Den dagen jag bygger nytt hus och anlägger en ny trädgård kommer jag att satsa på gardenas pop-up sprinkler system.
Tillsvidare är jag så lyckligt lottad att jag har en egen borrad brunn på min tomt. Denna används således till bevattning.
Med hjälp av en pump, en timer, 20 meter slang, 2 sprinklers samt lite kopplingar har jag ett enkelt men automatiskt bevattningssystem som varje dag ger gräsmattan en lagom skur utan att man behöver tänka på det alls. Slangarna är nergrävda under jord och är dragna inuti en grövre slang. Vid gräsklippning får man helt sonika plocka bort sprinklarna eller klippa runt dom.
Slutsats!
För den som har tillgång till vattendrag eller bevattningsbrunn kan man såhär enkelt vattna sin gräsmatta helt automatiskt till en engångskostnad av endast ca 1300:- + el till pumpen...
Tillsvidare är jag så lyckligt lottad att jag har en egen borrad brunn på min tomt. Denna används således till bevattning.
Med hjälp av en pump, en timer, 20 meter slang, 2 sprinklers samt lite kopplingar har jag ett enkelt men automatiskt bevattningssystem som varje dag ger gräsmattan en lagom skur utan att man behöver tänka på det alls. Slangarna är nergrävda under jord och är dragna inuti en grövre slang. Vid gräsklippning får man helt sonika plocka bort sprinklarna eller klippa runt dom.
Slutsats!
För den som har tillgång till vattendrag eller bevattningsbrunn kan man såhär enkelt vattna sin gräsmatta helt automatiskt till en engångskostnad av endast ca 1300:- + el till pumpen...
Produkter som diskuteras: "bevattningssystem"
Bevattningssystem
Ett effektivt bevattningssystem kan spara tid och ansträngning, samtidigt som det hjälper till att hålla din trädgård eller grönsaksland friskt och frodigt.
Läs mer
Nä, då ligger prylarna i garaget och liksom jag väntar på att det ska bli vår igen. Ytterslangen som ligget nergrävd är så pass stor att det går lätt att dra ur och sätta tillbaka vattenslangen. Alla kopplingar befinner sig naturligtvis ovan jord...Per-Erik skrev:
Vad har du köpt för sprinklers, är de bra, hur stor yta täcker de? Vilken pump har du?
Sprang runt hela dan igår och flyttade spridare eftersom jag är trött på att vänta på regnet
.
Dessutom krånglade spridaren och hakade upp sig.
Vi har också lyckan att ha egen brunn, inte bara en utan två! En borrad och en grävd, + kommunalt VA så vi kan vattna utan att skämmas
Sprang runt hela dan igår och flyttade spridare eftersom jag är trött på att vänta på regnet
Dessutom krånglade spridaren och hakade upp sig.
Vi har också lyckan att ha egen brunn, inte bara en utan två! En borrad och en grävd, + kommunalt VA så vi kan vattna utan att skämmas
Just nu kör jag med biltemas sprinklers för 35 :- /st. De fungerar bra och vattnar en radie på ca 8 meter. Kommer inom kort att testa gardenas sprinkler. Pumpen är köpt på jula. Art nr. 239871 kostar 1200:-. I övrigt använder jag gardenas slangar och kopplingarTotte_S skrev:
Denna modellen säljs i många utförande hos bla biltema, jula mmHemmakatten skrev:
Pumpen har ett sugdjup på max 8 meter. Men jag suger 16 meter med den och det fungerar... Morfar har en lika dan i sin sommarstuga. Pumpen sitter 5 meter över vattenytan och sjövatten är inget problem...
De flesta som har åsikter i detta ämne refererar till eget vatten, brunn eller sjö. Är detta fört att det blir billigare, och i så fal hur mycket, eller beror det på att det är svårare att styra ett system som kopplas på det komunala vattnet?
/Zeb
/Zeb
Framför allt är det ekonomin med eget vatten som styr. Vem vill vattna gräset med svindyrt kommunalt vatten? ???
Säger han som inte ens vattnar gräset med eget vatten. :-X Mest beroende på att jag är allergisk mot gräsklippning. ;D
Säger han som inte ens vattnar gräset med eget vatten. :-X Mest beroende på att jag är allergisk mot gräsklippning. ;D