hahalj
Fortsätter funderingarna från denna tråden här istället.

Min billiga skittrimmer från Jula har gett upp efter 2 års tjänst, helt enligt förväntningarna. Den gjorde sitt jobb och fungerade bra ända tills den inte längre startade häromdan trots idoga försök att väcka den till liv, kanske går det fixa men jag ids inte bråka med den eller lägga pengar på eventuella reservdelar/service.

Nu tänker jag satsa på bättre kvalitet, har sneglat på Stihl tidigare men tycker det är svårt att veta vilken modell som rimlig för mina behov. Det kommer bli en ny maskin, ingen begagnad.

Förutsättningarna är att jag har en 2000 kvm stor tomt som behöver trimmas gräs och ormbunkar runtom 2-4 ggr/månad, kring träd och buskar osv, dessutom växer det hallon, nässlor och tistlar i kanten mot en gammal nedlagd ängsmark som måste klippas nån gång i månaden för att inte invadera tomten. Utöver det så finns ett par kortare diken som måste hållas rena från växtlighet för tomtdräneringens skull.

Det hade inte varit fel om jag dessutom ett par ggr om året kunde röja en befintlig 50 meter lång stig som går över den gamla ängen genom högt ängsgräs och mindre sly av al och sälg. Den har min åldrande granne hittills skött, men han orkar nog snart inte det längre så jag lär väl få ta hand om det om vi vill ha den stigen kvar.

Andra önskemål:
Min gamla maskin var av cykelstyre-modell så det vill jag nog ha på den nya också (och där gick väl de billigaste modellerna bort?).
Ett bra miljöval är också viktigt. Har fått stränga förmaningar om det från barnen... Har iaf lyckats avstyra funderingarna på batteri/eldrivna varianter...
Jag kommer bara ha en maskin, ser ingen anledning att ha olika för olika uppgifter, borde gå hitta en allround-maskin man byter tillbehör på när det behövs.
Prisläge ca 3-4000:- exkl. ev. extra tillbehör.

Så tankarna går just nu åt FS 55 eller FS 87.
Den senare är väl 4-takt och den förra 2-takt? Fördelar/nackdelar?
87:an väger nåt halvkilo mer än 55:an, har det någon större betydelse? Jag kör givetvis med sele.

Vilka tillbehör bör jag ha? Trimmertrådspole, behövs mer än 1? Gräsklinga istället för tråd? PolyCut-knivar, när behövs det? Slyklinga?

Sen vad gäller miljöbränsle, många kör väl alkylatbensin från Aspen? Finns det nån anledning att välja Stihls egna MotoMix? Ungefär samma pris, är det likvärdigt?
Om jag kör alkylatbensin, är det helt 100% uteslutet att nån gång tanka vanlig blyfri 95 med oljeblandning? Har förstått att det finns åsikter om det.

Nån som kan hjälpa mig att välja rätt? Har inte helt låst mig på Stihl så om det finns andra alternativ i samma prisläge/prestanda/kvalitet så kan det vara intressant.

hahalj
Om jag förstår det rätt så följer det inte med några skärverktyg utöver trådspole till varken FS 55:an eller 87:an? Går man upp ytterligare ett snäpp till en FS130 så ingår både gräs- och slyklinga, det motsvarar väl ca 500:-.

Det finns alltid argument för att ta ytterligare ett steg uppåt.

Känner mig helt villrådig... behöver argument för/emot det ena o det andra! :eek:

Gräsklinga är mycket bättre än tråd. Inget trassel, bara funkar, och kan ta även lättare sly.

Efter att ha kört slut Meec, Jula och Biltemas röjsågar så kommer min nästa att bli en Jonsered. De är "the good stuff".

hahalj
Fast det tar väl lite längre tid med klinga, är väl inte riktigt samma arbetsbredd som tråden? Men jag förstår argumentet när det gäller billiga trimmers med krånglande trådutmatning och knölig trådpåfyllning.

Varför är Jonsered "da shit" ?

Tråd är bäst på de ställen där slyklingan inte är bäst 😀
Tråden ger ju som du säger det bredare arbetsområde, och funkar bättre runt husgrunder och annat ömtåligt. Slyklingan krävs till lite grövre växtlighet, som annars käkar upp tråden på nolltid.

hahalj
Exakt, tänker inte köra en klinga in i husgrunden direkt...

Ser att Husqvarna 336FR går att köpa till kampanjpris runt 4.600:-, då ingår trimmerhuvud, två klingor och sele. Är det overkill med denna?

Edit: ser att den är tung, 7kg jämfört med FS130:ans 5.9 kg eller FS87:an på 5.6 kg.
Frågan är om det har nån praktisk betydelse när man kör i pass på max 1.5 -2 timmar?

Redigerat:
336Fr är jäkligt bra. Den är riktigt stark. Lite mer vrid än Fs130 men annars väldigt lika. Kvittar vilken du väljer.
Husqvarnan levereras med jättebra sele så tror inte vikten är asvgörande.

hahalj
Jag tycker gräsklinga är meningslöst, kör med grövre tråd istället - det klarar de maskinerna du kikar på. Det är ändå visst meck att byta "redskap" och i praktiken så är ju så att man både röjer gräs och lite grövre ogräs. Då vill man inte hålla på att fippla med att byta.

Slyklinga är dock väldigt bra för hallonsnår etc.

Ja, Stihls påfyllning av tråd ser ju onekligen smidig ut. Jag fyllde på för första gången på min Husqvarna 345FR för någon vecka sen, och det är ju lite pilligt. Dock så tycker jag att det är något som man gör så pass sällan att det inte ska vara avgörande vid inköp av maskin... Då är det viktigare att det fungerar bra med utmatning när man så behöver.

Ett litet plus för husqvarnan gentemot stihlen är att den har en lite större slyklinga, 300 mm jämfört med 250 mm. Själv skulle jag helst vilja ha en ännu större modell, men det har jag inte hittat. Kör ibland en del ytor med högt gräs, tistlar, hundkex och liknande, och då får jag byta från tråd till slyklinga, men man saknar ju trådens arbetsbredd direkt.

[Edit] - Såg just att husqvarna faktiskt har en slyklinga på 350 mm! Det blir nog att försöka få tag på en sån framöver...

Redigerat:
hahalj
Vilken tråddimension rekommenderas då? Gissar att det är 2.4 mm standard?

Sen vet jag inte, på min gamla maskin fick jag fylla på säkert varannan gång jag körde den. Har ändå mest kört kvalitetstråd från Oregon.

Hursomhelst så stannade jag till hos en Stihl-åf på vägen hem från jobbet, de hade FS130 hemma och den kändes väl bra. Men det gick inte få nån rabatt där inte, jag kunde få den fulltankad med Aspen-bensin...en halvliter...15 kr?... så jag gick därifrån utan. Kanske svårt hitta under listpris?

När jag kom hem tog jag fram skittrimmern igen och testade starta den igen... och den hoppade naturligtvis igång på andra draget...!!?? Jaja... då är den ju säljbar kanske....hm.

Redigerat:
4800-5000 får du nog betala. Några större rabatter än så har jag nog aldrig sett.

hahalj
MathiasS skrev:
4800-5000 får du nog betala. Några större rabatter än så har jag nog aldrig sett.
Där låg kampanjpriset t.o.m 31/8, från 1/9 kostar de listpriset enligt den åf jag besökte. Ska ringa runt till några andra och kolla imorgon.

mexitegel skrev:
3mm tråd är ju standard iaf, men sen finns det lite specialare, typ denna
[länk]
Ok, 3 mm bör ju hålla bättre. Hittar inget i nån dokumentation vad som ska användas, får fråga nån åf.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.