Hej alla kunninga!
Har nyss bytt vedpanna och installerat ackumulatortankar.
Jag tycker inte laddningen till tankarna fungerar så bra. Har t.o.m. haft hem en rörkrökare som säger att allt är rätt draget, och att man ska ha shunten på 0-3 (10 gradig skala) för att laddningen till tankarna ska fungera.
Jag tycker att man ska kunna shunta ut mer än så på elementen, men gör man det så laddas tankarna åt fel håll! Dvs värmen går in i botten på tankarna, och det kalla går ut upptill!
Dessutom laddas tankarna så sakta, även om man slänger in pannan full med ved, så står den och går på "tomgång". Fläkten startar kanske varannan minut och går bara i några sekunder vilket orsakar massor av tjära i pannan då den bara står och pyr...
Laddomaten blandar ju ut det kalla vattnet från botten av tankarna och returvattnet från elementen med hett vatten från toppen av pannan, så det som går in nertill i pannan är ju ganska hett ändå, så då vill ju inte pannan bränna på...
Fått ett tips av en kompis att cirkulationspumpen ska flyttas och vändas så den suger in returvattnet in i shunten istället, kan det vara en lösning på problemet?
Byta termostatventil i laddomaten? Pannan stannar vid 80°
Kolla ritning hur det sitter nu, kom gärna med förslag på åtgärd!
Har nyss bytt vedpanna och installerat ackumulatortankar.
Jag tycker inte laddningen till tankarna fungerar så bra. Har t.o.m. haft hem en rörkrökare som säger att allt är rätt draget, och att man ska ha shunten på 0-3 (10 gradig skala) för att laddningen till tankarna ska fungera.
Jag tycker att man ska kunna shunta ut mer än så på elementen, men gör man det så laddas tankarna åt fel håll! Dvs värmen går in i botten på tankarna, och det kalla går ut upptill!
Dessutom laddas tankarna så sakta, även om man slänger in pannan full med ved, så står den och går på "tomgång". Fläkten startar kanske varannan minut och går bara i några sekunder vilket orsakar massor av tjära i pannan då den bara står och pyr...
Laddomaten blandar ju ut det kalla vattnet från botten av tankarna och returvattnet från elementen med hett vatten från toppen av pannan, så det som går in nertill i pannan är ju ganska hett ändå, så då vill ju inte pannan bränna på...
Fått ett tips av en kompis att cirkulationspumpen ska flyttas och vändas så den suger in returvattnet in i shunten istället, kan det vara en lösning på problemet?
Byta termostatventil i laddomaten? Pannan stannar vid 80°
Kolla ritning hur det sitter nu, kom gärna med förslag på åtgärd!
Hmm, nånting är gravfel, du skall kunna ha shunten på max, och ändå ladda tankarna som vanligt...
Om du stänger av cirkulationspumpen till radiatorerna, vad händer då?
Jag har mitt system kopplat nästan som ditt, skillnad är att jag tar ut vattnet till shunten från toppen av tankarna. Funkar hur fint som helst.
Går verkligen laddomatpumpen?
Om du stänger av cirkulationspumpen till radiatorerna, vad händer då?
Jag har mitt system kopplat nästan som ditt, skillnad är att jag tar ut vattnet till shunten från toppen av tankarna. Funkar hur fint som helst.
Går verkligen laddomatpumpen?
Rör inget i rördragningen innan du hittat felet...
Jag tycker det låter som att pannan inte ger någon effekt? När tillochmed shuntkretsen drar mer effekt än vad pannan orkar ge.
Vad är det för panna? Och varför stannar den vid 80grader?
Edit: Såg nu att det var en orlan, you are in for a treat...
Börja med att söka trådar om hur du handskas med pannan så ska du se att problemen löser sig...
Jag tycker det låter som att pannan inte ger någon effekt? När tillochmed shuntkretsen drar mer effekt än vad pannan orkar ge.
Vad är det för panna? Och varför stannar den vid 80grader?
Edit: Såg nu att det var en orlan, you are in for a treat...
Börja med att söka trådar om hur du handskas med pannan så ska du se att problemen löser sig...
Redigerat:
Ja, laddomatpumpen går... på full fart...
Laddometen är vänd rätt.. man ser ju pilar på själva laddomaten oxå...
Har hittat en bruksanvisning på laddomaten: http://www.sgp.no/bilder/111408Manual%20Laddomat%2021_SGP.pdf
på sidan 6 där finns en bild på det som mest liknar min rördragning, Den som det är ett STORT KRYSS över!
"OBS Omradiatorinkopplinggörs på detta vis,är det stor risk förvarmhållning avpanna och/ellernedsatt värme tillradiatorkrets."
Tycker det stämmer med hur min panna uppför sig...
Så jag är inne på att dra om rören till och från shunten och ta vattnet vid tankarna istället för mellan pannan och tankarna, precis som skissen under på samma sida visar..
Pannan verkar fungera utmärkt, den blir snabbt varm och stannar sen vid 80°, för att sen bara stå och småbränna med jämna mellanrum.. Så nu är pannan rejält nertjärad innuti..
Laddometen är vänd rätt.. man ser ju pilar på själva laddomaten oxå...
Har hittat en bruksanvisning på laddomaten: http://www.sgp.no/bilder/111408Manual%20Laddomat%2021_SGP.pdf
på sidan 6 där finns en bild på det som mest liknar min rördragning, Den som det är ett STORT KRYSS över!
"OBS Omradiatorinkopplinggörs på detta vis,är det stor risk förvarmhållning avpanna och/ellernedsatt värme tillradiatorkrets."
Tycker det stämmer med hur min panna uppför sig...
Så jag är inne på att dra om rören till och från shunten och ta vattnet vid tankarna istället för mellan pannan och tankarna, precis som skissen under på samma sida visar..
Pannan verkar fungera utmärkt, den blir snabbt varm och stannar sen vid 80°, för att sen bara stå och småbränna med jämna mellanrum.. Så nu är pannan rejält nertjärad innuti..
Skulle tro han har fått tag på en äldre orlan. De har en temperaturbegränsning på 80 grader. När den temperaturen uppnås går pannan in i en pausfunktion med blåsningar etc typ kolmila.. Vad har du för termostat i laddomaten? Vanlig 72 graders går inte, måste ha betydligt lägre om inte pannan ska stanna stup i ett.
Om du vet vad du gör så kan du också lyfta på toppkåpan. Där under finns en tempgivare. När pannan kommit upp i drifttemp så bryt upp blecket (som fäster givaren) en aning. Då lurar du tempgivaren. Då kanske du kan ladda tankarna med lite värme utan att pannan bryter.
Om du vet vad du gör så kan du också lyfta på toppkåpan. Där under finns en tempgivare. När pannan kommit upp i drifttemp så bryt upp blecket (som fäster givaren) en aning. Då lurar du tempgivaren. Då kanske du kan ladda tankarna med lite värme utan att pannan bryter.
Redigerat:
Jag har köpt en begagnad komplett anläggning med en Orlan från -95, acktankar och laddomat. Det sitter en termostat på pannan som gör att fläkten stannar när den kommit upp i temp. Den går att ställa på max 81°.
Åskar: Spaken sitter baktill på vänster sida, har inte använt den än, har inte klart för mig vad den har för funktion!
nånting med sotning?
Förra ägaren skickade med lite bilder på hur anläggningen såg ut hos honom innan han rev den. Han hade rören ut till radiatorerna inkopplade diagonalt vid tankarna precis som så-här-kopplar-du-in-tankarna-riktigt-skissen visar längst ner på sidan 6 i länken jag skickade med i förra inlägget. Han hade nog sett den ritningen
Anläggningen har ju fungerat för honom, så jag tror jag kör på den inkopplingen.
Eftersom jag är elektriker så hade jag nog för mycket "eltänk" när jag kopplade rören, el- och vattenflöde är inte samma sak har jag förstått.
Åskar: Spaken sitter baktill på vänster sida, har inte använt den än, har inte klart för mig vad den har för funktion!
Förra ägaren skickade med lite bilder på hur anläggningen såg ut hos honom innan han rev den. Han hade rören ut till radiatorerna inkopplade diagonalt vid tankarna precis som så-här-kopplar-du-in-tankarna-riktigt-skissen visar längst ner på sidan 6 i länken jag skickade med i förra inlägget. Han hade nog sett den ritningen
Anläggningen har ju fungerat för honom, så jag tror jag kör på den inkopplingen.
Eftersom jag är elektriker så hade jag nog för mycket "eltänk" när jag kopplade rören, el- och vattenflöde är inte samma sak har jag förstått.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Är du elektriker så bör du definitivt "justera" tempregleringen så pannan kan köras varmare än 80 grader. De nyare orlan har en bättre regulator så de kan eldas upp till 97 grader innan de bryter. Man vill ju i alla fall kunna ladda acktankarna upp till minst 90 grader. Vilken termostatpatron har du i laddomaten nu?
Det vet jag inte.. Har tagit ur den en gång för att kolla funktionen på den.. Står det något på den? Vilken ska det vara?
Har du koll på vad man ska göra med spaken på sidan? Och hur ofta?
Det hänger ut en lös tempgivare från pannan, den har jag satt på röret i toppen under isoleringen. Är det inte den som känner tempen på pannan? Borde ju gå att lura den genom att lägga nån bricka eller nåt emellan. Har ju en anliggningstermometer där också, då går det att hålla koll på den aktuella tempen i pannan.
Har du koll på vad man ska göra med spaken på sidan? Och hur ofta?
Det hänger ut en lös tempgivare från pannan, den har jag satt på röret i toppen under isoleringen. Är det inte den som känner tempen på pannan? Borde ju gå att lura den genom att lägga nån bricka eller nåt emellan. Har ju en anliggningstermometer där också, då går det att hålla koll på den aktuella tempen i pannan.
Där tror jag du har svaret.puppe skrev:Ja, laddomatpumpen går... på full fart...
Laddometen är vänd rätt.. man ser ju pilar på själva laddomaten oxå...
Har hittat en bruksanvisning på laddomaten: [länk]
på sidan 6 där finns en bild på det som mest liknar min rördragning, Den som det är ett STORT KRYSS över!
"OBS Omradiatorinkopplinggörs på detta vis,är det stor risk förvarmhållning avpanna och/ellernedsatt värme tillradiatorkrets."
Tycker det stämmer med hur min panna uppför sig...
Så jag är inne på att dra om rören till och från shunten och ta vattnet vid tankarna istället för mellan pannan och tankarna, precis som skissen under på samma sida visar..
Pannan verkar fungera utmärkt, den blir snabbt varm och stannar sen vid 80°, för att sen bara stå och småbränna med jämna mellanrum.. Så nu är pannan rejält nertjärad innuti..
Även om du höjer temperaturen på panna eller sänker på termostaten i laddomaten tror jag du får samma problem fast vid en annan temperatur.
Åt vilket håll är flödet när du laddar tankarna och åt vilket håll är flödet till elementen?
Att balansera det tror jag är svårt, skulle laddomaten ha större flöde så att vattnet trycks åt rätt håll, höger till element och vänster till ack-tankarna?
Om du följer eller ritar in flödena i din skiss, kommer de att krocka vid T-Kopplingen ovanför laddomaten?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så här skulle jag vilja ha det kopplat.
Flytta inte cirkulationspumpen.
Den där begränsningstermostaten borde ha en hel del med tjäran att göra.
Laddomaten startar nog nästan aldrig pga att pannan nästan aldrig når upp till rätt arbetstemperatur.
Försök få en Laddomattermostat med lägre öppningstemperatur.
Jag har inte satt mig i din rördragning eller inkoppling men oavsett så bör du se över pannans regulatorstyrning för den är inte anpassad för drift mot acktank utan direkt ut på radiatorkretsen, vilket tidigare var vedertaget i öststatsländerna. Är du elektriker kan du säkert fixa så du höjer pannans drifttemp till ca 95 grader. Börja dock med att lyfta givaren en aning under drift så ser du om du får värme i acktankarna utan att pannan stannar.puppe skrev:Det vet jag inte.. Har tagit ur den en gång för att kolla funktionen på den.. Står det något på den? Vilken ska det vara?
Har du koll på vad man ska göra med spaken på sidan? Och hur ofta?
Det hänger ut en lös tempgivare från pannan, den har jag satt på röret i toppen under isoleringen. Är det inte den som känner tempen på pannan? Borde ju gå att lura den genom att lägga nån bricka eller nåt emellan. Har ju en anliggningstermometer där också, då går det att hålla koll på den aktuella tempen i pannan.
Oftas följer en 72 graders och 78 graders temostat med laddomat 21. Då hamnar du som förstått väldigt nära pannans maxtemp på 80 grader..
Spaken på sidan är en manuell sotning av rökgastuberna. Den ska du dra i fram och tillbaka varje gång du gör upp eld i pannan. På en -05:a är det typ fjädrar i rökgastuberna. Öppna på locket bak på pannan så ser du hur det fungerar.
Redigerat:

