Gott folk, er erfarenhet eftersöks ännu en gång.

Renoveringen i vardagsrum/matsal är på god väg framåt och nu har jag kommit till murstocken. Själva "stocken" är renskrapad men på golvet är betongen belagd med någon form av klister (tror jag) och på den sitter där och var masoniten kvar. Det var masonit med plastmatta på hela golvet för några veckor sedan.

Satt med hammare och mejsel ett tag men inser att det kommer jag lessna på fort. Jobbigt är det också. Så nu funderar jag på lämpligt (billigt) verktyg. Jag ska alltså bara bila bort beläggningen och senare ska vi i köket bila bort kakel och ta fram teglet om det går. Jag vill inte köpa något dyrt, och hyra kanske är aktuellt vid något större jobb.

Har tittat på billigare borrhammare som säkert kan duga, men hittade också ett luftdrivet mejselhammarset. Jag har en sån här kompressor:

TL-1430.jpg
KOMPRESSOR WOOD MASTER
Ett komplett paket för snickaren eller hemmafixaren, innehåller en spikpistol, luftspiralslang 10 m och 1000 stycken 50 mm spik. Effekt 1.5. Volt 230V. dB 97. Genomlupen cylindervolym l/min 180. Fri avg. luftmängd vid 6 bar l/min 95. Antal cylindrar 1. Varvtal rm 3400. Max arbetstryck bar 8. Tankvolym l 6. Bredd mm 535 Höjd mm 530 Djup mm 275 Vikt kg 13 Levereras med hjul Nej Oljefritt Ja

Fungerar det eller är kompressorn för klen? Jag är inte särskilt vis på området så är tacksam för all hjälp!

Skulle nog våga påstå att den kompressorn är aldeles för klen för att bila med.
Ska du bara bila golvet och inget mer, så hyr en elektrisk bilmaskin.

Jag köpte en mejselhammare till min kompressor för att bila bort kakel samt en del av golvet i badrummet. Till att ta bort kaklet fungerade den klockrent men till bilningsarbete var min kompressor för liten ( har en billigthetsvariant med 25l tank).
Köpte Biltemas borrhammare istället och den löste uppgiften utan större problem.

//Snozzi

Kaklet kan du även riva med kofot.

Golvet är mer en fråga hur mycket av golvet du vill ta bort... du skriver att du ska ta bort "beläggningen"... vad menar du med det??
1 dm djupt med betong golv vs kletet som sitter på golvet???

Som du förstår är det helt skilda verktyg som behövs,

Att kaklet kan tas ner med kofot är ju självklart, men varför inte använda en maskin om man råkar ha en! :)

Beläggningen jag pratar om är några mm tjockt, men sitter ordentligt fast. Satt som sagt först med en murarmejsel (eller vad den heter) och hammare och knackade bort kanske 1 kvadrat-dm. Eftersom beläggningen sitter så fast så måste man liksom hacka ur som gropar ut betongen. Tar sin lilla tid, men är framförallt mkt jobbigt.

Så jag tänkte göra det lätt för mig med tanke på att inom ett antal veckor ska vi börja med köket där planen är att bila fram teglet i murstocken. Och då vore det najs med en maskinell lösning. Jag tror att putsen är ganska porös och går hyffsat lätt att knacka bort, iaf gjorde den det i vardagsrummet.

Jag kommer alltså inte behöva några tunga bilmaskiner, men iaf ngt tillräckligt starkt för att orka jobba sig igenom lite puts. Kompressorn jag har ska ju inte stå och gå hela tiden, då går den varm sas. Alltså en billig borrhammare på Jula, classe eller liknande?

cederbusch skrev:
Att kaklet kan tas ner med kofot är ju självklart, men varför inte använda en maskin om man råkar ha en! :)

Beläggningen jag pratar om är några mm tjockt, men sitter ordentligt fast. Satt som sagt först med en murarmejsel (eller vad den heter) och hammare och knackade bort kanske 1 kvadrat-dm. Eftersom beläggningen sitter så fast så måste man liksom hacka ur som gropar ut betongen. Tar sin lilla tid, men är framförallt mkt jobbigt.

Så jag tänkte göra det lätt för mig med tanke på att inom ett antal veckor ska vi börja med köket där planen är att bila fram teglet i murstocken. Och då vore det najs med en maskinell lösning. Jag tror att putsen är ganska porös och går hyffsat lätt att knacka bort, iaf gjorde den det i vardagsrummet.

Jag kommer alltså inte behöva några tunga bilmaskiner, men iaf ngt tillräckligt starkt för att orka jobba sig igenom lite puts. Kompressorn jag har ska ju inte stå och gå hela tiden, då går den varm sas. Alltså en billig borrhammare på Jula, classe eller liknande?
När jag bilade i källaren använde jag min deWalt borrhammare, elektrisk. Den gick varm på samma sätt som en kompressor hade gjort. Skall du ha en borrhammare du kan använda kontinuerligt under en längre tid skall du nog ha en ganska rejäl pjäs.

--- Mats ---

För putsen ska du nog ha en liten borrhammare, dom billiga varianterna vibrerar mycket så du orkar bara köra några minuter åt gången men det är helt ok.

Betr kaklet, testa vad som går enklast.

Ang din "beläggning"..... måste du ta bort den? Du har inte testat med en elskrapa?

Det är för hårt för en elskrapa tror jag. Och hur mkt som måste bort beror ju på vad vi bestämmer oss för att göra där. Nu går beläggningen i liv med trägolvet. En ide har varit att flytspackla ytan och då måste lite mer bort än bara beläggningen. Så många beslut.... :)

cederbusch skrev:
Det är för hårt för en elskrapa tror jag. Och hur mkt som måste bort beror ju på vad vi bestämmer oss för att göra där. Nu går beläggningen i liv med trägolvet. En ide har varit att flytspackla ytan och då måste lite mer bort än bara beläggningen. Så många beslut.... :)
På något sett känns det som overkill att bila bort limmet..

Varmluftspistol och elskrapa?

Om det nu är lim. Stenhårt är det iaf.

Kan berätta att det behövdes ingen borrhammare eller något annat grejs. Jag slipar golv och hör att sambon grejar med något. Det väsnas, men jag har hörselskydd och kan inte avgöra hur mycket. Det visar sig att hon bara skulle rensa lite där och hackade lite och fick loss stora "sjok". Så hon fortsatte och hackade bort flera cm tjockt lager.

Vem behöver en maskin när man har en envis sambo? :)

Bra att det fanns en lösning.

Vill bara varna lite för att ta bort puts med borrhammare. Eller rättare sagt, putsen går det bra att få bort, men om man vill ha bort lite bruk mellan stenarna (det vet jag inte om ni vill) kan en kraftig borrhammare lätt bila ut tegelstenar. Det beror förstås också på vad det är för bruk. Jag var i en tegelvägg här för ett år sen eller så med en Bosch GBH 2-26 och plötsligt började ett par stenar ge sig iväg, så det verkar i alla fall för kraftig. Kan också bero på verktyget i maskinen eller den som använder den.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.