Hej!
är i färd med att införskaffa ett järnfilter Har kikat på nätet och hittat två lösningar som jag ser som vettiga. eftersom jag har en relativt liten hydropress så måste jag med alternativ 1. köpa en glasfiber hydrofor med tillhörande luftinjektor plus ett järnfilter med automatisk backspolning ca 3 gånger i veckan.
Alternativ två är ett filter som inte behöver någon hydrofor utan oxiderar järnet direkt i filtret. filtret heter Royal RIF 100 http://www.aquagruppen.com/jarnfilter.php / http://www.bravatten.se/jarnfilter-rif-100.phpoch med ett sådant kan jag ha kvar befintlig hydropress dessutom backspolar filtret efter hur mycket vatten som passerat genom det. priset för båda alternativen är ungefär det samma, men jag tänkte höra om någon har erfarenhet av royal rif 100 och om det gör det jobb det ska utan sepparat hydrofor och luftinjektor? eller om någon har en bättre lösning så är det också intressant.

då du har en hydropress kommer du inte runt problemet med en avluftare innan hydropressen.
får du in luft i den kan du få riktiga problem när filtret ex backspolar.

väljer du däremot lösningen med hydroforen kommer du runt det problemet.

det filtret med luftning i ventilen tror jag inte på, vattnet har väldigt liten kontakt med syre jämfört i en hydrofor

Redigerat:
Även om du har en hydrofor kommer syret i denna att förbrukas rätt så fort eftersom ingen ny luft tillförs. Dessutom blir effekten bättre vad det gäller att fälla ut järnet om luften injiceras i vattnet och vattenet får spola genom en dysa i filtret.
Jag har goda erfarenheter av Göingefilteret från Aquaexpert i Växjö. Deras support när den behöves var också utmärkt.

Ja, alternativet med luftinjektor hydrofor +filter verkar ju vara beprövad, problemet är att jag inte har hur mycket plats som helst. samt att eftersom jag gör installationen själv gissar jag att det blir några vändor till rörfirman innan jag fått i hop det hela med kopplingar m.m.

med alternativ två blir det befintlig utrustning + ett filter efter det. ingen luftinjektor ska behövas till det filtret, men det jag funderar över är hur syresättningen sker i det filtret? så om någon har erfarenhet av ett sådant filter vore det kanon då det skulle bli en mycket enklare installation och ta hälften så mycket platts.

• Gilla
Svammlet
  • Laddar…
Patrick E skrev:
Även om du har en hydrofor kommer syret i denna att förbrukas rätt så fort eftersom ingen ny luft tillförs. Dessutom blir effekten bättre vad det gäller att fälla ut järnet om luften injiceras i vattnet och vattenet får spola genom en dysa i filtret.
Jag har goda erfarenheter av Göingefilteret från Aquaexpert i Växjö. Deras support när den behöves var också utmärkt.
Luftinjektorn tillför nytt syre varje gång pumpen går samt att överskottet släpps ut automatiskt ur hydroforen.

du kommer tyvärr inte runt problemet med RIF 100 filtret utan du måste avlufta vattnet innan hydropressen. dessutom är det företaget ensamma om det filtret, antagligen av en anledning (kontakttiden vatten luft). Ser dessutom risken med att filtermassan kan hamna i ventilen.
installationen injektor,hydrofor och filter är väldigt rakt på. Finns enkla instruktioner så det klaffar.

Syreinjektorn har jag väldigt dålig erfarenhet av. Dom gånger jag stöter på den är det i regel för att byta ut den. Någon nämnde Aqua Expert tidigare i tråden, ta kontakt med dem. Det bästa är ett göingefilter men då måste du byta till en hydrofor. Du kan även sätta in ett jonbytar filter, då kan du behålla hydropressen. Det beror dock lite på vad du har för hårdhet i vattnet. Aqua Expert säljer inte direkt till privatkunder men du kan ta kontakt med dom och få rätt filter till ditt vatten genom en rörmockare!
Kolla även om du har återförsäljare för Kineticofilter i närheten, det är ett jonbytar filter med riktigt hög kvalité (Mina föräldrar har haft ett sådant i snart 10 år, inga problem)!

Så då är inget utav mina två alternativ bra då?:| men som sagt gärna fler synpunkter från er som har ett järnfilter hemma och använder det dagligen, hur det fungerar, märke, och hur mycket underhåll det kräver.

Har ingen erfarenhet av Royal filtret, du kanske skiter guld efter att druckit vattnet... jag vet inte.. :) Dock kan det finnas en poäng i det de andra skriver angående luftningen av vattnet.

När det gäller injektorn har du syresättningen innan hydroforen, då får du utfällningar i tanken och inte bara i filtret. Då kommer tanken att behöva rensas med jämna mellanrum, för hand..

du klarar dig utmärkt på det du nämnde tidigare, injektor, hydrofor och järnfilter. att spola hydroforen är inget problem, det behövs inte ofta. om du inte har något besvär med hårt vatten klarar du dig på ett filter med sand och mangandioxid som du backspolar, utan salt bara med vatten. aquaexpert sålde tydligen bara till rörisar men aquainvent mfl ska sälja även till privatpersoner.

ring företagen men säger de att du inte behöver lufta det innan hydropressen (om du nu inte ska använda dig av en hydrofor) så kan du lägga på luren

Jag skulle aldrig få för mig att lufta innan tank, hydrofor eller hydropress. Varför oxidera vattnet innan? Det finns bra filter som sköter hela processen och som rensar de delar som behöver rensans genom backspolningen. Du får mer arbete med ditt system genom att oxidera vattnet innan tanken.

visst. du kan köra med ett järnfilter med maganese greensand och som återgenererar med kaliumpermanganat. Samma motsvarighet som för en avhärdare med salt. Men det är verkligen inte underhållsfritt då du matar tanken för kaliumpermanganat med råvatten vars järn sätter igen dess injektor med tiden.
kan du hantera detta underhåll (finns givetvis instruktioner och hjälp här) så kör på det.

Där håller jag med fullständigt! Filter som använder kaliumpermanganat är ingen höjdare! Till mig själv hade jag satt in ett luftningsfilter eller om vattnet är hårt ett jonbytarfilter!

Hej igen! Verkar som att det råder delade meningar angående filtertyp:)
Har kikat lite på nätet och det verkar som att filter typ rif 100 finns i andra delar av världen med något som dom kallar för oxygen chamber i filtertoppen, så jag ska se om jag hittar nått matnyttigt om den filtertypen på någon utlänsk sida.

Hej. Jag köpte en RIF 100 för två månader sedan och är mycket nöjd. Jag hade tidigare ett gammalt järnfilter med luftinjektor som jag nu bytat. Finns bara fördelar med RIF 100. Slipper läckande luftinjektor. Slipper en extra installation av luftinjektorn. Slipper tänka på tryckströmbrytare med tillslag och frånslag. Slipper att kontrollera luftinjktorn. Enligt min gamla bruksanvisning så kommer filtermassan att bli förstörd om luftinjektorn inte fungerar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.