M
Hej!

Typ hundrade tråden i ämnet förmodligen, men jag har idag varken luftnippel eller kompressor för att fylla på luft.
Hade jag haft det så hade jag kunnat ta upp så mycket vatten som jag vill ha vid "full tank" och satt det till tillslagstrycket.

Nyligen tömde jag hydroforen så att det var ca 1/3 vatten när den var trycklös och sedan lät jag pumpen gå. Men jag har fortfarande svajigt tryck även när den är på frånslagstryck (3,8 bar).

Kan det vara vettigt att tömma hela hydroforen och låta pumpen starta utan att fylla hydroforen till 1/3 med vatten? Luft är ju ganska tacksamt att komprimera.
Tänkte att detta kunde kompensera för att jag inte kan fylla på luft på ett kontrollerat sätt.

Eller blir det för mycket luft i tanken då? Kan ju låta pumpen gå en minut innan jag stänger kulventilen (sitter på 1/3 höjd ungefär) så man hamnar ovanför utloppet till huset i alla fall innan trycket byggs upp.

Töm den helt på vatten, släpp in luft så att du har ett neutralt tryck.
Starta pumpen, Volia så stämmer det helt ok.

• Gilla
Raptor50 och 1 till
  • Laddar…
M
pozz2 skrev:
Töm den helt på vatten, släpp in luft så att du har ett neutralt tryck.
Starta pumpen, Volia så stämmer det helt ok.
Du tycker alltså inte att jag behöver fylla med vatten innan jag stänger alla ventiler och låter pumpen börja komprimera luften?

Bej det behöver eller ska du inte ens göra en start med tom tank blir bra, det skulle till och med fyllas tryckluft till lite under ditt starttryck om det skulle bli helt optimalt.

• Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
GK100 skrev:
Bej det behöver eller ska du inte ens göra en start med tom tank blir bra, det skulle till och med fyllas tryckluft till lite under ditt starttryck om det skulle bli helt optimalt.
Tack! Det är många åsikter kring detta, men ska testa och se hur det blir :)

Precis - och det är det med kompressorn som jag tänkte att man kompenserar för :-)

hsd
Har Du en bild på hydroforen

M
hsd skrev:
Har Du en bild på hydroforen
Njae det har jag inte, vad vill du veta?
Är en 300L tank med dränering i botten, manlucka ovanför dräneringen, en kulventil (ballofix faktiskt) ungefär 1/3 upp, manometer en bit från toppen och en plugg i toppen (ingen ventil för påfyllning av luft). In och utlopp ca 20cm från botten med en kulventil vardera.
I övrigt inget speciellt.

M
hsd skrev:
Montera luftpåfyllningsventil i toppen, skaffa en kompressor ,tex. [länk]
Yes - det skall jag göra, men det ligger långt över budgeten för 2017 :D

Skriv gärna hur det gick, för jag sliter med det samma själv.. :)
Tror inte det är så bra för brytarna på pumpen att den stannar och startar ett par gånger innan den ger sig.. :(

Har du ejektorpump ska du dock vara mycket försiktig med att tömma hydroforen helt. Det kan bli ett elände att få igång pumpen igen. Been there - done that!

Det går för övrigt utmärkt att fylla luft med en cykelpump också, så kanske du kan få in det i budget för innevarande år?

• Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
M
mexitegel skrev:
Har du ejektorpump ska du dock vara mycket försiktig med att tömma hydroforen helt. Det kan bli ett elände att få igång pumpen igen. Been there - done that!

Det går för övrigt utmärkt att fylla luft med en cykelpump också, så kanske du kan få in det i budget för innevarande år?
Nej det är en jet-pump och jag brukar alltid spara ett par liter vatten som jag har att hälla i den om det skulle hända något sådant. :)

Ska iofs inte kunna hända så länge backventilen funkar som den ska.

Får kolla på en cykelpump om det nu räcker, det låter ju helt klart som ett alternativ :D

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
M
Raptor50 skrev:
Skriv gärna hur det gick, för jag sliter med det samma själv.. :)
Tror inte det är så bra för brytarna på pumpen att den stannar och startar ett par gånger innan den ger sig.. :(
Hur menar du att den startar och stoppar ett par gånger innan den ger sig? startar och stoppar den medan den försöker fylla hydroforen?

Nja.. Innan den stannar helt så slår kontaktor ut, så slår den in igen, så slår den in igen för så att slå ut. Detta händer inom 1 sekund..
Har varit med på att höra den stå så och slå ut och in i ett par tre sekunder innan den ger sig.
Som om trycket inte stabiliserar sig på något vis..

hsd
Du kanske kan låna en kompressor, är allt tätt så kommer Du inte att behöva fylla på luft på många år (det tar ett tag att fylla med en kompressor och mycket längre med en cykelpump)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.