Så då kanske man vågar slå till på ett sådant? Var det knepigt att installera eller lejde du bort installationen? Själv så tänkte jag försöka mig på det hela själv om det går
Var jag lite undrande över hurvida järnet skulle hinna oxidera då jag har endast en relativt liten hydropress efter allt men läst på nätet om järnfilter. så det var kul att höra att det fungerar bra för dig! vad har du för utrustning före filtret, hydropress eller hydrofor? eller känns det som att det inte spelar någon roll med detta filtret?
låter som du jobbar på aquagruppen...
köp du rif det verkar vara ett underbarn och all gammal teknik riktigt dålig
köp du rif det verkar vara ett underbarn och all gammal teknik riktigt dålig
Nej! Är en helt vanlig skiftarbetare som precis köppt ett hus som behöver ett järnfilter, Men jag har ont om platts där filtret ska stå så kan jag hitta ett filter som gör jobbet och jag kan slippa en extra 150 - 200 liters bunke som tar plats, så gör jag gärna det men som sagt funktionen är det viktigaste, vilket jag hoppasts utröna i den här tråden.
Spelar ingen roll om du har hydrofor eller hydripress. Luftkudden finns i filtret. Jag installerade det själv. Absolut inga problem med dagens klämringskopplingar.
Titta på ditt eget system och kontrollera hur det ser ut mellan pump och tank och före tryckströmbrytaren. PÅ mit gamla filter skall luftinjektorn sitta där. Den installationen slipper du med rif100
Jag köpte mitt gamla filter för 16 år sedan och döm om min förvåning så finns det firmor som säljer exakt samma idag. Otroligt.
Titta på ditt eget system och kontrollera hur det ser ut mellan pump och tank och före tryckströmbrytaren. PÅ mit gamla filter skall luftinjektorn sitta där. Den installationen slipper du med rif100
Jag köpte mitt gamla filter för 16 år sedan och döm om min förvåning så finns det firmor som säljer exakt samma idag. Otroligt.
använder du birm i rif100 ?
Är själva massan i filtret som heter birm verkar vara det i dom flesta filter för järn http://www.vattenfilter.com/shop/ verkar finnas en anan variant också men då ska det doseras någon kemikalie till filtret.
du kan ha mangandioxid, birm och maganese greensand.
maganese kräver kaliumpermanganat för att återgenereras.
birm är en väldigt fin och ganska lättflyktig sand, så lätt att det finns risk den åker upp i automatiken vid backspolning vid uppstart av filtret. Mangandioxiden är något kraftigare och tyngre, har inte samma problem som för birm. Men fungerar i övrigt på samma sätt. Det kan verka förvirrande att man använder mangandioxid för att ta hand om mangan och järn...
maganese kräver kaliumpermanganat för att återgenereras.
birm är en väldigt fin och ganska lättflyktig sand, så lätt att det finns risk den åker upp i automatiken vid backspolning vid uppstart av filtret. Mangandioxiden är något kraftigare och tyngre, har inte samma problem som för birm. Men fungerar i övrigt på samma sätt. Det kan verka förvirrande att man använder mangandioxid för att ta hand om mangan och järn...
Tackar för tippset ska kika på det!
Eftersom vi håller på och flyttar in nu, och det är allmänt kaos med allt vad en flytt innebär, vad tror ni om att köpa ett sådant där kolfilter som man skruvar på pipen på kranen, typ som jula säljer? givetvis som en mycket tillfällig lösning tills allt lugnat sig lite? tänkte för att blanda välling och driksvatten?
Eftersom vi håller på och flyttar in nu, och det är allmänt kaos med allt vad en flytt innebär, vad tror ni om att köpa ett sådant där kolfilter som man skruvar på pipen på kranen, typ som jula säljer? givetvis som en mycket tillfällig lösning tills allt lugnat sig lite? tänkte för att blanda välling och driksvatten?
Du får inte bort nåt järn med kolfilter, du kan ju pröva med en insats med bomullspatron eller liknande, kommer ju sätta igen sig snabbt men som du säger tillfällig lösning.
Kol och järn är ju inte jättepolare så det tror jag inte direkt på.
Kol och järn är ju inte jättepolare så det tror jag inte direkt på.
om du inte har mer än 0.5 i järn kan du faktiskt ta det med en vanlig avhärdare.
Men som tillfällig lösning går ett patronfilter att använda. Gammalt namn är även björnfilter
Men som tillfällig lösning går ett patronfilter att använda. Gammalt namn är även björnfilter
Vad ska patronfilter vara av för typ? Kol,Garn? och hur ofta ska det bytas? antar att det ska sättas på inkommande ledning och då får jag nog räkna med minst en dags jobb eftersom det är ett gammalt järnrör i dagsläget med en T-koppling till hydropressen, så det röret måste kapas och gängas om för att få in ett filter där. järnhalten i vattnet är 1.5 och vattnet har en guldfärgad ton som man med en väldigt vit bakgrund kan urskilja. så ett sådant här filter är inget som skulle duga i en övergångsperiod? http://www.jula.se/vattenrenare-aqo-13-132333 eller har det ingen verkan alls på järn? nu sa ju iofs. vattenanalysen tjänligt med anmärkning och järnhalten var det enda dom pekade på så kanske att jag oroar mig i onödan? men det skulle kännas bättre om man viste att vattnet var 100% i vart fall som man ger till barnen som driksvatten.
Såvitt jag vet så är järn i dricksvattnet inget farligt. Det finns ju de som behöver äta järntabletter, det slipper du.
Däremot så blir det tråkigt brunfärgat i tex. toaletterna. Det smakar inte alltid så gott heller. Dessutom är det vanligt att det även förekommer mycket mangan i samband med järn vilket ger en något sumpaktig smak/lukt.
Kolfilter tar inte bort järn och partikelfilter hjälper inte mycket heller (dvs patronfilter typ björnfilter med garnpatron). De senare är väl till för att ta bort partiklar som fin sand och liknande. Anledningen till att endel av järnet ändå fastnar är att det faller ut i kontakt med luft som kan komma in i systemet. Järnoxiden (=rost) som faller ut fastnar då i filtret så lite kanske det hjälper men det sätter snart igen.
Det bästa är nog att vänta och sätta in ett riktigt järnfilter så snart du kan men fanns inga andra anmärkningar så tycker jag inte det är någon panik.
Själv har jag ett Göingefilter från Aqua Expert i Växjö som nämnts tidigare. Detta fungerade bra de första åren men tyvärr har vi så dåligt flöde att backspolningen inte fungerar riktigt. Brunnen (7 m spets) ger inte mer än 20l/min och filtret kräver 40l/min för att backspolningen skall fungera. Kolla alltså upp vilket flöde du får ut också innan du beställer något.
Har du enskilt avlopp också så är det en annan sak som kan vara värt att kolla upp. Jag har hört att det kan bli problem med slamflykt från trekammarbrunnen när man backspolar filtret. Jag tycker inte det borde vara mycket värre än att tömma badkaret men jag har fått lite olika bud på detta. Vid backspolning så är det ju förstås en massa fint järnslam som spolas ut förutom vattnet. Som ett resultat skulle det kunna sätta igen filterbädden och avsevärt förkorta livslängden på denna. Jag vet inte om detta stämmer så det kan vara värt att kolla med någon som vet säkert. Numera så kör jag backspolningen via slang ut i skogen istället eftersom grannen som vi delar filterbädd med var bekymrad över detta.
Kolfilter tar inte bort järn och partikelfilter hjälper inte mycket heller (dvs patronfilter typ björnfilter med garnpatron). De senare är väl till för att ta bort partiklar som fin sand och liknande. Anledningen till att endel av järnet ändå fastnar är att det faller ut i kontakt med luft som kan komma in i systemet. Järnoxiden (=rost) som faller ut fastnar då i filtret så lite kanske det hjälper men det sätter snart igen.
Det bästa är nog att vänta och sätta in ett riktigt järnfilter så snart du kan men fanns inga andra anmärkningar så tycker jag inte det är någon panik.
Själv har jag ett Göingefilter från Aqua Expert i Växjö som nämnts tidigare. Detta fungerade bra de första åren men tyvärr har vi så dåligt flöde att backspolningen inte fungerar riktigt. Brunnen (7 m spets) ger inte mer än 20l/min och filtret kräver 40l/min för att backspolningen skall fungera. Kolla alltså upp vilket flöde du får ut också innan du beställer något.
Har du enskilt avlopp också så är det en annan sak som kan vara värt att kolla upp. Jag har hört att det kan bli problem med slamflykt från trekammarbrunnen när man backspolar filtret. Jag tycker inte det borde vara mycket värre än att tömma badkaret men jag har fått lite olika bud på detta. Vid backspolning så är det ju förstås en massa fint järnslam som spolas ut förutom vattnet. Som ett resultat skulle det kunna sätta igen filterbädden och avsevärt förkorta livslängden på denna. Jag vet inte om detta stämmer så det kan vara värt att kolla med någon som vet säkert. Numera så kör jag backspolningen via slang ut i skogen istället eftersom grannen som vi delar filterbädd med var bekymrad över detta.
en parameter till att fundera över med andra ord:| trekammarbrunn och egen infiltration har jag, och det vore ingen höjdare om jag körde livet ur den det första jag gör, men hur pass bevisat är det att inte avloppet mår bra av backspolningarna? för totala mängden järn till avlopp borde väll bli samma med undantag av den slurk vi dricker upp? slang ut i skogen fungerar nog bara sommartid för mig, -20-25 grader är inte ovanligt hos oss på vintern.