Hej,

När vi nu gör om köket så ska spisen flyttas väsentligt. Vi hade tänkt att dra köksfläktens rör rakt upp genom taket ovanför spisen, då avståndet till centralfläktens rör blir för långt.

Vad finns det för krav på utblåsets placering på taket?

(Alltså tex motsvarande kravet på att en skorsten från eldstad ska mynna ut 1m ovanför nocken osv.)

Vi har ett ganska flackt plåttak och pipan kommer att mynna ut i takets nederkant då spisen står i ett ytterhörn. Se min grovt ritade bild.

Finns det annat att observera/tänka på?

Ska tex pipan vara isolerad ända upp till röränden, med kåpa över isoleringen, eller slutar isoleringen under plåttaket och har "bar" pipa ovan tak?
 
  • hus_köksfläkt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack, där stod det iallafall lite. Tyvärr besvarar det inte min grundfråga. Utblåsets placering på taket, dvs hur mycket den måste sticka upp, och isoleringskrav ovan tak.

Jag tänkte att jag ville ha grundförutsättningar för att veta om det överhuvudtaget ärmöjligt att placera spisen där. Samt innan jag pratar med plåtslagare.
 
Se till att din pipa/huv sticker upp cirka 30-40cm över taket, detta för att undvika att snö som smälter rinner in.

Imkanal skall isoleras brandklassat i hela sin längd (30mm stenullsmatta enklast).
Sedan viktigt att man isolerar hela vägen för att det inte skall bli kondens på sista rörbiten.

Finns en del färdiga huvar/takgenomföringar ... sök t.ex. på ABC-Vent för exempel.
 
Sotaren som kommer o gör rent också..

Kolla med han. Hur han vill ha det.. det är ju ändå han som kommer o få leva med det.. :)
 
Imkanal skall isoleras brandklassat i hela sin längd (30mm stenullsmatta enklast).

Har kommit en ny variant på stenullsmattan, en typ av större raggstruma som man trär på röret, sedan lite aluminium tejp, sedan klart....

Klock rent :-)
 
el_richard skrev:
Imkanal skall isoleras brandklassat i hela sin längd (30mm stenullsmatta enklast).

Har kommit en ny variant på stenullsmattan, en typ av större raggstruma som man trär på röret, sedan lite aluminium tejp, sedan klart....

Klock rent :-)
Är den mattan verkligen godkänd som brandisolering?

Finns jhu en anledning till att man skall använda nätmatta och krampa/sy ihopa denna - isoleringen skall jhu hänga kvar även om det brinner, skulle inte lita på lite alu-tejp då.
 
FrittDrag_II skrev:
Finns jhu en anledning till att man skall använda nätmatta och krampa/sy ihopa denna - isoleringen skall jhu hänga kvar även om det brinner, skulle inte lita på lite alu-tejp då.
Den skall tåla brand i kanalen, når branden utsidan så är det redan kört. Vet inte om strumpan räknas som brandisolering, men körde med den på badrumsventilationen. Mycket enkel och smidig.

Tompa
 
Jag har satt upp ett sånt här utblås nyligen. Det är inte isolerat ovanför taket, men som tidigare sagts är det en brandklassad islolering på den del som går igenom vinden. Jag köpte detta i ett färdigt paket, med rör, huv och isolering.
Tänk på att det kan vara svårt att få det tätt när du eftermonterar en huv på taket.
 
FrittDrag_II skrev:
Är den mattan verkligen godkänd som brandisolering?

Finns jhu en anledning till att man skall använda nätmatta och krampa/sy ihopa denna - isoleringen skall jhu hänga kvar även om det brinner, skulle inte lita på lite alu-tejp då.
Men hallå, utvecklingen går framåt... Kan ju vara bättre än nätmatta, man slipper skarven med strumpan, men fortsätt och bromsa er i en uppförsbacke.. :-)

http://www.rec-indovent.se/pdf/A25_mvd.pdf
 
el_richard skrev:
Men hallå, utvecklingen går framåt... Kan ju vara bättre än nätmatta, man slipper skarven med strumpan, men fortsätt och bromsa er i en uppförsbacke.. :-)

[länk]
Jag är för all utveckling av produkter som gör mitt jobb (och alla hemma pulares) jobb enklare. :)
Men då skall det vara produkter som fungerar och är godkännda.
Finns inget i produktbeskrivningen av denna isolerstrumpa som säger att den är brandgodkännd.
Står klart och tydligt i början "A25 är avsedd för isolering av ventilationskanaler med krav på kondensskydd och/eller termisk isolering.".
Alltså inte brandisolering.

Så skall man brandisolera imkanal rätt gäller fortfarande 30mm stenullsmatta med nät utan på.
Alternativ kan även vara att bygga in imkanalen i en "gipstrumma" (utan brännbart material i).

andersmc: Såg att du skrev att din takhuv inte var isolerad.
Är inte viktigt för brandens skull men finns risk att det kan bli kondens i den sista biten av kanlen, den kyls av uteluften och varm fuktig luft kommer i kanalen.
Alltid viktigt att isolera varma frånluftskanaler i hela sin längd.
 
Har skickat ett mail dom som tillverkar "strumpan"

Men jag kommer att vidarebefodra svaret hit...

Så vi får vänta och se...
 
Använd isolermatta typ rockwoll då det skall vara brandklassat.
A25 är bara kondensskydd.
BBR 5:515

svar från tillverkaren





Ber om ursäkt om jag var envis.... ska prata ett litet ord med snickaren..
 
FrittDrag_II skrev:
Är inte viktigt för brandens skull men finns risk att det kan bli kondens i den sista biten av kanlen, den kyls av uteluften och varm fuktig luft kommer i kanalen.
Alltid viktigt att isolera varma frånluftskanaler i hela sin längd.
Skall även delen över tak isoleras?
 
Leffe skrev:
Skall även delen över tak isoleras?
De står i normen att man skall brandisolera en imkanal i hela sin längd.
Men branden kanske inte är det viktigaste ovan taket utan riksen att det blir kondens i kanalen.
Kondensen i kanalen kommer av att fuktig luft stiger upp/blåser i kanalen (beroende på om fläkten får eller inte) och träöffar då den iskalla kanalytan (oisolerad kanal vintertid).
Så se till att isolera kanalen i hela sin längd så du slipper framtida bekymmer. :)
 
  • Gilla
gtell
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.