Byggahus.se
Hej!

Jag tänkte skaffa en automatshunt. Finns det sådana som går att fjärrstyra via mobilen? Jag är ibland borta några dagar i sträck och då vore det fint om man kunde höja termostaten några timmar innan man kommer hem. Även alternativa lösningar på problemet är välkomna.Jag värmer mest med vedpanna.
 
Om du väljer en shuntstyrning med innegivare kan du enkelt koplla in ett motstånd parallellt med givaren, detta sänker tempen x grader. Motståndet kopplar du in med ett GSM-relä.
 
Smart!
 
krilon skrev:
Även alternativa lösningar på problemet är välkomna.Jag värmer mest med vedpanna.
en bergvärmepump? d^_^b
 
abrovink skrev:
en bergvärmepump? d^_^b
Jag har övervägt elektrisk uppvärmning, men vem vill göra det enkelt för sig? Nej hellre ett variabelt motstånd, man ska inte ta för lätt på livet. ;)
 
De shuntstyrningar jag sett, inte så många dock, har möjligheten att slå på nattsänkningen med hjälp av en extern brytare (kortslutning av två ingångar på automatiken). Detta kan du göra med hjälp av ett GSM styrt relä. Aningen lättare en att koppla in yttre motstånd.
 
Ja, nattsänkningsalternativet lät ännu enklare. Är det bara jag som tycker att det är konstigt att man ska behöva göra hemmabyggen för att få sånt här att funka, då det handlar om så simpel teknik. Det är många hus som står uppvärmda i onödan när ingen är där. Produktutveckling någon?
 
Esbes CRB100 shuntreglering med innegivare har funktionen du söker.

Koppla denna mot ett sms-larm/relä, finns billiga på clasohlson
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.