Hej,

Hade ett lite längre strömavbrott i byn igår som fick till följd att samfällighetens hydroforer gick helt tomma. När strömmen väl kom tillbaka så hade hade även tryckstegrinspumparna gått torra. Tyvärr tog det en stund innan felet upptäcktes, eftersom jag loggar en hel del data så kan jag så här i efterhand se att en av pumparna stod på konstant i 45minuter utan att fylla på hydroforerna. Jag stängde av allt, felsökte och kom fram till att det var luft i pumpen, normalt sett så brukar det räcka med att lätta lite på luftningskruven och efter en halvminut eller så, så kommer det vatten där men nu var den helt torr så jag var tvungen att stänga av mot hydroforerna (vi har 2st 1.5m3 hydroforer) som fortfarande hade lite tryck i sig och helt skruva ut skruven och vänta lääänge innan det kom vatten. Två frågor:

1) Kan pumpen ha tagit skada? Bör man göra någon preventiv service av den nu?
Graf över strömförbrukning av injektorpumpar, där ena pumpen ligger konstant på ca 5A mellan ca 21:00-21:45 och andra har sporadisk aktivitet. Jag har en shelly 3em som mäter strömförbrukningen på L1 på båda våra tryckstegringspumpar (vi har redundans på dessa) så ser man tydligt att den stod och torrkörde i ca 45minuter och drog ca ca 5A istället för normala 8A.

2) Kan man förhindra att detta händer igen med någon smart VVS lösning? Vi kommer fortsätta ha halvlånga strömavbrott här så länge Ellevio inte gräver ner luftledningarna, och så länge det finns lite tryck i hydroforerna så kommer det väl till slut att pressa in luft i pumpen om man inte kontinuerligt fyller på med vatten, oavsett vilken nivå in och ut gångarna från hydroforen sitter på eller hur? Skulle man kunna sätta någon smart backventil någonstans?

Diagram av vattenförsörjningssystem med reservoir, tryckstegringspump och hydrofor, flödeslinjer markerade; inte skalenligt.
Extremt schematisk bild över relevanta delar av systemet, inte ens i närheten av skalenlig (reservoiren är tex. 30m3) och jag ritade inte in båda tryckstegringspumparna eller båda parallelkopplade hydroforerna.

De flesta sådana tryckstegringspumpar brukar ha packboxar i gummi som inte tål torrkörning. Skruva isär vattenpumpdelen och byta service kit med packboxar är nog en bra idé.

• Gilla
ivp
  • Laddar…
Beroende var pressostaten sitter bör det vara en backventil innan pressostaten.

PFO PFO skrev:
De flesta sådana tryckstegringspumpar brukar ha packboxar i gummi som inte tål torrkörning. Skruva isär vattenpumpdelen och byta service kit med packboxar är nog en bra idé.
Det här en grundfos CR 20-4 A-F-A-E-HQQE

https://product-selection.grundfos....ystemid=2657486604&tab=variant-specifications

Riskerar man att skada pumpen ytterligare om man väntar med att göra detta eller blir det bara att läcker lite? Pumpen är ju snordyr så man vill ju inte chansa, men det är ju även dyrt att få ut någon att göra service. Eller är det här så enkelt att 2 amatörer från styrelsen skulle kunna få till det med forumets hjälp?

Redigerat:
PFO PFO skrev:
Beroende var pressostaten sitter bör det vara en backventil innan pressostaten.
Om pressostat är samma som tryckströmbrytare så sitter den på högra sidan i bilden, dvs inte mellan hydrofor och pump.

Jag ska ner och lufta hydroforerna ordentligt nu (orkade inte vänta så länge igår kväll), kan ta lite bilder på hur det ser ut i verkligheten om det hjälper.

I ivp skrev:
Hej,

Hade ett lite längre strömavbrott i byn igår som fick till följd att samfällighetens hydroforer gick helt tomma. När strömmen väl kom tillbaka så hade hade även tryckstegrinspumparna gått torra. Tyvärr tog det en stund innan felet upptäcktes, eftersom jag loggar en hel del data så kan jag så här i efterhand se att en av pumparna stod på konstant i 45minuter utan att fylla på hydroforerna. Jag stängde av allt, felsökte och kom fram till att det var luft i pumpen, normalt sett så brukar det räcka med att lätta lite på luftningskruven och efter en halvminut eller så, så kommer det vatten där men nu var den helt torr så jag var tvungen att stänga av mot hydroforerna (vi har 2st 1.5m3 hydroforer) som fortfarande hade lite tryck i sig och helt skruva ut skruven och vänta lääänge innan det kom vatten. Två frågor:

1) Kan pumpen ha tagit skada? Bör man göra någon preventiv service av den nu?
[bild]Jag har en shelly 3em som mäter strömförbrukningen på L1 på båda våra tryckstegringspumpar (vi har redundans på dessa) så ser man tydligt att den stod och torrkörde i ca 45minuter och drog ca ca 5A istället för normala 8A.

2) Kan man förhindra att detta händer igen med någon smart VVS lösning? Vi kommer fortsätta ha halvlånga strömavbrott här så länge Ellevio inte gräver ner luftledningarna, och så länge det finns lite tryck i hydroforerna så kommer det väl till slut att pressa in luft i pumpen om man inte kontinuerligt fyller på med vatten, oavsett vilken nivå in och ut gångarna från hydroforen sitter på eller hur? Skulle man kunna sätta någon smart backventil någonstans?

[bild]
Extremt schematisk bild över relevanta delar av systemet, inte ens i närheten av skalenlig (reservoiren är tex. 30m3) och jag ritade inte in båda tryckstegringspumparna eller båda parallelkopplade hydroforerna.
Med det upplägget kan du enkelt skydda mot såna missöden genom att sätta nivåvakt i reservoaren. För pumpens del får du kolla om det börjar läcka vid axeltätningen och gör det inte det behöver du inte tänka på några förebyggande åtgärder.

GK100 GK100 skrev:
Med det upplägget kan du enkelt skydda mot såna missöden genom att sätta nivåvakt i reservoaren. För pumpens del får du kolla om det börjar läcka vid axeltätningen och gör det inte det behöver du inte tänka på några förebyggande åtgärder.
Hmm, vi har nivåvakt i reservoaren. Det var det första jag kollade när jag såg att pumpen gick men det inte var vatten i hydroforerna. Den var långt ifrån tom.

Borde inte vara luft i pumpen om det inte läcker baklänges såpass att luft från hydroforen blåser igenom pumpen och tömmer denna - var sitter backventilerna, och det kanske behövs ytterligare någon i kedjan så att luft inte trycks baklänges mot pumparna vid strömlöshet.

- gissar att du fyller på hydroforerna ibland med tryckluft och därav kan det fortfarande vara övertryck i hydroforen även om de blir helt tomma på vatten.

• Gilla
ivp
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Borde inte vara luft i pumpen om det inte läcker baklänges såpass att luft från hydroforen blåser igenom pumpen och tömmer denna - var sitter backventilerna, och det kanske behövs ytterligare någon i kedjan så att luft inte trycks baklänges mot pumparna vid strömlöshet.

- gissar att du fyller på hydroforerna ibland med tryckluft och därav kan det fortfarande vara övertryck i hydroforen även om de blir helt tomma på vatten.
Stämmer bra, vi fyller på hydroforerna med tryckluft lite då och då. Jag ser inget som ser ut som backventiler.

Två pumpar med rörsystem, inklusive avstängningsventiler, i ett tekniskt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rörsystem med ventiler och kopplingar till tankar, fokus på möjliga backventiler och röda handtag i en industriell miljö.
Skapa konto

Rostiga koppar- och stålrör i ett hydroformatsystem, kopplade med ventil på betongvägg. Inga backventiler synliga.
Skapa konto
Rörsystem med ventiler och tryckluftskopplare mot en betongvägg, med olika rörmaterial och en delvis öppen elbox.
Skapa konto

Tyvärr omöjligt att ta en bra översiktsbild av systemet. Men om ni ser något som ser ut som en backventil på någon av bilderna så hojta till så kan jag säga var den sitter.

Minst 1 backventil på var rör mot reservoaren borde du ha, - eller innan pumpen, utan den så rusar vattnet från hydroforerna tillbaka så fort pumparna stannar.

den gröna klumpen efter avstängningsventilen i väster sida i första bilden kan vara en backventil - och där kanske det handlar om att de verkligen är täta när de skall spärra efter många års drift...

finns det motsvarande sådan för den högra pumpen ??

vilken av de 2 pumparna var som gick torr ?? - den högra pumpens utseende med rost på sig är ganska normal syn efter många år och det börja läcka lite i axeltätningen, och normalt byter man inte axelpackningen förrän det börja läcka ohanterligt mycket och hela pumpen är rostfärgad..

Redigerat:
  • Gilla
ivp
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Minst 1 backventil på var rör mot reservoaren borde du ha, - eller innan pumpen, utan den så rusar vattnet från hydroforerna tillbaka så fort pumparna stannar.

den gröna klumpen efter avstängningsventilen i väster sida i första bilden kan vara en backventil - och där kanske det handlar om att de verkligen är täta när de skall spärra efter många års drift...
Ja de gröna klumparna ser ur att vara från 60talet då systemet byggdes. Borde gå att koppla loss utan att behöva ta hela systemet ur drift eftersom vi har två pumpar och avstängningar på rätt ställen, förutsatt att vreden från 60talet fortfarande funkar 😅

I ivp skrev:
Stämmer bra, vi fyller på hydroforerna med tryckluft lite då och då. Jag ser inget som ser ut som backventiler.

[bild]

[bild]

[bild][bild]

Tyvärr omöjligt att ta en bra översiktsbild av systemet. Men om ni ser något som ser ut som en backventil på någon av bilderna så hojta till så kan jag säga var den sitter.
På första bilden sitter något grönfärgat mellan fänsar på pumpens trycksida,. Du kan se om något liknande finns för andra pumpen. Det är annars en bra placering av backventiler vid flera parallelt och oberoende om det finms på sugsidan.
Är nivån i reservoaren högre än där pumparna står är det kanske inte insatt några backventiler i sugledningen.

Det du råkat ut för är då troligtvis det xxargs skrev med liten läcka bakåt med luft från hydroforen i pumpen. Du skrev att det bar tryck kvar när du öppnade luftskruven då borde du märkt det både om det varit luft eller vatten. Så kanske ändå någon backventil på utloppssidan.

Har du någon automatik som skiftar vilken pump som används? Den ena verksr läcka lite eller beror det på att vänstra är senare bytt?

det saknas en kran på baksidan av backventilen (det gröna med flänsar) på tryckledningsidan från pumpen, du skulle ha behövt en kran på andra sidan också, såvida du inte har en kran i ledningen mellan pumparna på röret bak efter väggen som nu är skymd av pumpmotorn - man ser kran som stänger av längst till höger men det stänger för båda pumparna samtidigt.

Sedan om det går att stänga de gamla kilkranarna beror på om dessa har blivit motionerade typ var gång när ni gör tillsyn - om det inte är gjort, räkna inte att det kommer att övertalas så lätt i manövreringen...

GK100 GK100 skrev:
På första bilden sitter något grönfärgat mellan fänsar på pumpens trycksida,. Du kan se om något liknande finns för andra pumpen. Det är annars en bra placering av backventiler vid flera parallelt och oberoende om det finms på sugsidan.
Är nivån i reservoaren högre än där pumparna står är det kanske inte insatt några backventiler i sugledningen.

Det du råkat ut för är då troligtvis det xxargs skrev med liten läcka bakåt med luft från hydroforen i pumpen. Du skrev att det bar tryck kvar när du öppnade luftskruven då borde du märkt det både om det varit luft eller vatten. Så kanske ändå någon backventil på utloppssidan.

Har du någon automatik som skiftar vilken pump som används? Den ena verksr läcka lite eller beror det på att vänstra är senare bytt?
X xxargs skrev:
Kranen är på fel sida av tryckledningen, du skulle ha behövt en på andra sidan också, såvida du inte har en kran i ledningen mellan pumparna på röret bak efter väggen som nu är skymd av pumpmotorn - man ser kran som stänger av längst till höger men det stänger för båda pumparna samtidigt.

Sedan om det går att stänga de gamla kilkranarna beror på om dessa har blivit motionerade typ var gång när ni gör tillsyn - om det inte är gjort, räkna inte att det kommer att övertalas så lätt i manövreringen...
Du har nog rätt, finns bara ett vred per pump och det är på fel sida. Ska ner igen om en stund och dubbelkolla. Nåväl jobbar man vid rätt tid på dagen så kan man få några timmar på sig innan trycker sjunker under acceptabel nivå även om man stänger av båda pumparna eftersom hydroforerna är så stora. Vete fan dock om jag vågar börja mecka med det själv om det inte går att isolera backventilerna var för sig, då blir det ju panik-jour med VVS:are om man fuckar upp.

Tyvärr så har det inte ingått motionering av vred vare sig under min tid vid rodret eller tidigare tror jag så många av de gamla kilkranarna är helt körda nu. Har dock en polare som påstår sig ha en rörfrys, kanske kan övertala honom att komma förbi på en "gratis fika".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.