Byggahus.se
Hej!

Jag har läst och läst i forumet men inte riktigt fått grepp om vad det är jag behöver och hur jag ska göra. :confused:

Min tanke är att ha ett backupsystem för framtiden med hjälp av en kulvert från garage till huvudbyggnad. Dels för att det finns utrymme där och för att ha alternativ till elförsörjda system. Bygget har i princip just startat, så jag har alla möjligheter att göra detta rätt från början. :)

Fakta:
Hus ca 200 kvm
Pex i platta
Element överplan
Frånluftsvärmepump
Acctank 500 liter

Garage ca 80 kvm
pex i platta

Det är ca 20-25 meter mellan byggnaderna.

Jag vill kunna installera antingen pellets/ved -panna i garaget och värma huset med hjälp av denna. Solenergi kan också vara ett alternativ.

Om inte elpriserna drar iväg och om frånluftsvärmepumpen klarar det, kommer jag idag (när bygget är klart) att utnyttja kulverten till att värma garaget.

Nu till mina frågor:

Är detta möjligt?
Hur bygger jag upp detta på ett bra sätt? :confused:
Vilken dimension skall jag ha på kulvert?
AquaWarm eller Pex?
2 eller 4 rör?
Tips, idéer och erfarenheter?

Har säkert glömt en hel del.. Det är fritt fram att fråga..

Det är ett nybygge som du börjat bygga nu??

Hursom helst är det bra om du kan försöka göra allt rätt från början/förbereda för framtiden..

Som kulvert skulle jag satsa på en Aquawarm kopparflex 2x22 mm med 110 mm isolering, Den tål höga temperaturer o har väldigt små förluster..

En flvp kommer inte klara att värma nämnvärt utan eltillskott med sina 2 kW till 280 m2 men du kan köra från acktanken i huset o ut till garaget tills du installerar ved/pellets där, När/om du fixar en annan lösning i garaget laddar du från garaget till tanken i huset.. Huvudsaken kulverten kommer i marken nu då det underlättar för vidare utbyggnad av värme systemet..
Passa även på att lägga en slang i marken för framtida kulvertstyrning mm, Vanlig pem slang blir bra..

Tanken i huset är den inköpt redan??
Om inte ta en tank med dubbla vv slingor på 15 meter som är utdragna, Då blir tanken riktigt tom på värme innan den behöver laddas även på sommaren.. Isolera tanken väl med minst 90 mm pur el minst 200 mm mineralull i sidorna o minst 300 mm i toppen, Skadar inte med en 750 liters tank om du rymmer en större tank i huset förstås..

2an skrev:
Det är ett nybygge som du börjat bygga nu??
Ja. Har i princip gjort klart för utstakning.

2an skrev:
Hursom helst är det bra om du kan försöka göra allt rätt från början/förbereda för framtiden..

Som kulvert skulle jag satsa på en Aquawarm kopparflex 2x22 mm med 110 mm isolering, Den tål höga temperaturer o har väldigt små förluster..
Ok. Då var jag inte helt fel ute då :)

2an skrev:
En flvp kommer inte klara att värma nämnvärt utan eltillskott med sina 2 kW till 280 m2 men du kan köra från acktanken i huset o ut till garaget tills du installerar ved/pellets där, När/om du fixar en annan lösning i garaget laddar du från garaget till tanken i huset.. Huvudsaken kulverten kommer i marken nu då det underlättar för vidare utbyggnad av värme systemet..
Det var precis så jag menade. Visserligen kommer flvp'n att klara något mer än 2 kW, men troligtvis inte så att det räcker till garaget. Jag funderar lite på andra lösningar för det.

2an skrev:
Passa även på att lägga en slang i marken för framtida kulvertstyrning mm, Vanlig pem slang blir bra..
Nu är jag inte riktigt med. Vad menar du?

Jag tänkte lägga ner en AquaWarm för "värme" och en vanlig pem slang på 32 mm för kallvatten. Är det något mer jag ska lägga i?

2an skrev:
Tanken i huset är den inköpt redan??
Om inte ta en tank med dubbla vv slingor på 15 meter som är utdragna, Då blir tanken riktigt tom på värme innan den behöver laddas även på sommaren.. Isolera tanken väl med minst 90 mm pur el minst 200 mm mineralull i sidorna o minst 300 mm i toppen, Skadar inte med en 750 liters tank om du rymmer en större tank i huset förstås..
Låter bra, men är inte riktigt med. Kan du ge ett exempel på en sådan acc tank?

Jag skulle tro att den extra slangen är till för att dra eventuella kablar som kan uppstå i framtiden.
Det finns ju mer grejer man kanske vill ha i garaget som t.ex. telefon osv. men det beror ju på hur man använder garaget.

//Unigas

unigas skrev:
Jag skulle tro att den extra slangen är till för att dra eventuella kablar som kan uppstå i framtiden.
Det finns ju mer grejer man kanske vill ha i garaget som t.ex. telefon osv. men det beror ju på hur man använder garaget.

//Unigas
Exakt vad jag menade, Aldrig fel att ha en slang så man kan dra ledningar i framtiden.. Det kommer att behövas dras kablar för styrning av kulvertpump bl.a..

Här finns en bild på effektas utdragna slingan i botten men det bör även vara så i toppen --= E F F E C T A =--

Husqvarna tanksvets gör tanken som du vill ha den med anslutningar o allt till bra pris, Tror en kompis betalade ca 8000:- för en 750 l tank med dubbla utdragna slingor utan isolering... Övre slingan va 45 cm hög o nedre 1 meter hög iaf..

Tror jag ska ha en skiss på den nånstans som jag skulle kunna maila till dej..

2an skrev:
Exakt vad jag menade, Aldrig fel att ha en slang så man kan dra ledningar i framtiden.. Det kommer att behövas dras kablar för styrning av kulvertpump bl.a..

Här finns en bild på effektas utdragna slingan i botten men det bör även vara så i toppen --= E F F E C T A =--

Husqvarna tanksvets gör tanken som du vill ha den med anslutningar o allt till bra pris, Tror en kompis betalade ca 8000:- för en 750 l tank med dubbla utdragna slingor utan isolering... Övre slingan va 45 cm hög o nedre 1 meter hög iaf..

Tror jag ska ha en skiss på den nånstans som jag skulle kunna maila till dej..
Ok. Då är jag med. Jo jag tänkte dra bra många slangar för styrning av både belysning, larm och annat. Fast går det inte bra med den "gula" varianten som används för el i allmänhet? Pem är i o f kanske lättare att dra tråd i?

Skicka gärna en skiss. Tar tacksamt emot den :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.