Byggahus.se
Är det någon som kör 210 istf 216 klinga på sin GCM8?

216 klingorna är så tröttsamt dyra..

Lite nyfiken på om den når in längst ner mot anhållet, även 216 klingan känns ju knapp där och gär man inte i botten så kan det bli en flisa kvar.
 
Nu har jag inte en GCM8s - men kan du inte ställa in så att sågen går närmare anhållet? Så att du inte får en flisa kvar längst in, längst ner.
 
Det går ju att dra anhållet någon mm mot sig men då tappar man samtidigt geringsinställningarna.
 
Ok, har kollat lite noggrannare på bilder på den nu, ser ut att vara svårt att få den att gå längre fram. På makita ls1013 som jag kör med så kan man ställa in hur långt stängerna ska släppa fram sågen.

Men jag ser också på bilderna att där redan finns hål rakt igenom anhållet - skulle du inte kunna fästa tex 10mm mdf där? Den minskade kapaciteten spelar ju sällan någon roll.
 
Tänkte skriva det Daniel skrev, släng på en bit skiva på anhållet så borde det vara biff :)
 
Perfekt!

hittar jag inga vettiga 216 klingor så vet jag iaf att det kommer att funka med den mindre.

Tack för tipset
 
Biltemas 210klinga lämnar en irriterande liten kant längst in. Avhjälps förslagsvis med en offerbit längst in även om våld funkar oxå.

Faktiskt (imho) lika bra snitt som orginalklingan, fast kanske inte lika länge.

//P
 
Exakt samma klinga jag funderat på och exakt det jag var lite skraj för.
Nu har jag anhållet ganska långt placerat "mot mig" så kanske det funkar med lite våld. Annars så fixar tex MDF mot anhållet biffen.
Tittar även på att ta in lite klingor från UK. Helst ett ställe som har både Bosch (alt Dewalt) 216 och Festool 160mm klingor till bra pris o frakt.
Har ännu inte fått någon bra matchning där, antingen billiga Bosch 150kr men dyra Festool 700kr alt tvärt om 450 för båda märkena.
 
Nimajneb skrev:
...Tittar även på att ta in lite klingor från UK. Helst ett ställe som har både Bosch (alt Dewalt) 216 och Festool 160mm klingor till bra pris o frakt.
Har ännu inte fått någon bra matchning där, antingen billiga Bosch 150kr men dyra Festool 700kr alt tvärt om 450 för båda märkena.
Jag har gjort exakt samma övning med precis samma resultat. Det hela slutade med att jag beställde Bosch-klingorna från UK (kit med 48- och 80-tänder) och Festool-klingorna från Tyska Ebay.

UK vet jag att du har du koll på, och den tyska handlaren heter <<några siffror>>gerschwitz. Jag hittade denna efter tips från phl (tack!). Sök så hittar du... Klingorna var fantastiskt vettigt prissatta, från €20 för PW12 till €25 för W48. Frakten till Svedala gick på ca €15, så beställer man några stycken blir det en riktigt bra affär jämfört med att handla här hemma, eller UK för den delen.
 
Tack för det tipset Bygga_Bo!

48taggaren går ju faktiskt att hitta för 27,50 inkl frakt! Knappt lönt o slipa!
xxxx Gerschwitz säljer ju även 10-pack men på enstycken var dom dyra i frakten.

För Boschen är just nu 48taggarn runt 12pund och ditt set knappt 30pund.

Som sagt det blir nog ingen gemensam festo/bosch beställning.
 
Nimajneb skrev:
Tack för det tipset Bygga_Bo!

48taggaren går ju faktiskt att hitta för 27,50 inkl frakt! Knappt lönt o slipa!
xxxx Gerschwitz säljer ju även 10-pack men på enstycken var dom dyra i frakten.

För Boschen är just nu 48taggarn runt 12pund och ditt set knappt 30pund.

Som sagt det blir nog ingen gemensam festo/bosch beställning.
Tacka phl, det var han som hittade Gerschwitz ;)

Har du någon Optimera-butik i närheten? Jag såg nämligen att de säljer ut Bosch 216/2,0/30 med 48 taggar (originalklingan) för 199 riksdaler när jag besökte deras butik i Malmö idag. Ordinarie pris 499:-.

Jag har ingen aning om det var ett lokalt erbjudande, eller om det även finns i andra butiker. Någon kan kanske få nytta av tipset...?
 
Tack för tipset men jag har redan beställt kitet med 2 klingor från Miles.
Då klingorna kostar 29,50 och dom harenhetsfrakt till Sverige på 6 GBP för order under 30 pund så bidde det riktigt billigt och mina mest akuta behov är stillade.

http://www.mtmc.co.uk/product.asp?n...ry=cat&strKeywords=&SearchFor=&PT_ID=12732673

Kommer även att bli ett par klingor till men från Ebay.uk.
Festool klingorna kommer att beställas från ebay.de, gäller bara att vara säker på att jag beställer 2,2mm klingor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.