Finns det någon bra flödesmätare som permanent kan kopplas in på slingan? (som klarar minusgrader)
Hade man även termometrar på slingorna borde man kunna få full koll på den effekt som plockas ut från dessa.

Är det något liknande som denna "Manifold med flödesventiler 2+2" man skulle behöva för att parallellkoppla slingorna? http://www.rorprodukter.se/kollektor/geo_q_manifold_hdpe_med_flodesventiler

Det man skulle kunna vinna är mindre flödesmotstånd (om slingorna balanseras)?
Men skulle man kunna få ut mer effekt från backen?

När vet man att man "plockar ut" för mycket effekt från backen?

//Jan

Via värmepumpens menyer kan man som regel se temperaturen i slingan (rad 2 o 3 nedan) och även ibland hur hårt cirkulationspumpen arbetar (rad 12, ungefär).

Börjar temperaturen sjunka kraftigt är det en klar indikation på att man tar ut för mycket effekt.

Screen Shot 2013-12-02 at 6.18.12.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Albireo skrev:
När vet man att man "plockar ut" för mycket effekt från backen?
Ja, när snön ligger kvar på marken över slingorna hela året :cool:

Nä, skämt åsido. Detta är lite moment 22.

När du har stort värmebehov tex en kall vinterdag, då går värmepumpen kanske konstant eller med långa driftstider. Den plockar ut mer och mer värme från den cirkulerande brinen.
Det är min uppfattning att brinen då "inte hinner" ta till sig backens värme och brinen blir därmed kallare och kallare. Värmepumpen får längre och längre driftstid - verkningsgraden blir sämre.... Tills sist är brinen så kall att kompressorns frysskydd bryter. (förhoppningsvis fungerar det!!).

Jag vet inte men det tål att diskuteras i forat... det är kanske bättre att ha 1 lång slinga då brinen har längre tid på sig att ta till sig backens värme än parallellkopplade slingor där brinen "återvänder" snabbare till kompressorn??? :x

Att vi med längre slingor behöver större cirk.pump = mer energi är en annan sida av myntet som man naturligtvis måste ta in i övervägandet.

Redigerat:
roland53 skrev:
Om jag jämför med min jordvärmeanl. så verkar siffror normala. Även om du skulle komma ner på 1-2 minusgrader på inkommande brine så är det OK.

Jag bara förvånas att du ligger så pass lågt med den slangmängd du angav.
Inkommande brine (marktemperaturen) ligger ungefär på medeltemperaturen utomhus månad för månad, möjligen någon grad över på vintern och någon grad under på sommaren. (Det är extremt milt här, medeltemperaturen är ca 0 i februari och 15 grader i juli.)

roland53 skrev:
Ja, när snön ligger kvar på marken över slingorna hela året :cool:

Nä, skämt åsido. Detta är lite moment 22.

När du har stort värmebehov tex en kall vinterdag, då går värmepumpen kanske konstant eller med långa driftstider. Den plockar ut mer och mer värme från den cirkulerande brinen.
Det är min uppfattning att brinen då "inte hinner" ta till sig backens värme och brinen blir därmed kallare och kallare. Värmepumpen får längre och längre driftstid - verkningsgraden blir sämre.... Tills sist är brinen så kall att kompressorns frysskydd bryter. (förhoppningsvis fungerar det!!).

Jag vet inte men det tål att diskuteras i forat... det är kanske bättre att ha 1 lång slinga då brinen har längre tid på sig att ta till sig backens värme än parallellkopplade slingor där brinen "återvänder" snabbare till kompressorn??? :x

Att vi med längre slingor behöver större cirk.pump = mer energi är en annan sida av myntet som man naturligtvis måste ta in i övervägandet.
Intressant diskussion.

Om jag inte tänker fel blir det väl bara halva hastigheten på brinen om man pumpar den via två slingor istället för en?
Då borde ju brinen få samma tid på sig att ta till sig värme som att det hade varit en lång slinga.

Borde inte en värmepump kunna styra flödet via pumpen så "rätt" temperaturskillnad uppstår?

blackadder skrev:
Borde inte en värmepump kunna styra flödet via pumpen så "rätt" temperaturskillnad uppstår?
Finns det någon värmepump på marknaden som gör det idag?

Jag tänker mig att problemet ligger delvis i överföring jord/slang/brine där jordmånen och fuktigheten i jorden är en parameter, slangtjocklek och möjligen slangkvalite' är en annan faktor och brine/frostskyddsvätskan är en 3:e parameter och givetvis flödeshastigheten som påverkar hur snabbt brinen tar till sig jordvärmen.

Det finns kanske vetenskapliga mätningar och försök som klargör förhållande?

Min Nibe styr hastigheten av brinepumpen kontinuerligt för att få rätt temperaturfall.

Screen Shot 2013-12-02 at 10.09.30.png

mycke_nu skrev:
Inkommande brine (marktemperaturen) ligger ungefär på medeltemperaturen utomhus månad för månad, möjligen någon grad över på vintern och någon grad under på sommaren. (Det är extremt milt här, medeltemperaturen är ca 0 i februari och 15 grader i juli.)
Jag kanske missförstår vad du skriver, men menar du att marktemperaturen (ca 1 m djup där slingan är förlagd) följer lufttemperaturen (+- någon grad)?

I så fall håller jag inte med dig.
Marktemperaturen (1 m djup utan energiuttag) håller en ganska jämn temp under året med en variation på ca 8-10 grader och som varmast i aug-sept och som kallast feb-mars.

Möjligen varierar detta beroende på breddgrad men ovanstående gäller sandjord/Skåne

Redigerat:
Nja, inte dag för dag, men väl månad för månad. Klimatet är samma som södra Skåne, och det är vattensjuk sand.

Jämför klimatdata med brinetemp nedan.

Screen Shot 2013-12-02 at 10.38.18.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Screen Shot 2013-12-02 at 10.37.34.png

mycke_nu skrev:
Jämför klimatdata med brinetemp nedan.

[bild][bild]
Jag kan inte annat än gratulera, och är faktiskt lite avundsjuk :p du har nog synnerligen goda driftsförhållande jämförelse med många andra anläggningar i Sverige :)

• Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
10 000 kr i uppvärmingskostnad för en dragig stenhög på 300 m2 från 1909 är inte så pjåkigt. :) Speciellt som Hustrun insisterar på 23 C inomhus.

mycke_nu skrev:
10 000 kr i uppvärmingskostnad för en dragig stenhög på 300 m2 från 1909 är inte så pjåkigt. :) Speciellt som Hustrun insisterar på 23 C inomhus.
Och du då :confused:. Är det du som betalar elräkningen så är väl ditt mål 18 gr inomhus :D men men det är ju alltid chefen som bestämmer....

Har du koll på hur många kWh du använder i snitt per år för uppvärmningen? (om du nu har separat mätning på detta?)

Redigerat:
...

Redigerat:
blackadder skrev:
Om jag inte tänker fel blir det väl bara halva hastigheten på brinen om man pumpar den via två slingor istället för en?
Då borde ju brinen få samma tid på sig att ta till sig värme som att det hade varit en lång slinga.
Du har rätt. Jag tänkte fel (pumpen har ju samma flödeshastighet men den delas upp i slingorna) :o

roland53 skrev:
Och du då :confused:. Är det du som betalar elräkningen så är väl ditt mål 18 gr inomhus :D men men det är ju alltid chefen som bestämmer....
Ja, gissa..

roland53 skrev:
Har du koll på hur många kWh du använder i snitt per år för uppvärmningen? (om du nu har separat mätning på detta?)
11 605 kWh förra året. ..och ungefär lika många till hushållet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.