Har blandare på bilden 40 cc med anslutning nedåt. Det är fäst med någon inbyggd fästplatta. Finns det ny blandare med samma fäste? Mora cera ser lite lik ut.

Vad hände med bilden? Försöker igen

• uploadfromtaptalk1355939825167.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyvärr känner jag inte till någon ny blandare med liknande fäste, men jag har för mig att jag har sett liknande blandare på Bauhaus.

Monterade bort en likadan blandare häromåret, monterat en finare blandare. Den har ingen direkt fästplatta, utan det är en ring/bricka som är skruvad i väggen, sedan trär man blandaren över ringen och skruvar i en låsskruv. ImageUploadedByByggahus.se1355947884.253134.jpg
Skapa konto
ImageUploadedByByggahus.se1355947947.116879.jpg
Skapa konto

Redigerat:
Vad är det för tillverkare, finns de att köpa?

Du kan montera en Mora cera badkarsblandare 40cc men du får borra två nya hål, principen är den samma bara att man skruvar fast ett fästbläck på väggen och monterar blandaren med en stopp skruv likt den du har på bilden.Om du byter blandaren se till att ha två nya fiberpackningar till halvkopplingarna mot blandaren om det sitter sådana på ansl. rören.

http://www.moraarmatur.se/Produktin...adkarsblandare/Mora-Cera/Mora-Cera/Mora-Cera/

mvh

Krilleman
Jag tror dock inte att det är en FMM du har, min gissning är att det är en Mora.

För att slippa borra bredvid hålet som redan är borrat skulle jag monterat ett 160 eller 150cc blandarfäste (beroende på den nya blandarens mått) med 4cc anslutning. Så får du dom nya fäst-skruvarna i blandarfästet i fräscha hål och du får en hållfastare installation. Byte/service av blandaren blir då också väldigt mycket enklare. Men denna variant kostar lite mer.

Alternativet är att du köper en 4cc blandare med anslutning nedåt och monterar den nya skruven i befintligt hål. Men då kan du ev. få lyfta/sänka anslutningsrören lite. Så det finns en chans att det ser snett ut vid detta montaget! Men det kanske inte stör så mycket?

Kanske jag som är trög, men jag tycker den där låsningen ser väldigt lik ut samma låsning på blandare vi installerar idag.

Trådskaparens blandare är av märket vårgårda kan vara svåra att få tag i idag.Vet att jag monterade sådana i en brf förening för ca 7 årsen.Svärmor har en likadan blandare som trådskaparen men utan guld vred.

mvh

Ok får väl byta till annat märke då. Gör egentligen inte så mycket att ta upp nya fästhål, badrummet ska bara användas tills det nya blir byggt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.