14 298 läst ·
17 svar
14k läst
17 svar
Varför jag inte gillar FTX
Sida 1 av 2
Administrator
· Skåne
· 6 692 inlägg
Startar den här tråden eftersom jag inte vill förstöra kommentarsflödet i "Byggde tegelhus utan vanlig uppvärmning"-artikeln som publicerades idag.
Jag gillar inte FTX.
Jag har aldrig varit i ett hus med FTX-system där jag sovit gott, inte blivit torr om läpparna och där det inte ständigt susar. Det är som att bo i en stor maskin.
Någon mer än jag som upplevt något liknande?
Jag gillar inte FTX.
Jag har aldrig varit i ett hus med FTX-system där jag sovit gott, inte blivit torr om läpparna och där det inte ständigt susar. Det är som att bo i en stor maskin.
Någon mer än jag som upplevt något liknande?
Vi har inga sådana problem, men eftersom jag själv är rätt känslig för ljud har jag byggt med ovanligt många ljuddämpare och flödesbegränsning ned irisspjäll på "rätt" sida av ljuddämparna, så att man kan justera med låga tryckfall över luftdonen. Det har gett ett tyst system. Jag kan just nu utan vidare höra hur hunden gnager på ett ben en våning ner med stängda dörrar. Aggregat med roterande värmeväxlare ger god återvinning av luftfukten, vilket minimerar torkeffekten av ventilation rent generellt. I teorin ger det mindre torkningseffekt än varje annan form av ventilation, givet att man håller en jämförbar luftväxlingshastighet vid en sådan jämförelse.
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 358 inlägg
Per: Det kallar jag svar på tal, en egen tråd =)
Min nyfikenhet kommer ur att jag vill ha just ett FTX-system i det tilltänkta bygget.
Det jag ser som fördelar är att man får in filtrerad, uppvärmd och ljuddämpad luft, samt givetvis just energiåtervinningen.
Jag är uppvuxen i ett hus med frånluftsåtervinning (frånluften värmer varmvattnet) och uppfattade då inga sugljud, den nyinstallerade FLVPen låter däremot lite mer.
Min nyfikenhet kommer ur att jag vill ha just ett FTX-system i det tilltänkta bygget.
Det jag ser som fördelar är att man får in filtrerad, uppvärmd och ljuddämpad luft, samt givetvis just energiåtervinningen.
Jag är uppvuxen i ett hus med frånluftsåtervinning (frånluften värmer varmvattnet) och uppfattade då inga sugljud, den nyinstallerade FLVPen låter däremot lite mer.
Gamla slitna system från -80talet kan ju susa lite. speciellt om man lyckats designa så man tvingas strypa luftutsugen för mycket. Med ett modernt system får man ingen torr luft, de är väldigt tysta och man spar massor med Kw på att inte släppa ut uppvärmd luft.
Per, du är välkommen hit att titta. Och lyssna.
Man sover väldigt bra i sovrummen. Även med stängd och ljuddämpad dörr (och därmed tätare än en vanlig). Jag har både tilluft och en frånluftsventil i sovrummen som hjälper till vid stängd dörr. Den komforten får du inte med ett frånlufts-system. Inget kallras och inget ljud utifrån gatan.
Man sover väldigt bra i sovrummen. Även med stängd och ljuddämpad dörr (och därmed tätare än en vanlig). Jag har både tilluft och en frånluftsventil i sovrummen som hjälper till vid stängd dörr. Den komforten får du inte med ett frånlufts-system. Inget kallras och inget ljud utifrån gatan.
Om jag anstränger mig så hör jag något som skulle kunna vara ljud fr tilluftsventilen. Men det kan något annat. Inga kallras, inget oljud inträngande utifrån genom spaltventil el otäta fönster. Märker inte av torr luft på vintern. Verkningsgrad >90%, använder aldrig tillskottsvärme på tilluften. Frisk luft överallt. Otänkbart att ha annat än ftx-vent.
Produkter som diskuteras: "spaltventil"
Spaltventil F32 Fresh
För utanpåliggande montage
138 kr inkl moms
Läs mer
Ljud? Inte det minsta! Mitt system är installerat med cirkulära ljuddämpare på till och frånlust, alla don har en flexljuddämpare, kanalisation är rätt dimensionerad, aggregatet är injusterat för att nå projekterat flöde på 40% fläktkapacitet. Om du kan höra något ljud i min anläggning så har du nog samtidigt problem att du blir väckt av kvalster som fjärtar i din säng! Min anläggning är i princip snortyst. Ställer jag mig på en pall i sovrummen och vinklar huvudet mot tilluftdonen i taket och har örat 2 dm ifrån så kan jag, under förutsättning att huset är helt tyst, höra ett mycket svagt hummande, men att höra det mer än en halvmeter från donet är omöjligt, oavsett hur ljudkänslig du är.
Det låter som att du har lyssnat på kassa eller gamla system. Vill man bygga ett FTX-system som är tyst så är det absolut inga problem, så länge man vet vad man håller på med, alternativt anlitar en kompetent entreprenör.
Angående torr om läpparna så är det ju så att snustorr vinterluft kommer att medgöra torra läppar. Enda gången du inte har torra läppar på vintern är ju om du har en kass självdragsventilation då du släckt murstocken och dragit in bergvärme och därmed högre luftfuktighet med pissigt luftklimat och bristande ventilation. Om det är jobbigt för dig så finns det finfina luftfuktare som du kan ställa inne i sovrummet för att hålla en behagligare fukthalt på vintern.
I min fastighet med frånluftventilation så stog luften i princip still på övervåningens sovrum. Fukt på insidan av fönstren på vintermornar, väldigt begagnad luft i sovrummen på morgonen, nederkant på fönstren mjuka av fukt pga kondensen. Alla dessa problem som bortblåsta efter FTXventilation! Nu kan man andas ordentligt på morgonen, det finns syre i rummen, ingen odör, snustorra fönsterkarmar och fönster, inomhusklimatet är underbart!
Före FTX så vaknade jag med rinnsnuva, nös konstant och var allmänt trött på grund av dålig sömn genom dålig luft och täppt näsa. Efter FTXkonverteringen är jag helt symptomfri från min kvalsterallergi!
Så jag måste säga att jag håller ABSOLUT inte med dig i din analys!
Det låter som att du har lyssnat på kassa eller gamla system. Vill man bygga ett FTX-system som är tyst så är det absolut inga problem, så länge man vet vad man håller på med, alternativt anlitar en kompetent entreprenör.
Angående torr om läpparna så är det ju så att snustorr vinterluft kommer att medgöra torra läppar. Enda gången du inte har torra läppar på vintern är ju om du har en kass självdragsventilation då du släckt murstocken och dragit in bergvärme och därmed högre luftfuktighet med pissigt luftklimat och bristande ventilation. Om det är jobbigt för dig så finns det finfina luftfuktare som du kan ställa inne i sovrummet för att hålla en behagligare fukthalt på vintern.
I min fastighet med frånluftventilation så stog luften i princip still på övervåningens sovrum. Fukt på insidan av fönstren på vintermornar, väldigt begagnad luft i sovrummen på morgonen, nederkant på fönstren mjuka av fukt pga kondensen. Alla dessa problem som bortblåsta efter FTXventilation! Nu kan man andas ordentligt på morgonen, det finns syre i rummen, ingen odör, snustorra fönsterkarmar och fönster, inomhusklimatet är underbart!
Före FTX så vaknade jag med rinnsnuva, nös konstant och var allmänt trött på grund av dålig sömn genom dålig luft och täppt näsa. Efter FTXkonverteringen är jag helt symptomfri från min kvalsterallergi!
Så jag måste säga att jag håller ABSOLUT inte med dig i din analys!
Rätt inställd så ska ju luften i ett FTX-system vara lika "frisk" som via en spalt- /freshventil. Känns luften unken så är det något fel på flödena.
I vårt förra hus hade vi golvvärme på nederplan och radiatorer på övre. Detta i kombination med freshventiler. Problemet blev då att man hade det komfortabelt om fötterna på nedre men när man kom upp upplevdes golvet som kallt.
I nya huset blir det spaltventiler som jag tycker bättre om samt golvvärme i hela huset (enplanshus) så då märker man inte problemet från förra huset.
Men jag kan tänka mig att framförallt uppåt i landet så är det skönt med uppvärmd tilluft. Här i Sölvesborg så är det sällan under 0 grader.
I vårt förra hus hade vi golvvärme på nederplan och radiatorer på övre. Detta i kombination med freshventiler. Problemet blev då att man hade det komfortabelt om fötterna på nedre men när man kom upp upplevdes golvet som kallt.
I nya huset blir det spaltventiler som jag tycker bättre om samt golvvärme i hela huset (enplanshus) så då märker man inte problemet från förra huset.
Men jag kan tänka mig att framförallt uppåt i landet så är det skönt med uppvärmd tilluft. Här i Sölvesborg så är det sällan under 0 grader.
Administrator
· Skåne
· 6 692 inlägg
Jag kanske har haft otur att jag befunnit mig i hus och hotellrum som haft icke optimerade/icke rengjorda system. Eller så är jag extra känslig för ftx-systemet eftersom jag själv bor i ett gammalt hus som har självdrag/frånluft.
OT: På kontoret där vi befinner oss har vi ett överdimensionerat ventilationssystem i förhållande till rummens storlek så även om det är 21 grader varmt inomhus så kan man aldrig bara ha t-shirt och shorts på sig på grund av att det drar för mycket.
OT: På kontoret där vi befinner oss har vi ett överdimensionerat ventilationssystem i förhållande till rummens storlek så även om det är 21 grader varmt inomhus så kan man aldrig bara ha t-shirt och shorts på sig på grund av att det drar för mycket.
Fast det är ju inget problem. Ingen riktig man går till jobbet i shorts och t-shirtPer Eskilsson skrev:
Administrator
· Skåne
· 8 352 inlägg
Hos oss är Byggahus t-shirt uniformen alla dagar förstår du 
Har FTX och även fast jag dragit på fläktarna lite mer än det var från början så hör man stort sett mest vid frånluftsdonen inne på toaletterna att det susar.
Och vi ha själva aggregatet på kallvinden ovanför sovrummet.
Och vi ha själva aggregatet på kallvinden ovanför sovrummet.