O
Jag har en borrad brunn. Från den går det 2 rör in till pumpen inomhus, och från den går det 2 rör till hydro foren. Jag har tagit bilder på både brunnen och på pumpen som är bifogade.

Nu har trycket fallit från 4 bar ner till 0 bar och pumpen suger bara luft. Jag har slagit av pumpen och då hördes en kort stund ett skvalande ljud från hydrofortanken.

Vet inte riktigt hur denna sittuationen uppkommit, men frågan är hur får jag vatten i systemet igen. Är det bara att fylla trumman ovanför borrhålet med vatten? Eller hur får jag vatten i systemet igen?

Med hopp om hjälp,
Anders

• IMGP0749.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMGP0753.jpg
    Skapa konto
Jag vet att det har beskrivits förrut, så sök.
Men som jag kommer ihåg måste man fylla pumpen med vatten och ev ena röret, vilket är lite moment22 när man inte har vatten. I vilket fall som helst så måste man fixa grundproblemet först såvida det inte var tort i brunnen.

O
Det jag inte förstår är varför det går 2 slangar. Borde det inte räcka med en slang? Undrar också var man kan fylla på vatten i systemet. Har faktiskt en brunn till, så jag kan ta vatten från det huset om jag ska fylla på, men måste veta var jag ska leta.

Utan att kolla närmare är det inte ejektor pump du har? Tänkte på att det var två slangar.

Du har två slangar för att du har en ejektorpump Din är inte så ny men du kan se principen på teckningen på sid 2.

Det kommer inget vatten alls - vad kan det bero på?

Vattenståndet i brunnen kan ha sjunkit, men detta problem förekommer undantagsvis i djupborrade brunnar. Om brunnen har tillräcklig vattenförsörjning bör systemet felsökas.

Om du har sugpump eller ejektorpump: Fyll på slangarna med vatten; luft kan ha kommit in i systemet. Byt bottenventil om felet återkommer. Om detta inte hjälper måste troligen pumpen repareras eller bytas

Redigerat:
O
Tack för all hjälp framförallt identifierandet av att det är en ejektor pump. Vad jag inte förstår nu är varför det finns 2 rör som går ut ur pumpen på högtrycks sidan. De går båda till hydroforen. Jag förvändade mig bara ett rör till hydroforen.

Det får du nog kolla igen. Två slangar ut på trycksidan JA, men bara en till hydroforen (den mellersta?). Den högst upp på pumpen tillbaka ned i brunnen...för att få ejektoreffekten, dvs att det trycksatta vattnet driver upp mer vatten via en jet-effekt nere vid bottenventilen....

Få se nu om jag minns rätt. Det är lite svårt att se eftersom pumpen "ligger ner" på bilden. Du får titta på pumpen i PDF:en jag länkade till. På sidan av pumpen där den nedre slangen sitter finns det en mutter, det är den du lossar och fyller på vatten! Men jag minns inte om man körde med pumpen under tiden eller om man slog på den i intervall tills den startade igen. Dessutom har jag något minne av att gallret och backventilen "försvann" i vårt sura vatten så vi fick hala upp 96 m slang x 2 och byta dem :)

Jag hittade också en gammal tråd där pumpens funktion förklaras i inläggen 10-14.

Redigerat:
O
Åter igen tack för alla tips. Undrar dock om de 4 slangarna. Jag har laddat upp en ny bild där jag numrerat slangarna.

1. Jag tror att detta är där vattnet kommer in från ejektorpumpen.

2. Jag tror att detta är där vattnet går ner till ejektorpumpen

3. Denna går via en tryckmätare till hydroforen, så detta måste vara där vattnet pumpas in till hydroforen. Det sitter även en ventil på denna slangen som kan öppnas eller stängas(antar att det är om man inte litar på backventilen närman har pumpen avstängd med huvudbrytaren.)

4. Denna slangen kommer från botten av hydroforen. Denna har också en ventil. Gissar att denna kan vara för att tillföra vatten till systemet om det skulle saknas. Men egentligen har jag ingen aning. Det finns en ventil här coskå som kan vara öppen(vatten kan strömma från hydroforen till pumpen) eller stängd (vatten kan inte komma från hydroforen till pumpen.

Frågorna är nu:
Slagen 4 vad är det till för?
Ska ventilen på 4 vara öppen eller stängd när man ska ta pumpen i bruk efter att det kommit luft i systemet?
Ska samma vetil vara öppen eller stängd när systemet är i bruk och alla delar är vattenfyllda?

/Anders

• pump.jpg
    Skapa konto
På nummer fyra brukar normalt endast en plugg sitta (som man tar bort om man vill tömma pumpen på vatten). Antar att detta är någon egenhändigt patent för att kunna trycka in vatten där från hydroforen för att fylla pumpen istället (som du själv var inne på). Funkar nog, men är väl knappast standard...

O
Tack så mycket johanfa. Då stänger jag kranen vid 4 nu när jag fått igång pumpen igen. Hittade ett ganska tydligt fel, när jag lindade bort stålnätet från borrhålet som syns på första bilden så syntes det att de tidigare ägarna hade försökt laga slangen med eltejp. Så det såg ut som på bilden nedan.

Men nu funkar i alla fall allt och jag har stängt kranen

• IMGP0785.JPG
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.