23 708 läst ·
40 svar
24k läst
40 svar
Jula l/v-värmepump
Seriösa leverantörer låter testa sina pumpar hos SP som publicerar resultaten:
http://www.energimyndigheten.se/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Luftvattenvarmepumpar1/?tab=2
Men du hittar ingen Julapump där. Skulle jag köpa en kinapump så skulle jag mycket hellre köpa av tex sfinx som nämndes i första inlägget. Ett företag som Jula har allt men kan i princip inget om sina produkter. De kan byta leverantör hux flux om de får några kronor lägre pris eller coolare design. Ett mindre företag som bara sysslar med värme har mycket bättre koll och är mera rädda om sitt rykte än en jätte som alla ändå förutsätter kränger skräp.
http://www.energimyndigheten.se/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Luftvattenvarmepumpar1/?tab=2
Men du hittar ingen Julapump där. Skulle jag köpa en kinapump så skulle jag mycket hellre köpa av tex sfinx som nämndes i första inlägget. Ett företag som Jula har allt men kan i princip inget om sina produkter. De kan byta leverantör hux flux om de får några kronor lägre pris eller coolare design. Ett mindre företag som bara sysslar med värme har mycket bättre koll och är mera rädda om sitt rykte än en jätte som alla ändå förutsätter kränger skräp.
Jodå invest 09 är ju med på Energimyndigheten det är ju storebror till TS maskin
Men dessa tester verifierar ju fortfarande inte TS önskan när driftsenvelopen är utanför 7C/55C standarden
Sen är ju zibro,anslut, invest mm. Samma tillverkning.
Men det är eftertänksam läsning som gällde 2011, jag skulle dock nog anta att nått har hänt sen dess
Men dessa tester verifierar ju fortfarande inte TS önskan när driftsenvelopen är utanför 7C/55C standarden
Sen är ju zibro,anslut, invest mm. Samma tillverkning.
Men det är eftertänksam läsning som gällde 2011, jag skulle dock nog anta att nått har hänt sen dess
Kan svara för min Nibe F2025 10 kW. Den är nu 4 år och jag har loggat alla värde från pumpen sedan installation. Både el, Dt, utetemp(2 st), innetemp(4 st.), samt att jag har en energimätare monterad på rören från pumpen, samma typ som sitter för avräkning för värmekostnader i Tyskland. Jämfört med Nibes siffror i manualen så stämmer siffrorna till 95%. Avvikelsen beror på många saker men optimal installation är en.lat skrev:Finns det nån som kan bekräfta dessa siffror för den lilla l/v-värmepumpen ifrån Jula.
Utetemp Avgiven effekt Effektåtgång COP
+2 4,5 kW 1,53 kW 2,9
-7 3,8 kW 1,46 kW 2,6
-15 3,0 kW 1,38 kW 2,2
Dessa värden är vid en 35 gradig vatten temp, full kompressoreffekt och total effektåtgång.
Detta är vad Jula's support uppger.
Hur står sig detta mot motsvarande pump ifrån t.ex. Sfinx?
@Peternicklas
Kul, sånt gillas!
Men... en F2030 kostar 60.000:- (7kW) och det finns inte en chans i h----e att det blir en lönsam investering på en kåk på 235m2 som drar ~12.000kWh på uppvärmning (VillaVarm byggd 2005) & vv.
Hade det varit halva priset så hade jag börjat fundera & låg den under 20k så var det nog klart.
Kan nån motivera varför F2030 är 5ggr dyrare än t.ex. Julas pump & om jag kan tjäna in det i 5ggr längre livslängd/5ggr högre besparing/kombination därav.
"Avvikelsen beror på många saker men optimal installation är en"
Här kommer vi till en sak som jag inte riktigt förstår.
Om vi bara mäter vad l/v-vp (som inte påverkas av borrhållsegenskaper) faktiskt upptar & avger, så borde det inte påverkas av "optimal installation", under förutsättning att luftflödena inte stryps. Eller?
Kul, sånt gillas!
Men... en F2030 kostar 60.000:- (7kW) och det finns inte en chans i h----e att det blir en lönsam investering på en kåk på 235m2 som drar ~12.000kWh på uppvärmning (VillaVarm byggd 2005) & vv.
Hade det varit halva priset så hade jag börjat fundera & låg den under 20k så var det nog klart.
Kan nån motivera varför F2030 är 5ggr dyrare än t.ex. Julas pump & om jag kan tjäna in det i 5ggr längre livslängd/5ggr högre besparing/kombination därav.
"Avvikelsen beror på många saker men optimal installation är en"
Här kommer vi till en sak som jag inte riktigt förstår.
Om vi bara mäter vad l/v-vp (som inte påverkas av borrhållsegenskaper) faktiskt upptar & avger, så borde det inte påverkas av "optimal installation", under förutsättning att luftflödena inte stryps. Eller?
Redigerat:
Egentligen är jag ute efter att överhuvudtaget få verifierat av kunder att deras vp faktiskt uppfyller vad lev. säger!electroluxaren skrev:
Jag anser det vara ett skit att det inte finns en inbyggd Cop-mätning åtminstone i "kvalitetsmärken", och jag köper inte argumentet att "det blir så dyrt". Merkostnaden på t.ex. Nibes F2030 blir 1-1,5kkr dvs ~2%
Jag jobbar rätt mycket med energi & värmeanläggningar av alla de slag & storlekar, bla som energideklaratör och det är oerhört sällan som jag kan konstatera att en vp-anläggning av något slag fungerar som avsett, bl.a för att det saknas mätpunkter!
"optimal installation", menas att pumpen installeras exakt lika med tillverkarens testanläggning. Det är många saker som kan påverka. Dt är en faktor som är viktig. Då denna varierar med utetempen så är det svårt att få denna optimal. Samma gäller flödet genom pumpen. Står pumpen på sol eller skuggsida, gör väldigt mycket. Har utedelen fritt flöde av luft, finns det turbolens som kan påverka luftflödet igeno pumpen. "Många bäckar små" kan lätt ge dig 5-10% förlust. Sedan kan du köpa pumpar på nätet för till ett lägre pris. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2155557 VVSbutiken köpte jag min i från. Levereras av Dahl, betalar på faktura.lat skrev:@Peternicklas
Kul, sånt gillas!
Men... en F2030 kostar 60.000:- (7kW) och det finns inte en chans i h----e att det blir en lönsam investering på en kåk på 235m2 som drar ~12.000kWh på uppvärmning (VillaVarm byggd 2005) & vv.
Hade det varit halva priset så hade jag börjat fundera & låg den under 20k så var det nog klart.
Kan nån motivera varför F2030 är 5ggr dyrare än t.ex. Julas pump & om jag kan tjäna in det i 5ggr längre livslängd/5ggr högre besparing/kombination därav.
"Avvikelsen beror på många saker men optimal installation är en"
Här kommer vi till en sak som jag inte riktigt förstår.
Om vi bara mäter vad l/v-vp (som inte påverkas av borrhållsegenskaper) faktiskt upptar & avger, så borde det inte påverkas av "optimal installation", under förutsättning att luftflödena inte stryps. Eller?
Funderade lite på att sätta en julapump hos mina föräldrar. Men när jag läste om prestandan får det vara. Max framledningstemp 45 grader?? Höjer temperaturen på vattnet 2-5 grader?? Detta samt en ganska lågbudget styrenhet gör att jag avstår.
@peternicklas
Att tillverkarna kommer med ursäkter för hur svårt det är att verifiera deras testresultat kan jag accepter, men att kunderna gör det? Det är ung. som att ursäkta att du aldrig överhuvudtaget hur du än försöker (även om du rullar i nedförsbacke mil efter mil) kan komma ens inom 20-30% härad av den bränsleförbrukning som bil.lev uppger!
""optimal installation", menas att pumpen installeras exakt lika med tillverkarens testanläggning. Det är många saker som kan påverka. Dt är en faktor som är viktig. Då denna varierar med utetempen så är det svårt att få denna optimal. Samma gäller flödet genom pumpen."
Pratar du Dt på gassidan så är den väl given vid med en viss gas, en viss utetemp och ett visst effektuttag? Är det nåt som jag överhuvudtaget kan påverka?
Om vi tar flödet genom c-pump, så är det ju så att det är givet om du vill ta ut en viss effekt vid en viss fram & returtemp. Och även om du skulle höja flödet för att försöka ta ut mer effekt så skulle detta bara resultera i lägre Dt på vattensidan.
"Har utedelen fritt flöde av luft, finns det turbolens som kan påverka luftflödet igeno pumpen." Hade just det som en förutsättning i min fråga, att strypningar INTE sker.
"Sol eller skuggsida" hur menar du nu? Om lufttemp är +5C så är den +5 även om solen skiner.
Om du menar att solstrålningen på vp skulle påverka så mycket att det märks så tvivlar jag på detta då själva vp upptar för liten yta för att i sig utgöra nån direkt solfångare.
@Lordi
Jag behöver max 35C vid -25C, vv gör jag i en seriekopplad vvb med el-stöttning.
Att tillverkarna kommer med ursäkter för hur svårt det är att verifiera deras testresultat kan jag accepter, men att kunderna gör det? Det är ung. som att ursäkta att du aldrig överhuvudtaget hur du än försöker (även om du rullar i nedförsbacke mil efter mil) kan komma ens inom 20-30% härad av den bränsleförbrukning som bil.lev uppger!
""optimal installation", menas att pumpen installeras exakt lika med tillverkarens testanläggning. Det är många saker som kan påverka. Dt är en faktor som är viktig. Då denna varierar med utetempen så är det svårt att få denna optimal. Samma gäller flödet genom pumpen."
Pratar du Dt på gassidan så är den väl given vid med en viss gas, en viss utetemp och ett visst effektuttag? Är det nåt som jag överhuvudtaget kan påverka?
Om vi tar flödet genom c-pump, så är det ju så att det är givet om du vill ta ut en viss effekt vid en viss fram & returtemp. Och även om du skulle höja flödet för att försöka ta ut mer effekt så skulle detta bara resultera i lägre Dt på vattensidan.
"Har utedelen fritt flöde av luft, finns det turbolens som kan påverka luftflödet igeno pumpen." Hade just det som en förutsättning i min fråga, att strypningar INTE sker.
"Sol eller skuggsida" hur menar du nu? Om lufttemp är +5C så är den +5 även om solen skiner.
Om du menar att solstrålningen på vp skulle påverka så mycket att det märks så tvivlar jag på detta då själva vp upptar för liten yta för att i sig utgöra nån direkt solfångare.
@Lordi
Jag behöver max 35C vid -25C, vv gör jag i en seriekopplad vvb med el-stöttning.
Nånting säger mig att en 4,5kW luft-vattenpump inte räcker till för en yta på 235m2...
Är dessutom referensen ved-eldning som kanske hamnar på 50kW så...
Annars är väl vedeldning mer miljömässigt korrekt då det är koldioxidneutralt?
Och en panverkningsgrad runt 90%
Vad som ger elen till värmepumpen vet man ju inte kanske brunkolsvärmeverk?
Och då hjälper det inte om värmepumpens verkningsgrad är 400-500%!
Är dessutom referensen ved-eldning som kanske hamnar på 50kW så...
Annars är väl vedeldning mer miljömässigt korrekt då det är koldioxidneutralt?
Och en panverkningsgrad runt 90%
Vad som ger elen till värmepumpen vet man ju inte kanske brunkolsvärmeverk?
Och då hjälper det inte om värmepumpens verkningsgrad är 400-500%!
Btwlat skrev:Finns det nån som kan bekräfta dessa siffror för den lilla l/v-värmepumpen ifrån Jula.
Utetemp Avgiven effekt Effektåtgång COP
+2 4,5 kW 1,53 kW 2,9
-7 3,8 kW 1,46 kW 2,6
-15 3,0 kW 1,38 kW 2,2
Dessa värden är vid en 35 gradig vatten temp, full kompressoreffekt och total effektåtgång.
Detta är vad Jula's support uppger.
Hur står sig detta mot motsvarande pump ifrån t.ex. Sfinx?
Man får inte ut full kompressor effekt vid -15C då energiinnehållet minskar med tempen, de menar nog nått annat. Sen sjunker ju även effektförbrukningen avsevärt med sjunkande temperatur, frågan är om värdena är framtagna med den bipackade elpatronen?
Eller har Jula som det nämns i tidigare inlägg inte aning om vad de snackar om.
Troligtvis lämnar ej heller pumpen 4,5kW vid +2C utan vid +20C då detta är Max effekt.
Frågan är vad den nominella effekten är? Rimligt antagande är 3,5 kW vid +7C och att -15C är den lägsta operabla temperaturen med 1kW uteffekt vid COP 1,0
@Lordi Jag behöver max 35C vid -25C skrev:
En l/v-pump är tänkt att ta baslasten så att jag inte behöver stötta med min 6kW elpatron som sitter i acktanken så ofta, om jag får ut 3kW vid -15C så räcker det för att jag ska hinna hem & elda innan elpatronen går in!
Om jag hittade en l/v-pump som ger 5-6kW vid -20C med en cop på minst 2 för en anständig peng så vore den redan köpt & installerad!
Mitt faktiska effektbehov vid -20 är ~5kW inkl varmvatten! Mycket isolering i den här kåken, samt FTX (som stängs av under -18C)
Jag har under de senaste 8 åren i stort sett aldrig kört ut mer än 32-33C på golven och då har jag 19-20C inomhus oavsett minusgrader.
Tidigare hade jag en Wamsler K158 (värsta skit som finns ur verkningsgrads synpunkt för en vedeldare), nu har jag en Parca 314 från -84 som ger ~20kW och har sänkt vedförbrukningen med c:a 50%. Om vi säger en v-grad på ~80% nu jämfört med max 50% innan bytet.
Julas pump har ingen inbyggd elpatron, utan den väljer du själv om du vill installera eller inte, vilket jag i så fall inte gör eftersom jag har en elpatron i min 750l ack. Denna elpatron går idag c:a 100-200h/mån under kallaste vintertid beroende på hur mycket jag reser. Men eftersom jag är en snål j...l så betalar jag hellre ~0.65:-/kWh än nuvarande 1,30:-/kWh om jag inte måste investera för mycket.
Om jag hittade en l/v-pump som ger 5-6kW vid -20C med en cop på minst 2 för en anständig peng så vore den redan köpt & installerad!
Mitt faktiska effektbehov vid -20 är ~5kW inkl varmvatten! Mycket isolering i den här kåken, samt FTX (som stängs av under -18C)
Jag har under de senaste 8 åren i stort sett aldrig kört ut mer än 32-33C på golven och då har jag 19-20C inomhus oavsett minusgrader.
Tidigare hade jag en Wamsler K158 (värsta skit som finns ur verkningsgrads synpunkt för en vedeldare), nu har jag en Parca 314 från -84 som ger ~20kW och har sänkt vedförbrukningen med c:a 50%. Om vi säger en v-grad på ~80% nu jämfört med max 50% innan bytet.
Julas pump har ingen inbyggd elpatron, utan den väljer du själv om du vill installera eller inte, vilket jag i så fall inte gör eftersom jag har en elpatron i min 750l ack. Denna elpatron går idag c:a 100-200h/mån under kallaste vintertid beroende på hur mycket jag reser. Men eftersom jag är en snål j...l så betalar jag hellre ~0.65:-/kWh än nuvarande 1,30:-/kWh om jag inte måste investera för mycket.