelinställare ingen höjdare för eggvinklar under 30 grader (eftersom med en normal kniv så slipar du då två gånger halva eggvinkeln), kommer inte ihåg exakt vad finaste inställninen är nu på vinkelmätaren men den är helt klart designad för stämjärn osv
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "vinkelmätaren"
Vinkelmätare Starrett
Ger dig geringsvinkeln
1 424 kr inkl moms
Läs mer
Det fungerar rimtligt bra utan att ha exakt koll på grovleken på stenen. Efter att ha kört den grova sidan mot stenen får man en markant grövre egg och ska man tex göra om eggvinkeln så går det mycket snabbare än med en finare sten. Sen tycker jag att när man använder stenen så blir den finare med användning då den sätter igen av stenrester samt slipdamm. När du slipar så känner du rätt enkelt med fingrarna med om stenen blir grövre (eller finare) på de fina vibrationerna som blir så om stenen blir grövre blir det ingen överaskning när du kollar eggenbygga_bo skrev:Lite OT-varning... enligt Tormeks hemsida kan man "grada" om stenen från korn 220 till 1000 med deras SP-650 tillbehör. I så fall borde man kunna skippa en sten i arsenalen.
Har någon testat detta? Spontant tycker jag att det verkar lite vanskligt eftersom stenen successivt borde återgå till att vara en 220-sten allteftersom man använder den.
Redigerat:
Tror allt detta är lite OT men inte mycket då jag tror Tormeken inte kan jämföras med de efterfrågade produkterna.bygga_bo skrev:Lite OT-varning... enligt Tormeks hemsida kan man "grada" om stenen från korn 220 till 1000 med deras SP-650 tillbehör. I så fall borde man kunna skippa en sten i arsenalen.
Det finns två saker att åstadkomma med slipar. Snabbt slipa större fel, helst med en bra jigg. Det viktiga är då att man har en långsamgående vattenkyld, så man inte försämrar järnets egenskaper. Tormek som jag till slut köpte är mycket bra, men i princip är det en klen plåtlåda runt en sten som drivs med en motor som ligger mot slipskivan via egen tyngd. När deras patent gått ut så kommer billiga kopior att vara lika bra, bör gå att tillverka för 700 spänn. Shinko och Rutland jobbar på ett annat sätt, men där är frågan vad man är ute efter.
De sista två sliparna försöker hitta lösningen på att få lika bra egg som om man använder vattensten. Kanske lyckas de, jag har inte testat, men jag har testat att köra mot Tormekens sida, så jag tvivlar starkt. Tormeken är inte jämförbar, den är klart sämre än en vattensten, inte bara för att hjulet är 220 grovt (och blir 220 grovt igen efter rätt kort tid för att besvara frågan). Framförallt är Tormeken sämre för att man inte kan få samma exakthet på eggen vare sig om man försöker jämna mot sidan eller slipa via en jigg, vilket blir samma problem även om man köper Tormeks fina sten som är fin på riktigt. Dock, för att lyckas med en vattensten skall man antingen vara urskicklig, eller så måste man hålla med en jigg (veritas mkII är fantastick). Även om man håller med en jigg, måste man då och då jämna till vattenstenarna, helst med diamant, även om glasskiva kan ge ett rätt bra resultat (den som jämnar sina hyvlar kommer att upptäcka att diamanterna ger bättre resultat än glasskivor, jag har slutat med glasskiva så långt jag kan).
Så med en Tormek kör man Tormek för att få bra egg, och vattensten för att få riktigt bra egg. Men då och då måste man slipa om eggen, och är tillbaka på Tormeken. Bara Tormek kan man köra så länge man inte har saker som kräver riktigt bra egg, som hyvlar. Hyvel, och egentligen stämjärn, kräver en vattensten (den som inte provat vet inte skillnaden, men efter att ha provat finns ingen tvekan). Bara vattensten är teoretiskt möjligt, men ett hästjobb när eggen behöver tas ner och startas om.
Den enda jigg på Tormeken som är dålig är knivjiggen för små täljknivar (den går utmärkt på knivar med större vinkel eller brett stål), det finns bättre knivjiggar till vattenstenar, men återigen, ingen av dessa når till resultat lika snabbt som Tormeken, och de blir jobbiga för långa knivar.
Om Rutland eller Shinko kan ersätta en vattensten vet jag inte, men jag tvivlar, att hålla helt rätt mot en roterande yta med en jiggs hjälp är mycket svårare än att hålla helt rätt mot en vattensten med en jigg. De är däremot inte direkt jämförbara med en Tormek, som definitivt inte kan ersätta en vattensten och nå samma resultat, men som är ett fantastiskt bra komplement till en vattensten. Även om jag retat mig på priset för den billigt tillverkade plåtlådan är Tormeken resultatmässigt värd sin vikt i guld för mig.
--- Mats ---
Jag har inga fina specialknivar, utan bara olika versioner av moraknivar/hultafors knivar. För att få spetsen att ha samma vinkel som resten så får man tillämpa en stor mängd trial-and-error. Men det går, teoretisk sett (genom att man flyttar infästningspunkten för kniven). Jag har aldrig brytt mig om det - det går väldigt snabbt att få i princip samma vinkel - och om den inte skulle vara riktigt samma som på resten av kniven så har det faktiskt aldrig stört mig. Gör man mer avancerade saker med sina knivar kan det förmodligen vara störigt.bygga_bo skrev:
Produkter som diskuteras: "moraknivar"
Allroundkniv Companion svart Morakniv
Allroundkniv med ergonomiskt skaft
139 kr inkl moms
Läs mer
Det funkar bra. Fast stenen går successivt åt andra hållet, dvs den blir finare med användning. Mellanrummen mellan kornen i stenen sätts liksom igen.bygga_bo skrev:Lite OT-varning... enligt Tormeks hemsida kan man "grada" om stenen från korn 220 till 1000 med deras SP-650 tillbehör. I så fall borde man kunna skippa en sten i arsenalen.
nackdelen med tormek kontra vattenstenar som jag ser det är nog att man med tormeken har en benägenhet att slipa av för mycket material för snabbt då den är så effektiv i avverkningen.Detta känns lite onödigt då man kan göra samma jobb med vattenstenar utan nämnbar avverkning efter varje arbetspass.Drake52 skrev:
Nu var det ett tag sedan jag körde Tormeken på knivar. Hittade dock någonstans en enkel tumregel om hur långt ut spetsen på kniven skulle sitta på jiggen, och det ihop med att vinkla jiggen när man närmade sig spetsen gjorde att man lätt kommer nära nog.Daniel_N skrev:Jag har inga fina specialknivar, utan bara olika versioner av moraknivar/hultafors knivar. För att få spetsen att ha samma vinkel som resten så får man tillämpa en stor mängd trial-and-error. Men det går, teoretisk sett (genom att man flyttar infästningspunkten för kniven). Jag har aldrig brytt mig om det - det går väldigt snabbt att få i princip samma vinkel - och om den inte skulle vara riktigt samma som på resten av kniven så har det faktiskt aldrig stört mig. Gör man mer avancerade saker med sina knivar kan det förmodligen vara störigt.
--- Mats ---