14 548 läst ·
44 svar
15k läst
44 svar
Vilken handöverfräs?
Sida 1 av 3
Jag behöver en handöverfräs och har endast tittat på/hållt i Festool OF 1010 och OF 1400. Jag har sedan tidigare deras sänksåg TS 55 och tänkte det kunde va bra att dra nytta av de skenor jag har. Sen är ju Festools fräsar grymt dyra. Jag har sett flera på detta forum nämna Bosch GMF1400 men även den verkar dyr.
Jag har aldrig kört en handöverfräs tidigare men kommer säkert upptäcka en helt ny värld när jag väl testat kan jag gissa.
Jag behöver ca 150 meter dörr och fönsterfoder med mycket struktur. Virket är 21 x 45 och jag jag tänkte använda en hålkälsfräs med radie 15 mm för att kantfräsa bort 15x18mm. Jag ska även fräsa ett mindre strukturspår i redan fastmonterade dörrkarmar. Ska jag använda OF 1010 så är det precis så jag klarar mig om jag tar den största hålkälsfräsen med ett 8 mm skaft.
Räcker OF 1010 för såna här jobb eller är OF 1400 ett lämpligare val? Eller en annan fräs?
I framtiden kommer jag säkert göra småjobb som kantfräsning på hyllor och bänkskivor men jag kanske kommer vilja fräsa de där spåren för golvvärmen eller liknande.
Jag vill inte äga två maskiner. Jag vet att OF 1400 väger 1,8 kg mer. Men är vikten så betydelsefull? Visst kommer jag säkert använda denna maskin vertikalt mot någon fast inredning utanför arbetsbordet men jag kommer nog inte göra det under längre stunder.
På detta forum verkar det som att de flesta har en OF 1010. Jag är nog mest orolig för att 1010:an max tar 8 mm stål. Jag är väl inte så rädd för en tyngre maskin men har som sagt inte använt en överhandsfräs tidigare.
Jag har aldrig kört en handöverfräs tidigare men kommer säkert upptäcka en helt ny värld när jag väl testat kan jag gissa.
Jag behöver ca 150 meter dörr och fönsterfoder med mycket struktur. Virket är 21 x 45 och jag jag tänkte använda en hålkälsfräs med radie 15 mm för att kantfräsa bort 15x18mm. Jag ska även fräsa ett mindre strukturspår i redan fastmonterade dörrkarmar. Ska jag använda OF 1010 så är det precis så jag klarar mig om jag tar den största hålkälsfräsen med ett 8 mm skaft.
Räcker OF 1010 för såna här jobb eller är OF 1400 ett lämpligare val? Eller en annan fräs?
I framtiden kommer jag säkert göra småjobb som kantfräsning på hyllor och bänkskivor men jag kanske kommer vilja fräsa de där spåren för golvvärmen eller liknande.
Jag vill inte äga två maskiner. Jag vet att OF 1400 väger 1,8 kg mer. Men är vikten så betydelsefull? Visst kommer jag säkert använda denna maskin vertikalt mot någon fast inredning utanför arbetsbordet men jag kommer nog inte göra det under längre stunder.
På detta forum verkar det som att de flesta har en OF 1010. Jag är nog mest orolig för att 1010:an max tar 8 mm stål. Jag är väl inte så rädd för en tyngre maskin men har som sagt inte använt en överhandsfräs tidigare.
Ska du fräsa 150 löpmeter profil vill du ha en bordsmonterad fräs. Varken 1010:an eller 1400:an är optimala att montera i hemmabyggda fräsbord. Tycker du dig ha gott om pengar kan du köpa Festools fräsbordsmoduler men de är inte gratis. Väljer du att gå den vägen rekommenderar jag 1400:an.
Alternativet, som nog blir billigare men lite meckigare, är att köpa 1010:an som är en liten och smidig fräs och använda den på frihand. Köp sedan en billigare 2kW fräs och montera i ett enkelt hemmabyggt bord. De 150 metrarna blir nog _så_ mycket roligare då...
Alternativet, som nog blir billigare men lite meckigare, är att köpa 1010:an som är en liten och smidig fräs och använda den på frihand. Köp sedan en billigare 2kW fräs och montera i ett enkelt hemmabyggt bord. De 150 metrarna blir nog _så_ mycket roligare då...
Jag har haft en 1010 monterad i ett wolfcraft fräsbord, så även om phl har rätt i att dessa inte lämpar sig väl för hemmagjorda fräsbord så finns det generella fräsbord som hanterar dem bra.phl skrev:Ska du fräsa 150 löpmeter profil vill du ha en bordsmonterad fräs. Varken 1010:an eller 1400:an är optimala att montera i hemmabyggda fräsbord. Tycker du dig ha gott om pengar kan du köpa Festools fräsbordsmoduler men de är inte gratis. Väljer du att gå den vägen rekommenderar jag 1400:an.
Men det finns andra problem. Tittar vi på 1010 och dina dörrkarmar som är på plats är 1010 vid första påseendet lämplig, liten lätt, stabil med ett hus som fjädrar utan hopp eller glapp. Men fast monterade dörrkarmar kan lätt kräva en liten jigg för att man skall hamna i rätt vinkel och stabilt. Den jiggen stjäl då längd från frässtålet, och frågan blir om ett 8 mm skaft räcker till. Så innan du väljer fräs måste du vara säker på om du klarar dig med en 8 mm på frihand, eller om du behöver en 12 mm.
Vad gäller din 15 mm radie, så är det en väldig massa material att ta bort. Rekommendationen vore att först ta en stor del av materialet med ett 45 graders snitt i bordssåg. Oberoende av vilket, att ta hela mängden material i ett enda kör kommer att vara ett risktagande och bör undvikas. Du behöver ett rejält fräsbord, du behöver ett 12 mm skaft, och du behöver antingen shimsa anhållet eller ha ett anhåll som kan flyttas i steg utan risk att du har nämvärd variation i inställningen av sista steget (men fräser du alla listerna i alla omgångarna så betyder den sista inställningen mindre).
Som phl säger, skall du inte lägga ut en förmögenhet på Festool skall du skaffa en stöddig fräs och ett bra bord. Jag gjorde något liknande vad du skall göra genom att fräsa stor ventilationsspår i alla lister i källaren med ett wolfcraft bord och en 1010, Det var på (förbi) gränsen för vad man bör göra. Har nu skaffat mig en 1400 och ett festool bord. Planerar du inte att köpa fler moduler av Festool är phls väg med ett annat fräsbord en mer prisvärd lösning (Festools bord följer inga standarder, det blir dyrt att köpa alla tillbehör från festool). Men se till att både bord och anhåll är väldigt stabila.
--- Mats ---
Produkter som diskuteras: "wolfcraft"
Wolfcraft
Smarta och innovativa verktyg från det tyska familjeföretaget Wolfcraft, grundat 1949 av Robert Wolff. Wolfcraft är en stor producent av verktyg, tillbehör och egenutvecklade produkter. I dagsläget har de mer än 550 patentskyddade produkter.
Läs mer
Det låter som ingen av dem är bra för uppgiften med en D30 hålkälsfräs, det blir nog för mycket jobb låter det som och jag tror iaf jag börjar ana gränserna för en sån här fräsmaskin. Bra tips att först kapa bort 45 grader innan fräsningen.
Även om jag inte kör foderjobbet med fräsen - vilken ska man välja mellan 1010 och 1400, känns som den eviga frågan om jag läser på forum. Om jag tar 1400 så missar jag den lättare vikten och smidigheten. Tar jag 1010 så missar jag 12mm frässtål.
Men vad missar jag mer med 1010:an och vilka jobb kan jag inte utföra med den, som istället 1400 klarar? Hur vanligt är det med 12 mm frässtål i handfräsvärlden i europa?
Jag vill inte ha båda (för dyrt) och det är inte tidspressat arbete jag ska utföra.Jag ser inte festools fräsbord som ett alternativ, och utvecklar jag mina kunskaper kanske jag skaffar ngt annat stationärt i framtiden. En återförsäljare jag talade med hade nästan aldrig sålt en 1400 utan så gott som bara 1010. Är det så stor skillnad på efterfrågan av de två?
Även om jag inte kör foderjobbet med fräsen - vilken ska man välja mellan 1010 och 1400, känns som den eviga frågan om jag läser på forum. Om jag tar 1400 så missar jag den lättare vikten och smidigheten. Tar jag 1010 så missar jag 12mm frässtål.
Men vad missar jag mer med 1010:an och vilka jobb kan jag inte utföra med den, som istället 1400 klarar? Hur vanligt är det med 12 mm frässtål i handfräsvärlden i europa?
Jag vill inte ha båda (för dyrt) och det är inte tidspressat arbete jag ska utföra.Jag ser inte festools fräsbord som ett alternativ, och utvecklar jag mina kunskaper kanske jag skaffar ngt annat stationärt i framtiden. En återförsäljare jag talade med hade nästan aldrig sålt en 1400 utan så gott som bara 1010. Är det så stor skillnad på efterfrågan av de två?
Allt beror på vad man vill göra. Att jag har en 1010 är för att jag inte ville ha of2000 handhållen (på den tiden fanns inte 1400), och inte hittade någon annan fräs med 12 mm skaft som kändes vettig. Att jag nu har en 1400 är för att jag ville ha ett 12 mm skaft, och 2200 kändes för stor för att ha utanför fräsbordet. Jag har varit med om att 8 mm skaftet har slirat, och att det har vibrerat, men jag har inte varit med om att 1010ans motor inte har räckt till. Tittar man i usa och england är 12 mm (fast egentligen 1/2 tum) mycket vanligare än här. Till min 1400 har jag ett 1/2 tums fäste, och därmed finns det en öppen tillgång till rätt billiga 12 mm (ungefär) frässtål.carlsagan skrev:Det låter som ingen av dem är bra för uppgiften med en D30 hålkälsfräs, det blir nog för mycket jobb låter det som och jag tror iaf jag börjar ana gränserna för en sån här fräsmaskin. Bra tips att först kapa bort 45 grader innan fräsningen.
Lättaste sättet att svara är nog att om du tittar på alla frässtål du hittar på rockler och axminster och cobolt, och du ser frässtål för 12 mm (eller 1/2 tum), som du vill kunna använda, och bara vill köpa en enda fräs, köp då inte en 8 mm fräs. Om du sedan vill ha just en 1400 eller inte beror som alltid på kostnaden. Jag tycker den är en bra kompromiss i storlek, jag kör 40 mm frässtål, och jag har svårt att se att man skulle behöva en starkare motor (men i 2200 finns det dessutom bättre lager). 1010 är dock mindre.
--- Mats ---
Har bland annat den här
http://www.axminster.co.uk/product.asp?pf_id=480380&name=router&user_search=1&sfile=1&jump=44
en otrolig fin och kraftfull maskin.
http://www.axminster.co.uk/product.asp?pf_id=480380&name=router&user_search=1&sfile=1&jump=44
en otrolig fin och kraftfull maskin.
Jag håller med om att den bara är på 1400 Watt. Men vad finns det för skäl att tro att antalet Watt är viktigare än stativ och lager och fäste?phl skrev:
--- Mats ---
Att W är viktigare än lager etc är det väl ingen som menar?Mats Bengtsson skrev:
Enligt min erfarenhet brukar finnas en mycket stark korrelation mellan effekten och den mekaniska robustheten i elhandverktyg. Starkare maskiner generellt sett rejälare.
Skulle jag köpa en fräs att bara ha i bord så skulle jag absolut kolla efter något kraftigare än 1400W - gärna 2Kw. Det är trevligt med effekt (och robusthet) för fräsar som ska monteras i bord.
Samtidigt så kan man komma riktigt långt med klenare saker också, jag har använt min 1010a hur mycket som helst i bord, har fungerat utmärkt, även om jag ibland har önskat mig mer effekt, och fått ta i extra många omgångar för att spara fräsen.
Jag vill nog bara ha en handfräs men är inte främmande för en bordsfräs i framtiden om mina kunskaper och behov skulle utvidgas. Det skulle vara ett roligt projekt att bara bygga det bordet.Mats Bengtsson skrev:Lättaste sättet att svara är nog att om du tittar på alla frässtål du hittar på rockler och axminster och cobolt, och du ser frässtål för 12 mm (eller 1/2 tum), som du vill kunna använda, och bara vill köpa en enda fräs, köp då inte en 8 mm fräs. Om du sedan vill ha just en 1400 eller inte beror som alltid på kostnaden. Jag tycker den är en bra kompromiss i storlek, jag kör 40 mm frässtål, och jag har svårt att se att man skulle behöva en starkare motor (men i 2200 finns det dessutom bättre lager). 1010 är dock mindre.
--- Mats ---
Jag tittade på olika frässtål på axminster och cobolt. Föredrar man gärna 12 mm stål till bordsmaskiner? Jämför jag t ex Cobolt kopierfräs 207-019 och 307-019 så har de samma dimension förutom skaftdimensionen som är 8 resp 12 mm. Jag vill helst inte köpa en ny 12 mm fräs som jag redan har i 8mm bara för att handfräsen va begränsad till 8 mm. Däremot kanske jag aldrig har nytta av den största kopierfräsen i handfräsning så som 307-945, så funkar 8 mm lika bra i bordsfräsar så verkar det vid första anblicken inte va så många fräsar jag missar med en of 1010.
Till min 1400 när jag köpte den följde det med en hylsa för 12 till 8 mm. Jag har inte köpt om något stål jag redan haft i 8 mm för att köra i 1400an, utan kör de gamla stålen även i 1400an, med udantag av ett av Cobolts extra långa, som jag köpt om med ett 12 mm skaft (med det långa skäret och långa skaftet blev det farligt i 1010an, det har arbetat sig ur fästet.carlsagan skrev:Jag vill nog bara ha en handfräs men är inte främmande för en bordsfräs i framtiden om mina kunskaper och behov skulle utvidgas. Det skulle vara ett roligt projekt att bara bygga det bordet.
Jag tittade på olika frässtål på axminster och cobolt. Föredrar man gärna 12 mm stål till bordsmaskiner? Jämför jag t ex Cobolt kopierfräs 207-019 och 307-019 så har de samma dimension förutom skaftdimensionen som är 8 resp 12 mm. Jag vill helst inte köpa en ny 12 mm fräs som jag redan har i 8mm bara för att handfräsen va begränsad till 8 mm. Däremot kanske jag aldrig har nytta av den största kopierfräsen i handfräsning så som 307-945, så funkar 8 mm lika bra i bordsfräsar så verkar det vid första anblicken inte va så många fräsar jag missar med en of 1010.
Så det finns ingen anledning att köpa med 12 mm om du har med 8 mm, och pratar du om små stål finns det ingen anledning att köpa 12 mm för att din fräs har den kapacitieten. 12 mm ger bättre grepp och mindre vibrationer. Det är intressant om dimensionen är stor (typiskt luck/ram fräsar), om stålet är långt (typiskt behov för vissa jiggar och i samband med dörrkarmar) eller om du vill slippa ställa om fräsen och istället chansar på att ta fler mm per inställning (typiskt när den sitter i bord).
307-945 har jag inte, men 303-045 har jag, den är väldigt behändigt för att fräsa uttag för impregnerade 45 mm ramar när frugan vill ha en stor uteblomkruka.
--- Mats ---
Det är nog korrelationen du nämner jag är tveksam till.Daniel_N skrev:Att W är viktigare än lager etc är det väl ingen som menar?
Enligt min erfarenhet brukar finnas en mycket stark korrelation mellan effekten och den mekaniska robustheten i elhandverktyg. Starkare maskiner generellt sett rejälare.
Skulle jag köpa en fräs att bara ha i bord så skulle jag absolut kolla efter något kraftigare än 1400W - gärna 2Kw. Det är trevligt med effekt (och robusthet) för fräsar som ska monteras i bord.
Samtidigt så kan man komma riktigt långt med klenare saker också, jag har använt min 1010a hur mycket som helst i bord, har fungerat utmärkt, även om jag ibland har önskat mig mer effekt, och fått ta i extra många omgångar för att spara fräsen.
Sett ett par gånger kommentarer som får mig att tro att man tror Watt är viktigare än stabilitiet, eller leder till stabilitet. Om man tänker att hellre än kända märken på 1400 Watt (Festool/Bosch), det är bättre att satsa på kinaprodukter på 2 kW, så finns det en möjlig tro antingen att Watt är viktigare än stabilitet, eller att kinaleverantörer gör bättre stabilitet än Festool om de sätter i mer effekt än Festool.
Jag tror att Watt frågan är mycket mindre viktig än vad som kommer fram i dessa forum. Har man en stabil fräs med 12 mm så kan jag än så länge inte komma på en situation där begränsingen kommer av effekten. En fräs på 1400 watt stoknar inte om man drar en notfräs på 45 mm med 23 mm djup i ett skär. Det är att ta för mycket på en gång, alltså ligger begränsingen i vad man bör mata i ett skär på en gång, eller stabiliteten. Jag upplever att effektdiskussionen inte alls är lika vanlig i England och USA, där också 12 mm är mycket vanligare än här. Jag tror effektdiskussionen här i mångt och mycket är skapat av leverantören och inte av köparens behov.
--- Mats ---
Ja, jag kan naturligtvis ha fel i mitt antagande om korrelationen. I vilket fall så var jag lite otydlig, jag menade att korrelationen fanns när man jämförde maskiner i ungefär samma segment, inte festool vs kinamaskiner alltså.Mats Bengtsson skrev:Det är nog korrelationen du nämner jag är tveksam till.
Sett ett par gånger kommentarer som får mig att tro att man tror Watt är viktigare än stabilitiet, eller leder till stabilitet. Om man tänker att hellre än kända märken på 1400 Watt (Festool/Bosch), det är bättre att satsa på kinaprodukter på 2 kW, så finns det en möjlig tro antingen att Watt är viktigare än stabilitet, eller att kinaleverantörer gör bättre stabilitet än Festool om de sätter i mer effekt än Festool.
Jag tror att Watt frågan är mycket mindre viktig än vad som kommer fram i dessa forum. Har man en stabil fräs med 12 mm så kan jag än så länge inte komma på en situation där begränsingen kommer av effekten. En fräs på 1400 watt stoknar inte om man drar en notfräs på 45 mm med 23 mm djup i ett skär. Det är att ta för mycket på en gång, alltså ligger begränsingen i vad man bör mata i ett skär på en gång, eller stabiliteten. Jag upplever att effektdiskussionen inte alls är lika vanlig i England och USA, där också 12 mm är mycket vanligare än här. Jag tror effektdiskussionen här i mångt och mycket är skapat av leverantören och inte av köparens behov.
--- Mats ---
Angående effekten så håller jag inte med dig - jag jämför of2000 och of1010 monterade i bord. Den större effekten och roterande massan i den större fräsen gör att den känns betydligt "smidigare" att fräsa med, lite svårförklarat, men det känns helt enkelt bättre att mata på mer. Kanske är det bara en placeboeffekt. Nu har of2000 förvisso både kraftigare lager och större motor, så jämförelsen kanske faller lite.
Men har du provat att fräsa med en 2kw+ fräs i bord någon gång, gärna så att du har kunnat jämföra det med of1400 direkt? Jag tycker att det är stor skillnad (har dock inte testat 1400).
Jag har fräst med både 1400 och 1010 i bord. Mellan dem vet jag att det är stor skillnad. Det kan mycket väl vara stor skillnad mellan 1400 och 2200 med (borde det vara, fler lager, stabilare lyft).Daniel_N skrev:Ja, jag kan naturligtvis ha fel i mitt antagande om korrelationen. I vilket fall så var jag lite otydlig, jag menade att korrelationen fanns när man jämförde maskiner i ungefär samma segment, inte festool vs kinamaskiner alltså.
Angående effekten så håller jag inte med dig - jag jämför of2000 och of1010 monterade i bord. Den större effekten och roterande massan i den större fräsen gör att den känns betydligt "smidigare" att fräsa med, lite svårförklarat, men det känns helt enkelt bättre att mata på mer. Kanske är det bara en placeboeffekt. Nu har of2000 förvisso både kraftigare lager och större motor, så jämförelsen kanske faller lite.
Men har du provat att fräsa med en 2kw+ fräs i bord någon gång, gärna så att du har kunnat jämföra det med of1400 direkt? Jag tycker att det är stor skillnad (har dock inte testat 1400).
Den svåra frågan är egentligen inte 1400 mot 2200, med tanke på prisskillnaden måste det finnas de som kan uttala sig positivt. Utan 1400 Festool/bosch mot en 2kw någonting okänt. Då jämför du 2 kw watt motor mot ett känt märke och dess lager och stabilitet, i princip jämför du om allt är väl 700 watt motorskillnad. Det är på just den punkten jag läser en del inlägg och inte känner mig säker på att rekommendationen att gå upp till 2kw är en god rekommendation. Om vi begränsar som du gjorde här, inom ett väldigt likt segment, som till exempel festool mot festool, så måste varje steg upp till ännu större och stabilare vara positivt.
Frågan som är svår i sista fallet är istället den andra fråga som funnits i trådarna, hur mycket förlorar man i arbetet utan fräsbordet på den enorma 2200an, för enklare arbeten?
--- Mats ---
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Tyvärr har jag ingen OF1400 (än) och ingen GOF1400 (än), men väl en OF1010 och en OF2200. En smidighet som går förlorad med en större fräs är ju att bottenplattan blir så mycket större, så man får ju svårare att spänna fast arbetsstyckena. 1010 har iofs stor platta för sin klass, Elu97/DW621 har till vissa saker smidigare platta. I praktiken använder jag bara 1010:an som kantfräs, för alla andra operationer blir det OF2200 eller Elu177. Vill dock braska om att det är en smaksak också.