7 111 läst ·
6 svar
7k läst
6 svar
Pex eller kopparkulvert??
Medlem
· Västerbottens län
· 18 046 inlägg
Jag valde PEX (den blev lite billigare också) för jag riskerar inte vagabonderande strömmar genom elnätet och koppar rören.
Prototypen
Prototypen
Lägger helt klart min röst på aquawarm kopparflex, Den har hälften så stora förluster som den bästa pex kulverten vilket kan va något att tänka på om man ska pumpa vv dygnet runt...
Wirsbo pex har 3 ggr så stora förluster som kopparflex, T.ex Umeåenergi kör med aquawarm kulvert i fjärrvärmenätet...
Wirsbo pex har 3 ggr så stora förluster som kopparflex, T.ex Umeåenergi kör med aquawarm kulvert i fjärrvärmenätet...
Har för mig att den vanliga kopparflex har samma förluster som pex? Men är dubbelt så dyr? Har inte tid att leta upp databladen nu...2an skrev:
Men man kan ju förbättra båda avsevärt genom att lägga kulverten i en låda av markisolering (som jag beskrivit i en tidigare tråd)
En pex gillar inte 95° vatten, Visst blir det bättre med extra friggolit/markskiva runt men frågan är vad som blir bättre/billigare..
Men oavsett vilken kulvert så ökar förlusterna ju högre temp man kör..
Det som talar imot kopparflex är väl hur dyr den blivit med koppar priset som är idag, I november 2004 så va iaf kopparkulverten billigare än en wirsbo pex från rinkaby...
En kompis betalade 307:-/m för Aquawarm kopparflex 2x22 mm med 110 mm isolering då o en Wirsbo pex 25x2 tog dom 342:-/m (idag 332:-/m) o priserna va inkl moms o 50 meter kulvert...
Men oavsett vilken kulvert så ökar förlusterna ju högre temp man kör..
Det som talar imot kopparflex är väl hur dyr den blivit med koppar priset som är idag, I november 2004 så va iaf kopparkulverten billigare än en wirsbo pex från rinkaby...
En kompis betalade 307:-/m för Aquawarm kopparflex 2x22 mm med 110 mm isolering då o en Wirsbo pex 25x2 tog dom 342:-/m (idag 332:-/m) o priserna va inkl moms o 50 meter kulvert...
Klicka här för att svara