Byggahus.se
Finns det nån som kan bekräfta dessa siffror för den lilla l/v-värmepumpen ifrån Jula.

Utetemp Avgiven effekt Effektåtgång COP
+2 4,5 kW 1,53 kW 2,9
-7 3,8 kW 1,46 kW 2,6
-15 3,0 kW 1,38 kW 2,2

Dessa värden är vid en 35 gradig vatten temp, full kompressoreffekt och total effektåtgång.
Detta är vad Jula's support uppger.

Hur står sig detta mot motsvarande pump ifrån t.ex. Sfinx?
 
A
Låter optimistisk
 
För mig så låter värdena ifrån ALLA värmepumpslev. väldigt optimistiska!

Är dessa siffror mer optimistiska än för andra vp? Om så, varför?

Vad jag ville med denna fråga var att se om det fanns nån som kunde verifiera siffrorna, helst skulle jag naturligtvis vilja se samma verifiering för ALLA värmepumpar.

Som född skeptiker så litar jag på få saker som inte är verifierade, även om de uppges av en "kvalitets"-leverantör!
 
  • Gilla
1457g och 1 till
  • Laddar…
A
Detta vore bra med opartisk bedömning/verifiering.
Oftast mäts ju pumparna under tämligen ideala förhållanden +7C, som standard vid jämförelse
Alla andra värden uppger ju tillverkarna enligt sitt bedömande
Många märkespumpar har visat outstanding värden vid testförhållanden men sen i verkliga livet kustnära och minusgrader slutat att fungera.
Erfarenhetsmässigt, tror jag inte på dessa lågprispumpar. Det skall mycket till för att min uppfattning om detta skall ändras.
 
peternicklas
Finns många trådar om Julas pumpar på ett annat forum. Siffrorna stämmer inte alls utan man får vara glad om den ger COP 1 vid -2 grader.
 
peternicklas skrev:
Finns många trådar om Julas pumpar på ett annat forum. Siffrorna stämmer inte alls utan man får vara glad om den ger COP 1 vid -2 grader.
Du får gärna peka ut inlägg.
Finns det verifiering på att övriga pumpar uppfyller uppgivna värden? Är de relativt bättre i förhållande till pris?
 
A
Nästan alltid får man vad man betalar gör i synnerhet luft/luftvärmepumpar.
På ett värmepumpsforum fins det tusentals inlägg om dessa Kina pumpar som är alla lika men säljs under olika namn.
Jag brukar sälja att det inte ens lönt transporten hem, men det är ju jag det.
Oftast finns det heller ingen som vill sätta upp dessa och du får inte utan certifierad göra det själv.
Jula har ingen garanti på produkten om du inte kan styrks vem som satt upp den.
En kund köpte tre stycken efter tre år fungerade fortfarande en av dessa...
 
@eluxaren
Ursäkta min dåliga franska, men mycket av det du säger är s..tsnack!

Har personligen 2st l/l-pumpar från Jula som funkat utmärkt i ~3år. När jag fick dem så var det ett standardfel med frysskyddsfunktionen i en av dem, snabbt samtal till Jula, vill du fixa själv & få ~500:- eller vill du ha ut nån som fixar det? Jag fixade själv.

"Nästan alltid får man vad man betalar" Kanske gäller alla dem som haft problem med IVT-pumpar?

Min tråd här gällde inte åsikter, utan om nån kunde verifiera siffrorna!
Kan du verifiera för andra fabrikat att de uppfyller spec. eller är det bara åsikter där också?
 
Jula grejor är bra grejer.
Kompis/ granne har julas inverter luft/luft pump. Går som fan. Värmer billigt.
 
peternicklas
lat skrev:
@eluxaren
Ursäkta min dåliga franska, men mycket av det du säger är s..tsnack!

Har personligen 2st l/l-pumpar från Jula som funkat utmärkt i ~3år. När jag fick dem så var det ett standardfel med frysskyddsfunktionen i en av dem, snabbt samtal till Jula, vill du fixa själv & få ~500:- eller vill du ha ut nån som fixar det? Jag fixade själv.

"Nästan alltid får man vad man betalar" Kanske gäller alla dem som haft problem med IVT-pumpar?

Min tråd här gällde inte åsikter, utan om nån kunde verifiera siffrorna!
Kan du verifiera för andra fabrikat att de uppfyller spec. eller är det bara åsikter där också?
Faktum är att mycket av det som han skriver stämmer. I synnerhet när det gäller Julas Luft/Vatten. I dag har Jula 1 Anslut för luft/luft för 12000:-. Fär de pengarna får du en mycket bättre märkespump med mycket bättre prestanda och kvalitet. När det gäller Luft/Vatten från anslut så har det varit så mycket problem med dessa att trådar har blivit fulla på ett annat forum. Får inte länka till detta forum, ditt nick kanske stämmer=)
 
peternicklas
electroluxaren skrev:
Nästan alltid får man vad man betalar gör i synnerhet luft/luftvärmepumpar.
På ett värmepumpsforum fins det tusentals inlägg om dessa Kina pumpar som är alla lika men säljs under olika namn.
Jag brukar sälja att det inte ens lönt transporten hem, men det är ju jag det.
Oftast finns det heller ingen som vill sätta upp dessa och du får inte utan certifierad göra det själv.
Jula har ingen garanti på produkten om du inte kan styrks vem som satt upp den.
En kund köpte tre stycken efter tre år fungerade fortfarande en av dessa...
Kan inte hålla med dig fullt ut. Jag vet om totalt 15 st. Kinapumpar , inverter, som har monterats lite överallt. Dessa pumpar har gått från 5,5 år och längre. Jag har bytat 1, var 6,5 år och 1 rullar på ännu, nu 8 år. Med tanke på inköpspriset när detta gjordes så har de gett riktigt billig värme. Idag ser det lite annorlunda ut med tanke på monteringen. Zibro pumpar som Jula bl.a. säljer är riktigt prisvärda, i synnerhet med snabbkoppling och inverter.
 
electroluxaren skrev:
Jula har ingen garanti på produkten om du inte kan styrks vem som satt upp den.
Det är väl inte helt sant, när det blev läckage på min LLVP innedel under monteringen (antagligen en dålig lödning i närheten av slangpaketet) så fick jag en ny utan problem.
Ingen frågade vem som hade monterat den. Min åsikt om julapumparna i övrigt när att dom är helt okej, det blev ett mindre läckage i utedelen efter 2 år på min första och det hade väl gått att laga men eftersom en ny bara kostade 5K så blev det en ny istället och den har nu gått 1,5 år.

Värmer helt okej tycker jag och har gjort elräkningen avsevärt mycket mildare, sedan ska man ju absolut inte tro att prestandan är lika bra som märkespumpar.
Men jag tycker att den är tillräckligt bra.
 
Redigerat:
A
Kul med avvikande erfarenheter
Jag ser ju bara skiten, och den är av större omfattning än ovanstående statistik.
Självklart måste det finnas många av julas pumpar som fungerar annars skulle de gå back ekonomiskt.
Mindre pengasvaga importörer av kinapumpar har ju upphört tex in-vest (sammapump tillverkare).
För övrigt är de garanti villkor jag nämnde direkt från ...Jula...
 
A
lat skrev:
@eluxaren
Ursäkta min dåliga franska, men mycket av det du säger är s..tsnack!

Har personligen 2st l/l-pumpar från Jula som funkat utmärkt i ~3år. När jag fick dem så var det ett standardfel med frysskyddsfunktionen i en av dem, snabbt samtal till Jula, vill du fixa själv & få ~500:- eller vill du ha ut nån som fixar det? Jag fixade själv.

"Nästan alltid får man vad man betalar" Kanske gäller alla dem som haft problem med IVT-pumpar?

Min tråd här gällde inte åsikter, utan om nån kunde verifiera siffrorna!
Kan du verifiera för andra fabrikat att de uppfyller spec. eller är det bara åsikter där också?
Jag tror att du har bestämt dig.

Det finns per definition inga verifierade specar på värmepumpar med luft utedelar.
Bara upplevelser.
--------------------
 
@eluxaren

Nä, jag har inte bestämt mig.
Men jag är lika obenägen att lägga 12k på "kinaskit" som jag är att lägga 30k eller mer på "påstådd" kvalitet.

"Det finns per definition inga verifierade specar på värmepumpar med luft utedelar"
Detta säger en del om hur seriös den här marknaden är!!

Hur svårt är det att ha en elmätare som mäter upptagen energi och en mätare som mäter avgiven energi, borde f.n i mig vara standard på "kvalitets"-pumpar!

Tills vidare så eldar jag min ved.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.