Hej!
Har en god vän med ett djupborrat hål och en nedgrävd slang i backen.
Dessa två slingor är idag seriekopplade.

Flödet genom båda slingorna blir således lika.
Spelar det någon roll om dessa är seriekopplade eller om man ska parallellkoppla dessa slingor.
(Hur man nu gör det på ett bra och funktionellt sätt.)

//Jan

Antagligen vill man ha dem seriekopplade, först genom marken och sedan genom hålet.

Sedan beror det lite på vad cirkulationspumpen klarar, jag har exvis 3 parallella markslingor för att få ned strömmingsmotståndet.

mycke_nu skrev:
Antagligen vill
Sedan beror det lite på vad cirkulationspumpen klarar, jag har exvis 3 parallella markslingor för att få ned strömmingsmotståndet.
Hur säkerställer du att flödet är någurlunda jämnt fördelat över alla 3 slingorna. Flödesmätare? Typ? Fabrikat?
Hur justerar du flödet? Manuellt? Automatik? Fabrikat? :rolleyes:

Hej!

I dag är det installerat två st cirkulationspumpar (på Brine sidan), även dessa i serie.
Den ena (som är placerad i värmepumpen) är på ca. 1A och den andra är på ca. 0,5A.
Har funderat om detta kan vara så efektivt?
De kanske till viss del motverkar varandra.
Har ingen koll på vilket flöde dessa ger men är ganska säker att de inte ger samma flödeshastighet.

Vet inte hur man ska resonera, men idag hålls temperaturdiffen mellan in och ut helst under 3grader (totalt).
Skulle man kunna få högre effektivitet genom att dela på slingorna?

//Jan

Albireo skrev:
Hej!

I dag är det installerat två st cirkulationspumpar (på Brine sidan), även dessa i serie.
Den ena (som är placerad i värmepumpen) är på ca. 1A och den andra är på ca. 0,5A.
Har funderat om detta kan vara så efektivt?
De kanske till viss del motverkar varandra.

Vet inte hur man ska resonera, men idag hålls temperaturdiffen mellan in och ut helst under 3grader (totalt).
Skulle man kunna få högre effektivitet genom att dela på slingorna?

//Jan
När det gäller pumpar i serie, detta är inte ovanligt i åtminstone större rörsystem s.k boosterpumpar och kan väl inte anses dåligt.

När det gäller brinetempens diff. temp över VP så indikerar den enligt min mening att antingen är VP ineffektiv (tex kondensor beläggningar) eller onödig stort brineflöde (= brinepumparna mer än tillräckliga). En diff på 3-5 gr borde vara OK, då tar VP ut mer värme utan att pumpa runt en massa brine i onödan.

Har VP effektivitetsproblem nu?

roland53 skrev:
mycke_nu skrev:
Antagligen vill

Hur säkerställer du att flödet är någurlunda jämnt fördelat över alla 3 slingorna. Flödesmätare? Typ? Fabrikat?
Hur justerar du flödet? Manuellt? Automatik? Fabrikat? :rolleyes:
Hmm.., ja det finns fortfarande efter nästan 3 år på to-do listan. :o

Det sitter manuella ventiler på slingorna, men jag kör med alla fullt öppna och hoppas på det bästa. Slingorna är i alla fall exakt lika långa eftersom ja köpte 3x400 meter slang. (Sedan går det även 100 m 50 mm slang till fördelningsbrunnen.)

Jag vet åtminståne att det finns cirkulation i alla slingorna, för det blir lika mycket påfrysning på alla tre kopplingarna.

mycke_nu skrev:
roland53 skrev:
Hmm.., ja det finns fortfarande efter nästan 3 år på to-do listan. :o

Det sitter manuella ventiler på slingorna, men jag kör med alla fullt öppna och hoppas på det bästa. Slingorna är i alla fall exakt lika långa eftersom ja köpte 3x400 meter slang. (Sedan går det även 100 m 50 mm slang till fördelningsbrunnen.)

Jag vet åtminståne att det finns cirkulation i alla slingorna, för det blir lika mycket påfrysning på alla tre kopplingarna.
Då är det ju i princip ett ickeproblem, vad skulle kunna påverka med så lika delslingor? Kanske stannar permanent på todo-listan.

mycke_nu skrev:
Då känns det väl som att det borde vara OK fördelat, då kan man väl använda pengarna som en mer sofistikerad regleringsutrustning skulle kosta till något roligare:)

Men när du skriver påfrysning så undrar jag, med den slanglängden, så borde det finnas massor av energi att hämta. Du borde inte komma ner på minussidan om du inte har en mycket stor VP och ett "slott" att värma upp. Hur ser din anläggning ut? :rolleyes:

Inkommande köldbärare brukar ligga på ca 1-2 plusgrader som sämst i februari/mars och utgående på ca 1 minusgrad.

Edit: Så här ser det ut månad för månad. Huset är 300 m2.

Screen Shot 2013-12-01 at 13.12.11.png

Redigerat:
mycke_nu skrev:
Inkommande köldbärare brukar ligga på ca 1-2 plusgrader som sämst i februari/mars och utgående på ca 1 minusgrad.
Om jag jämför med min jordvärmeanl. så verkar siffror normala. Även om du skulle komma ner på 1-2 minusgrader på inkommande brine så är det OK.

Jag bara förvånas att du ligger så pass lågt med den slangmängd du angav.

Redigerat:
Tack för engagemanget!
roland53 skrev:
När det gäller pumpar i serie, detta är inte ovanligt i åtminstone större rörsystem s.k boosterpumpar och kan väl inte anses dåligt....
"Boster pumpar" kanske är byggda för att seriekopplas. dvs. om en pump står stilla kanske den inte bromsar flödet nämnvärt?. Vanliga cirkulationspumpar kanske inte är byggda att seriekopplas och orsakar störningar om inte pumparna jobbar ihop? Blir det även bättre flöde om den ena pumpen står i läge "3" och den andra i läge "1"?

Huvudproblemet är att energibehovet har ökat med tiden. (utbyggnader / varmgarage mm.)
Detta medför att berg / jordvärmen inte räcker till på långa vägar utan ofta måste kompletteras med t.ex. el.

Första anläggningen har några år på nacken och sedan med tid har den kompletterats och byggds ut. Innan man börjar med något större projekt tror jag att man bör titta över om systemet är optimerat nu.

Har anläggningen Optimal struktur / Bra flöde..
Fungerar den fortfarande som den ska? (bra verkningsgrad mm.)

roland53 skrev:
... När det gäller brinetempens diff. temp över VP så indikerar den enligt min mening att antingen är VP ineffektiv (tex kondensor beläggningar) eller onödig stort brineflöde (= brinepumparna mer än tillräckliga). En diff på 3-5 gr borde vara OK....
Om tempdiffen blir för hög löser kompressorn ut.
Ett större flöde ger automatiskt mindre temp diff. Får man inte ut mer energi och kompressorn jobbar bättre med en "fast" lägre temp diff? - igår var det ca. -5grader ute, intemp brine 0-1 gr och en returtemp på -3-4grader.
roland53 skrev:
Har VP effektivitetsproblem nu?
Hur vet man det?
Lite det jag försöker funderar på.

//Jan

Albireo skrev:
Om tempdiffen blir för hög löser kompressorn ut.
Ett större flöde ger automatiskt mindre temp diff. Får man inte ut mer energi och kompressorn jobbar bättre med en "fast" lägre temp diff? - igår var det ca. -5grader ute, intemp brine 0-1 gr och en returtemp på -3-4grader.
Om jag inte har fått det helt om bakfoten, så är uttagen energi en funktion av diff tempen x flöde

Lägre flöde =större diff temp vid konstant uttag av energi. Det gäller att justera så VP för gynnsammast driftsförhållande.

Kompressorn löser ut, är det låg- eller högtryckstermostaten som löser?

Behövs det 2 st cirkkpumpar för att få rätt flöde så skulle jag helt klart koppla slingorna parallellt då lär det räcka bra med 1 cp vilket spar en del energi samt att man får lite mindre underhåll. Serie koppling ska man nog endast använda vid mycket korta slingor.

Tack för svaren!

Vid vissa tillfällen, när man upplever luft? stopp? dåligt flöde eller vill försäkra sig att inte brinevätska försvunnit,
kopplas en slinga in så flödet passerar en 25l plastdunk med brinevätska.
Den slingan drivs ytterligare med en 3-fas pump, för att skapa ett kraftigt flöde och ev trycka bort luftfickor från slingorna.

Den andra pumpen på ca. 0,5A läge III, sattes in för någon sa att den ordinarie pumpen på ca. 1A - läge III endast klarar ca. 400m. Slingorna tillsammans är längre.

Finns det någon tabell / tumregel hur långa slingor en "vanlig" cirkulationspump klarar?
Hur vet man att man har rätt flöde?

Om man kopplar slingorma parallellt, hur balanserar man flödet / effekten mellan dessa?

//Jan

400 meter brukar vara max längd men det går naturligtvis med längre också framförallt inte om det är en vp med låg effekt. Om man har ett delta man är nöjd med då har man rätt flöde. Flödet balanserar man med flödes ventiler men man kan ställa efter temperatur också och är nog enklare får en hemma fixare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.