Tänkte montera in en spilltratt för våran tvättmaskin. Är det någon som vet på vilken höjd spilltratten ska sitta på om tvättmaskinen står på golvet?

Krilleman
Normalt drar man upp spilltratten så att ovankant är över tvättmaskinen...

• Gilla
Neo Gucci
  • Laddar…
Jag har ingen tvättmaskin i mitt badrum, men väl förberett för en. Min röris satte överkanten på tratten 80 cm över golvet. Jag har ingen aning om detta är "etablerad standard" eller bara blev så. Misstänker dock att höjdvalet till viss del påverkades av önskemål om att få fästskruven i en fog.

Krilleman
Samt att avloppet bör passera maskinens översta punkt

• Gilla
Abije112
  • Laddar…
Tack då vet jag :)

Mikael_L
Alfredo skrev:
Jag har ingen tvättmaskin i mitt badrum, men väl förberett för en. Min röris satte överkanten på tratten 80 cm över golvet. Jag har ingen aning om detta är "etablerad standard" eller bara blev så. Misstänker dock att höjdvalet till viss del påverkades av önskemål om att få fästskruven i en fog.
800 låter rätt bra. Det lär i alla fall bli högt nog för att ingen (vanlig) maskin ska kunna tömma sig själv mha hävertverkan.
Spilltrattens öppning mellan 800-900 är nog ett lämpligt mått. Där 800 möjligen kan vara att föredra ifall slangen inte skall vara ivägen och/eller synlig över t.ex. arbetsbänkskiva.

Eller hur krilleman? :)

• Gilla
Neo Gucci
  • Laddar…
Krilleman
Sanning! d^_^b
Senariot med bänkskiva blir det ju lite lägre men säger inte det sig själv?

• Gilla
Fredrik Christensen
  • Laddar…
Mikael_L
Ja.
Men jag ville bara förtydliga lite ifall det kanske finns någon annan som är lika trögtänkt som mig. :)

Om avloppsslangen kommer ut vid maskinens överkant är det onödigt att dra den ytterligare uppåt. Tratten kan då sitta hur lågt som helst, och slangen behöver inte ha någon böj, vare sig uppåt eller nedåt.

Om avloppsslangen kommer ut vid maskinens nedre kant, och om det är en hushållsmaskin som normalt saknar avloppsventil, så måste slangen dras upp till en viss höjd innan den går ner i tratten. Tratten kan alltså sitta lågt, men det enklaste är att sätta den på en höjd som är lämplig för maskinen. Detta står i maskinens bruksanvisning. Slangen måste passera en punkt som ligger över den vattennivå som maskinen använder, annars rinner det ut vatten när det inte ska göra det. Det är normalt att slangen får gå maximalt ca 1 meter över golvet. Om den går för högt orkar inte pumpen pumpa ut vattnet ordentligt.

/Hasse

• Gilla
Rosita Stridsros
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.