har idag en enkel stenkista...
och ska byta till ett minireningsverk...

kollar in biorens, biovac och biotrap

biovac kan man ha i källaren... (finns gått om plats)

slutsumman verkar sluta på ca 100.000 för alla system...

men vilken är bäst?
Vilken är mest ekonomisk?
vilken är mest miljövänlig?

erfarenheter från Er....
återförsäljar tips???

Biorens finns det en tråd om vet jag. Den kanske kan ge något

Jag har fått en offert från IFÖ på en BioTrap 5pe, 65510 kr. Vad det kostar att gräva ner den vet jag inte.

fn76 skrev:
Jag har fått en offert från IFÖ på en BioTrap 5pe, 65510 kr. Vad det kostar att gräva ner den vet jag inte.
den måste slamtömmas 2 gånger om året.. vilket ökar totalkostnaden

Ja, det finns en driftskostnad på reningsverken, på alla reningsverk. Eftersom du ändå måste slamtömma slamavskiljaren så ser inte jag det som något problem att reningsverket slamtöms av bil i stället för att pumpa slammet till filterpåsar (som inte är gratis). Hur ofta som det behöver slamtömas är högst individuellt. I driftskostnaden har du även fällningmedlet (kemikalie) och elförbrukning.
Vilket system som är bäst tror jag inte du kan få svar på här. Tror ingen här har provat fyra fem olika anläggningar. Läs de tester som gjorts av Stockholmsvatten av minireningsverk vid Bornsjön.
Är det lägsta möjliga kostand du är ute efter eller är även reningseffektivitet, driftsäkerhet, luktfrihet, buller etc viktigt?

fn76 skrev:
Ja, det finns en driftskostnad på reningsverken, på alla reningsverk. Eftersom du ändå måste slamtömma slamavskiljaren så ser inte jag det som något problem att reningsverket slamtöms av bil i stället för att pumpa slammet till filterpåsar (som inte är gratis). Hur ofta som det behöver slamtömas är högst individuellt. I driftskostnaden har du även fällningmedlet (kemikalie) och elförbrukning.
Vilket system som är bäst tror jag inte du kan få svar på här. Tror ingen här har provat fyra fem olika anläggningar. Läs de tester som gjorts av Stockholmsvatten av minireningsverk vid Bornsjön.
Är det lägsta möjliga kostand du är ute efter eller är även reningseffektivitet, driftsäkerhet, luktfrihet, buller etc viktigt?
1.driftsäkerhet
2.reningseffektivitet
3.kostnad

samt att storleken på tanken/systemet inte få vara för stor.

sidan:AB Evergreen Solutions - Kompletta Minireningsverk & Reningsverk

de har ett minireningsverk Bio Cleaner
som jag tror inte kostade mer än 45 000 ex moms...

och det är tydligen luktfitt
och drivs av en pump på 60W (dvs som en glödlampa)

ingen för eller efter behandling krävs.... så tydligen kopplar man in avloppsvatten och el och sen ut med renat vatten i ett dike eller likande...

verkar klockrent tycker jag

och renar enligt de krav som naturvårdsverket ställer!

redralf skrev:
den måste slamtömmas 2 gånger om året.. vilket ökar totalkostnaden
Men istället håller det i minst 50 år om det är gjort i Polyeten, till skillnad på om du t.ex. lägger infiltration och kanske behöver byta den bädden 2 ggr på de 50 åren... :-)

även om jag skaffar ett minireningsverk som rinner ut i stenkistan, vill kommunen slamtömma stenkistan varje år....

varför ????

men det är väl priset man får betala för en "ren miljö"

redralf skrev:
även om jag skaffar ett minireningsverk som rinner ut i stenkistan, vill kommunen slamtömma stenkistan varje år....

varför ????

men det är väl priset man får betala för en "ren miljö"
Ska du lägga ett reningsverk och låta det renade vattnet filtrera i en befintlig stenkista då..? (För stenkistor görs väl inte idag över huvud taget?)

Det är ofta upp till varje kommun. En del kommuner vill ha en liten efterpolering, t.ex. mindre infiltrationsbädd eller sandfilter.

Men jag förstår inte alls var kommunen menar med att slamtömma stenkistan?? Allt slam finns ju i reningsverket, det är ju bara renat vatten som pumpas ur, och däri finns ju inget slam...?!

använder idag stenkistan som avlopp...
så även om jag skaffar mitt minireningsverk så kommer vill kommunen slamtömma min stenkista...

jag tror inte att de förstår vad ett minireningsverk har för funtion på avloppet...
OBS!!! det är bara ett svar som jag har fått från kommunen via telefon... inte ett "riktigt" pappers besked.... ok...

ska skicka in ansökan så fort jag har bestämt "teknik" / "företag"

men evergreen, biorens, biovac och biotrap verkar bra...

men hur länge håller systemen ?
vilken har minst sletdelar ?
vilken är lättast att drifta ?
vilken har den bästa supporten ?
vad kan gå fel ?
vad händer vid strömavbrott???

------------------------------------------------------------------

redralf skrev:
så även om jag skaffar mitt minireningsverk så kommer vill kommunen slamtömma min stenkista...

jag tror inte att de förstår vad ett minireningsverk har för funtion på avloppet...
OBS!!! det är bara ett svar som jag har fått från kommunen via telefon... inte ett "riktigt" pappers besked.... ok...

vad kan gå fel ?

Tyvärr så är nog de flesta kommunerna dåligt insatta i området avloppsrening och
relativt trångsynta... men till saken hör att de skall ha naturvårdsverkets riktlinjer
som utgångspunk. Där Fokus ligger nu på anläggningens funktionalitet istället för,
som tidigare, dess konstruktion.

minireningsverk kan bevisligen leva upp, med god marginal, till dessa riktlinjer
och således en fult duglig lösning!

Håller med dig om att ovanstående företag/produkter verkar bra
och relativt snarlika.... (du får be om en offert så får du en uppfattning om
prisnivåerna också)

samtidigt svårt att svara på vilket som håller längs, sliter minst, driver lättast och
som aldrig går fel... frågar du tillverkarna kommer de ju själklart att säga att det
är deras produkt...

men generellt kan man nog säga att ett minireningsverk:

har en livslängd på 50år
mindre rörliga delar = mindre slitage
bästa drift och support svårt att säga, drift ofta endast el
och support e nog väldigt individuellt men samtliga måste erbjuda servicekontrakt
för att få sälja reningsverken så den är det nog ingen större skillnad på det...

vad som kan gå fel är att minireningsverket inte renar som det skall, vilket kan
bero på feldimensionerat minireningsverk, överbelastning etc

som fastighetsägare är man ansvarig för att hålla reningsverket i drift och förse
det med el... vid elavbrott finns det ofta en "turbo-drift" som gör att reningsverket
går på max, ett tag, för att "hinna ikapp" med reningen.

Lycka till !

Vi har ett Reningsverk från GreenRock, helt utan elektrisk anslutning osv. bara avloppet som kommer in och går ut, detta har fått goda vitsord i vår kommun (Hallstahammar) som haft ett par provanläggningar som de testat vid.

Underhållet består i att ta upp filtermassan, hacka sönder den, lägga den på komposten och sedan stoppa i ny filtermassa i reningsverket.

//Unigas

redralf skrev:

vad kan gå fel ?

Känner några som har ett Uponor minireningsverk.

Där har du inga pumpar eller annat nere i tankarna. Allt styrs från ett skåp, så du behöver aldrig ner i skiten (bokstavligen) om nåt går sönder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.