Den dagen jag bygger nytt hus och anlägger en ny trädgård kommer jag att satsa på gardenas pop-up sprinkler system.

Tillsvidare är jag så lyckligt lottad att jag har en egen borrad brunn på min tomt. Denna används således till bevattning.

Med hjälp av en pump, en timer, 20 meter slang, 2 sprinklers samt lite kopplingar har jag ett enkelt men automatiskt bevattningssystem som varje dag ger gräsmattan en lagom skur utan att man behöver tänka på det alls. Slangarna är nergrävda under jord och är dragna inuti en grövre slang. Vid gräsklippning får man helt sonika plocka bort sprinklarna eller klippa runt dom.

Slutsats!

För den som har tillgång till vattendrag eller bevattningsbrunn kan man såhär enkelt vattna sin gräsmatta helt automatiskt till en engångskostnad av endast ca 1300:- + el till pumpen...

är det inte risk arr det fryser sönder under vintern? eller ligger det hela i lutning? ???
verkar lite halv ballt :D

/nyfiken..

Per-Erik skrev:
Är det inte risk att det fryser sönder under vintern?
Nä, då ligger prylarna i garaget och liksom jag väntar på att det ska bli vår igen. Ytterslangen som ligget nergrävd är så pass stor att det går lätt att dra ur och sätta tillbaka vattenslangen. Alla kopplingar befinner sig naturligtvis ovan jord...

Totte_S
Vad har du köpt för sprinklers, är de bra, hur stor yta täcker de? Vilken pump har du?
Sprang runt hela dan igår och flyttade spridare eftersom jag är trött på att vänta på regnet :(.
Dessutom krånglade spridaren och hakade upp sig.
Vi har också lyckan att ha egen brunn, inte bara en utan två! En borrad och en grävd, + kommunalt VA så vi kan vattna utan att skämmas ;)

Totte_S skrev:
Vad har du köpt för sprinklers, är de bra, hur stor yta täcker de? Vilken pump har du?
Just nu kör jag med biltemas sprinklers för 35 :- /st. De fungerar bra och vattnar en radie på ca 8 meter. Kommer inom kort att testa gardenas sprinkler. Pumpen är köpt på jula. Art nr. 239871 kostar 1200:-. I övrigt använder jag gardenas slangar och kopplingar

Totte_S
Din pump ser mycket ut som vår. Ska skicka bud till Biltema för ett par sprinklers. Verkar prisvärt även om de pajjar efter en säsong. ;)

Hemmakatten
Vad är det för sorts pump? Klarar den höjdskillnader och sjövatten?

Hemmakatten skrev:
Vad är det för sorts pump?
Denna modellen säljs i många utförande hos bla biltema, jula mm
Klarar den höjdskillnader och sjövatten?
Pumpen har ett sugdjup på max 8 meter. Men jag suger 16 meter med den och det fungerar... Morfar har en lika dan i sin sommarstuga. Pumpen sitter 5 meter över vattenytan och sjövatten är inget problem...

johansjostrand skrev:
Pumpen sitter 5 meter över vattenytan och sjövatten är inget problem...
:o Måste vara en kraftig maskin för att klara detta. ::) ??? ;D

Totte_S
Min pump är som sagt snarlik, jag har 8,5 m sugslang ner i brunnen och den ger i princip samma tryck som det kommunala vattnet, och klart bättre än den gamla ringpumpen som tömmer borrhålet på 28m.

De flesta som har åsikter i detta ämne refererar till eget vatten, brunn eller sjö. Är detta fört att det blir billigare, och i så fal hur mycket, eller beror det på att det är svårare att styra ett system som kopplas på det komunala vattnet?

/Zeb

Framför allt är det ekonomin med eget vatten som styr. Vem vill vattna gräset med svindyrt kommunalt vatten? ???

Säger han som inte ens vattnar gräset med eget vatten. :-X Mest beroende på att jag är allergisk mot gräsklippning. ;D

Immobil skrev:
Måste vara en kraftig maskin för att klara detta
Inte särskillt... Men det var ju ett svar på hans fråga...

johansjostrand skrev:
Pumpen sitter 5 meter över vattenytan och sjövatten är inget problem...
??? ??? ???

Oj då! Hmmm... Hjärnan blev visst kvar i sängen när jag steg upp i går... :-[ :-[ :-[ Skäms.... :'(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.