Vilket är bäst? Tänker ha ett system som alltig håller 65-85grader och ta ut värme och varmvatten med nån typ av shuntning och plattvvx.
Vore tacksam om nån kunde svara lite om vilken kulvert man skall använda.

Jag valde PEX (den blev lite billigare också) för jag riskerar inte vagabonderande strömmar genom elnätet och koppar rören.

Prototypen

Lägger helt klart min röst på aquawarm kopparflex, Den har hälften så stora förluster som den bästa pex kulverten vilket kan va något att tänka på om man ska pumpa vv dygnet runt...
Wirsbo pex har 3 ggr så stora förluster som kopparflex, T.ex Umeåenergi kör med aquawarm kulvert i fjärrvärmenätet...

2an skrev:
Lägger helt klart min röst på aquawarm kopparflex, Den har hälften så stora förluster som den bästa pex kulverten vilket kan va något att tänka på om man ska pumpa vv dygnet runt...
Wirsbo pex har 3 ggr så stora förluster som kopparflex, T.ex Umeåenergi kör med aquawarm kulvert i fjärrvärmenätet...
Har för mig att den vanliga kopparflex har samma förluster som pex? Men är dubbelt så dyr? Har inte tid att leta upp databladen nu...

Men man kan ju förbättra båda avsevärt genom att lägga kulverten i en låda av markisolering (som jag beskrivit i en tidigare tråd)

En Aquawarm cu 22 med 110 mm isolering har 5,1 W/m vid 60° o t.ex Wirsbo pex har 20 W/m vid samma temp sen så blir skillnaden inte mindre om man ökar tempen till 85°..
Maxitherm pex har kring 10W/m i förlust vid 60°

Vilken av dom är mest åldersbeständig? Vad tycker PEX-kulverten om man skulle pumpa 90-95gradigt vatten? Om man bygger in kulverten i frigolit så borde man kunna sänka förlusten lite mer.

En pex gillar inte 95° vatten, Visst blir det bättre med extra friggolit/markskiva runt men frågan är vad som blir bättre/billigare..

Men oavsett vilken kulvert så ökar förlusterna ju högre temp man kör..

Det som talar imot kopparflex är väl hur dyr den blivit med koppar priset som är idag, I november 2004 så va iaf kopparkulverten billigare än en wirsbo pex från rinkaby...
En kompis betalade 307:-/m för Aquawarm kopparflex 2x22 mm med 110 mm isolering då o en Wirsbo pex 25x2 tog dom 342:-/m (idag 332:-/m) o priserna va inkl moms o 50 meter kulvert...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.