22 452 läst ·
110 svar
22k läst
110 svar
Kabelstrumpa för dammsugarslang
Jag gjorde en riktig ful-lösning en gång. Det finns rapporterat i en tråd:
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/112255-dagens-tips-foer-husfriden.html
http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/112255-dagens-tips-foer-husfriden.html
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Hej DanielDaniel_N skrev:
Hur pass förstyvad blev din lösning...
Går slangen fortfarande att få ner i "garaget" på dammsugaren...
Har en känsla av att jag ska på inköpsrunda idag... det är ju fredag och allt. :wow:
Får se vad vi hittar för kul maskiner och tillbehör att roa oss med i helgen...
Nä, så väldigt mycket styvare blev den inte, det är absolut inga problem att få ner slangen i garaget, inte ens på minin. Jag tror inte att förstyvningen kommer att spela någon roll alls vid användande av slangen.Paul-Staffanstorp skrev:
Det enda jag är tveksam till är hur bra vulkningen och själva strumpan kommer att hålla mot skarpa kanter och nötning.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 988 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 988 inlägg
Ok... låter ju bra.Daniel_N skrev:Nä, så väldigt mycket styvare blev den inte, det är absolut inga problem att få ner slangen i garaget, inte ens på minin. Jag tror inte att förstyvningen kommer att spela någon roll alls vid användande av slangen.
Det enda jag är tveksam till är hur bra vulkningen och själva strumpan kommer att hålla mot skarpa kanter och nötning.
Hur det lär hålla får vi se.
Ska iväg och shoppa idag för nu är jag köpkåt...:wow:
Har lyckats dra ihop två kök denna veckan så det blir lite klirr i kassan.
Ska bara kakelsätta det andra idag, sen är det helg och lekstuga... d^_^b
Ska bli intressant att testa för jag e så trött på slangar och sladdar som snor sig.
Fler än jag som har svårt att sova tydligen... hehe
Jag tänkte på en sådan här variant redan när jag köpte dammsugaren för ett år sedan men har inte kommit till skott ännu. Nu när du har undersökt marknaden, konstruerat, köpt och provat så är det ju bara att sjäv göra efter. 
Är det 36mm slang som är på bilden? Vilken diameter på strumpan köpte du?
Är det 36mm slang som är på bilden? Vilken diameter på strumpan köpte du?
Det är 27mm slang, och jag använde Bejoken 670890, som klarar slang 30-49mm. Lite trixande var det att få i slang och sladd, men det var bara att slå på scrubs och sätta sig i soffan och fippla lite.jac skrev:
Jag valde inte krympslang eftersom försäljaren av denna rekommenderade vulktejp istället - dels för att vulktejpen skulle smita åt bättre, och därmed hålla fast strumpan bättre, dels för att man helt slipper riskerna kring uppvärmning av slang och sladd.Bloink skrev:
Eventuellt blir det en krympslang utanpå i alla fall, eftersom vulktejpen verkar ganska mjuk, och jag funderar på hur den kommer att tåla slitage. Men det får framtiden utvisa.
Att sätta på krympslang för att få ett fabriksutseende är inte riktigt min grej, funkar det så är jag nöjd även om det ser hemmafixat ut.
Får se om det blir en liknande lösning hemma i skogen. Har ägnat dagen åt att testköra senaste inköpet, en CTL 26:a och Rotex 150. Har redan lyckats reta mig lite på slangen som hugger tag här och var, så det får nog bli en moddning liknande Daniels.
Fast första projektet blir att lära mig slipa ordentligt. Svårare än det ser ut är det allt att få ett bra resultat...
Fast första projektet blir att lära mig slipa ordentligt. Svårare än det ser ut är det allt att få ett bra resultat...
Rotexarna tycker jag är svåra, framför allt RO125:an. Tror det har lite att göra med balansen i maskinen, det är lätt att plattan inte är helt i plan med det man slipa och då blir den oregerlig. Efter ett par timmars experimenterande så kan man det dock!
Tror jag körde med lite för hög hastighet och lite för mycket sug på dammsugaren, den dansade fint bitvis och satte igen lite för mycket papper för att det skulle kännas som jag gjorde rätt. Får hitta något annat att slipa i morgon och prova lite olika inställningar. Byrån idag var det krav från sambon att det skulle gå lite snabbt så sovrummet kan bli färdigt någongång.
Man berättar inte vad sakerna kostar så protesterar dom inte så högt...=)