Har haft en rörmokare som gjort en enklare omkoppling av vårat vatten grenat av befintliga inkommande vattnet och satt upp en vattenmätar konsol.

För detta har man tagit ut en material kostnad på 4563:- ink moms + 2-timmars arbete. Notan slutar på 6070:- ink moms.

Dessutom dök aldrig fakturan upp då vi redan hade flyttat från huset. Fick ett samtal av rörmokaren där dom ifrågasatte varför den inte var betald.

Fick då fakturan skickad som ett SMS, helt oki då jag bad om det för att betala den påengång hade jag tänkt.

Men hade ju inte räknat med den höga summan för det lilla jobbet så vidarbefodrade den mms:ade fakturan till en bekant som har rörmokarfirma i en annan mellanstor stad i sverige.

Han räknade igenom allt och lade på sitt vanlig påslag på matrialet samt timpris för jobbet.
Det landade runt 3300:-. Med rot så hade det blivit under 3000:- sa han.

För att korta ner historien så några samtal senare får jag prata med han som har hand om fakturorna på denna rörmokarfirma.

Får då det oseriösa svaret
"Vi har en katalog som är lite gammal som vi kollar priserna i". Så jag har nu kollat över priserna åt dig ("för att vara schysst tyckte han" ehhhhh?)
Han försökte vara trevlig så länge jag inte påpekade att deras priser var väldigt höga.

Dom sänkte priset varje fall med 774:- samt drog av rotavdrag på 688:-.

Så slutnotan nu landar på 4608:- med rot avdraget.

På första fakturan räknade jag ut att dom hade ett påslag på matrialet på minst 125-300%

Sen nästa faktura där dom räknat om så var det fortfarande påslag på 125-300% på delarna.
Dock hade dom minskat på några få delar så dom låg väl runt kanske 75% påslag.

Utöver den bekanta jag har på rörsidan så tänkte jag på skoj ska jag kolla gentemot om jag handlar delarna själv i butik!

Vattenmätar konsolen säljer vvs-boden för 1025 ink moms mot deras första pris på 1825:- ink, dock just denna del sjunk efter samtalet till 1487:-.
Kollade även några kläm kopplingar mot VVS-boden och där snackar vi över 300% påslag mot rörmokarns pris!

SJÄLVKLART ska dom kunna tjäna några kronor extra för delarna men 75-300% påslag på delar, när dom även tar betalt för arbetstid och bilkostnad är horribelt!

Sådan är den branschen, hutlösa påslag. Ett rimligt timpris på "kunskapen" det betalar man om man får professionell hjälp. Men helt sanslösa påslag har i alla fall jag ingen förståelse för.

Det värsta förslaget för materielkostnad som presenterats mig var mer än 10 ggr dyrare på rörmockarfirman än på nätbutik.

Frågan är, hur vrider man om detta?

Man tar och lär sig rörmockeri själv, så vansinnigt svårt är det inte...

Ja frågan är ju vad gör man? Kände att man fick liiite rättelse när dom sänkte fakturan lite men fortfarande även den nya fakturan var det ju vissa delar med 300% påslag mer än vad min bekanta hade i inköps pris. Kan inte tänka mig att det diffar så mycke i inköps pris mellan små rörfirmor. Speciellt inte när dom priserna jag fick av honom stämmde rätt så bra mot VVS-butikens sida. Pratade med min bror som jobbat i branschen länge också men då på grossist sidan han tyckte också det var väldigt dyrt han rekomenderade oss att vända oss till VVSi med fakturan och be dom kolla upp om det är rimligt. (VVSi = bransch- och arbetsgivarorganisation för företag inom vvs). Men nu betalar vi in fakturan orkar inte bråka mer men kommer aldrig mer anlita en firma till ett små jobb utan en ordentlig offert!.

KumlaEkeby skrev:
Men nu betalar vi in fakturan orkar inte bråka mer men kommer aldrig mer anlita en firma till ett små jobb utan en ordentlig offert!.
Det är många kunder som inte orkar "bråka", därför lönar det sig för rörisarna med dessa affärsmetoder.

Dr Fozz: Nej helt sant ville göra det själv problemet denna gång var en del av jobbet för omkoppling av vattnet utfördes i grannhuset då vi splittade förbi vattnet innan hans vattenmätare in till vårat.

Grannen ville ha en rörmokare å det köper ja.
Sen rörmokaren ändå gjorde det så fixade han upp en vattenmätar konsol inne hos oss. Trodde ju inte att dom slog på så grymma påslag på delarna. Timpriset köper jag det var inget onormalt 400-500 timmen för att slippa göra jobbet köper jag allt som allt tog det ca 2 timmar för han. 10-30% påslag på delarna skulle jag också köpt, men kanske inte 75-300% ;) ....

Henri: Ne önskade jag hade mer ork att bråka och driva det vidare men just nu har vi byggt ett nytt hus.
Så vi lägger allt krut på det nu samt hinna med allt annat runt också.
Detta var en åtgärd vi gjorde för att kunna sälja vårat gamla hus där vi delade vatten med grannen.

Men ja hoppas att jag lyckas jaga iväg potentiella kunder till dom häromkring ;).

Man kan ju alltid börja med att fråga vad det kommer att kosta.....

• Gilla
djohansson
  • Laddar…
Enk Projekt: Japp helt sant och det straffar sig nu. Men brukar alltid kolla upp saker vad det än gäller om jag ska handla nåt eller beställa en tjänst, men i det här fallet så var det lite bråttom med att få det gjort. Så jag lät grannen jaga rätt på en rörmokare eftersom det var hälften av jobbet inne hos dom. Så tänkte dum som man är att jaja sååå stor skillnad i pris kan det väl ändå inte vara.

Det där tror jag är en ganska normal nivå på påslagen i VVS branschen. Dvs. visst kan man tycka illa om det (jagt gör min VVS själv). Men det låter inte som en extra gniden firma, utan ganska normalt. De få gånger jag har prisjämfört en lokal röris här med rinkabyrör så skiljer det snarare ca 4 -500%. Fast då har det gällt småprylar.

Redigerat:
Krilleman
Seriösa företag brukar ta samma priser som grossistens grundpris, det i slutändan ger en vinst på materialet på ca 40-60% = normalt

hempularen: Jo det är möjligt att fler ligger både över och på samma.
Men man funderar ska man acceptera det?
Kan ju känna isåfall smacka på 100-150:- till på timpriset istället. Speciellt nu när dom kan dra rot ;). Menar Rinkabyrör och VVS-boden och allt vad det heter lär ju också ha hyfsat påslag och tjäna en slant på sina priser.
Dom lever ju dessutom endast på vinsten dom får på det dom säljer!

Näe nästa gång betalar jag min bekanta att åka dom 20milen T/R istället. Dom hade ett påslag på lite drygt 30% på matrialet och dom var bara 10:- dyrare i timmen.

G
Enk Projektet skrev:

Det har jag försökt med 3st firmor för ett jobb jag hade , alla 3 backade och var väldigt svävande i sina svar, dom förespråkade löpande räkning.

Enk Projektet skrev:
Men att man frågar betyder inte att man får svar. I dagens ekonomiska läge, med betydligt större efterfrågan än tillgång på hantverkstjänster, så är det få firmor som behöver ta arbeten mot fast pris. De väljer givetvis det enklare och betydligt lönsammare alternativet med löpande räkning.

När jag handlat hos min lokala vvs butik och jämfört priserna med rinkaby rör har den lokala butiken varit ca dubbelt så dyr helt ok pris tycker jag för det är en liten hyffsat välsorterad butik och dom ska ju leva dom med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.