Om du enbart ska röja ytan för en tomt och sedan sälja sågen behöver du inte fundera så mycket, du behöver inte fokusera speciellt mycket på fabrikat. Husqvarna, Stihl eller Jonsered som orkar en sågklinga fixar det för dig och det krävs inga proffsmodeller. Har du sedan tillgång till en motorsåg så fixar du lite grövre med den och du kan då enkelt även kvista om du vill lägga undan lite ved.
Jag kör en mindre Stihl modell 120/130 för fritidsröjning med klinga och tar upp till ca 50 mm med den, klarar även grövre men tar det istället med motorsåg. Den går väl en 30-40 timmar/år med sly/sågklinga.

Robert-san01 skrev:
Har förstått att de sågar som kommer med huvud, sly och sågklinga bara har ett skydd med. Behöver man komplettera med sågskydd?
Jag har en 345, och till den så följde det med två skydd, ett för gräsröjning och ett för sågklingan.
[EDIT] - om det nu inte var transportskyddet till slyklingan som du menade?

Redigerat:
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Tack för svaren!

Skall se lite närmre hur mycket sly och klena träd der blir. Kollade lite snabbt på K-rauta idag och det går att få både Partner och Ryobi med timmer och sågklinga för 3000. Det är kanske bättre att gå på en mindre rökare och ta resten med motorsågen. Hatar dock att jobba med kassa verktyg... 535 verkar just nu vara en lagom variant att satsa på.

Polyene: Stämmer, det var "stänkskyddet" jag tänkte på.

Jag sitter och ska precis köpa en trimmer. Det är 2 kandidater kvar och det är Stihl 130 och HQ 335.

HQ 335 är billigare ca 700 och har en bättre sele. Dock 1,1 kilo tyngre
Stihl 130 är lättare men har sämre sele men är dyrare.

Båda maskinerna har liknande motorprestanda. Men jag tycker att HQ´n ser kraftigare ut.

Är Stihlen väd de 700 extra?

Det jag ska ha maskinen till är till min tomt på 38000 kvadrat som består av en del äng och en del skog där skogen är den mesta delen. Sen ska den användas kring uppfarten och kring huset och garagen.

Många har sagt till mig att viktigast är nästan hur långt det är till service och delar. HQ får på många forum bättre betyg på maskinerna med mindre krångel men om det är nya maskiner eller sådana som slits hårt har jag inte helt kunnat utröna. Stihl har iaf lyckats skapa lite hype runt sitt namn internationellt och även genom att hålla uppe prisbilden. (Skogshuggar VM är hårt sponsat av Stihl)

För mig blev det HQ på både såg och röjare (det blev en 345FR) då jag tyckte jag fick mer för pengarna och lagom stora maskiner.

Blir nog att gå lite mot strömmen och ta en HQ. Har HQ såg och den är jag fantastiskt nöjd med. Säkert inget fel med Stihl men det "känns" inte som om Stihl är värda de extra pengarna.

Jag tycker inte det är viktigt med hur långt det är till service och delar.

Ni bor i stockholm.
Ni väljer mellan två av världens bästa fabrikat.
Ni använder maskinerna som privatpersoner = några timmar/dagar om året.

Det kommer ta ett par år innan maskinerna ens är inkörda, ni behöver inte fundera på service och reparationer. Köp den maskin som ger bäst feelgood när ni kör den, när ni köper den, när ni tittar på den när den hänger i förrådet.

För mig är det stihl, för någon annan är det hq.

I övrigt, köp en så liten maskin som möjligt som orkar det ni ska göra. Jag kör 2m hög vass som har halvmeter högt tätt blöttt gräs i botten med en fs130 och tråd = maskiner i denna storleksklass är skitstarka ( hq såväl som stihl)

Redigerat:
Robert-san01 skrev:
Lyfter tråden då jag kommer att behöva köpa en röjare till vårens projekt. Funderingarna går mot en HQ 535RXT, 345FR eller en 336FR. 535an skulle kompletteras med en sågklinga.

Förstår jag HQ:s sortiment rätt är 5-serien "proffisgare" än 3. En 535 är ca 1kg lättare än en 336 och nästan 2kg lättare än en 345. 354 är dock klart starkast av de 3..

Har förstått att de sågar som kommer med huvud, sly och sågklinga bara har ett skydd med. Behöver man komplettera med sågskydd?

Jag skall röja mycket sly och mindre träd. Inte så mycket gräs till att börja med utan det blir gräs när tomten är klar. Ev säljer jag den när jag är klar då jag misstänker att det gräs som blir sedan räcker en batteridriven till då det bara blir lite gräsmatta att trimma runt staket.

Vad säger panelen? Skall man prioritera kraft eller smidighet?

Har kollat lite på Stihl också men bekanta som jobbar i skogen säger HQ alla dagar pga driftsäkerhet.
535 har högre styrtorn och är inte lämplig alls att köra sågklinga med. Det är en professionell grästrimmer, inte en allroundmaskin så den ska strykas ur listan om du tänker dig sågklinga. Prisskillnaden mot 336 beror i huvudsak på en bättre sele. Är lite osäker på vad viktskillnaden går att härleda till då det är i princip samma motor dock. Oftast är det skrivfel :)

Tänker du såga stammar med diameter runt 5 cm som mest så är 336 FR vettigaste kombimaskinen, är det grövre, från 5 upp till 20 cm är 345 FR lämpligare då koppling och rigg är kraftigare dimensionerat. Motsvarande Stihl är FS130/310 resp. FS410 med samma egenskaper.

De som säger att ena märket är bättre än det andra har oftast begränsad erfarenhet av olika märken skulle jag säga. Det mesta i hur bra en maskin i prisklasserna vi pratar om här håller beror på förarens arbetsteknik.

Känsla för maskinen och förtroende för åf bör styra valet av märke, inte hörsägen. Det här är en klass av maskiner där det finns mycket att välja på, så oftast är det någon vårkampanj som bara är att slå till på.

Köp inte McCulloch (hittar du en Partner så är det gammalt restlager, märket bytte namn för några år sen), Biltema, Ryobi eller Stiga gräsröjare så blir tomtägarlivet lite enklare.

Redigerat:
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Och se till att du har slipade klingor, det tar inte många minuter att dra till sågklingan med filen och där har du "nyckeln" till att dina grejor generellt håller bättre.

Nonkan skrev:
535 har högre styrtorn och är inte lämplig alls att köra sågklinga med. Det är en professionell grästrimmer, inte en allroundmaskin så den ska strykas ur listan om du tänker dig sågklinga. Prisskillnaden mot 336 beror i huvudsak på en bättre sele. Är lite osäker på vad viktskillnaden går att härleda till då det är i princip samma motor dock. Oftast är det skrivfel :)

Tänker du såga stammar med diameter runt 5 cm som mest så är 336 FR vettigaste kombimaskinen, är det grövre, från 5 upp till 20 cm är 345 FR lämpligare då koppling och rigg är kraftigare dimensionerat. Motsvarande Stihl är FS130/310 resp. FS410 med samma egenskaper.

De som säger att ena märket är bättre än det andra har oftast begränsad erfarenhet av olika märken skulle jag säga. Det mesta i hur bra en maskin i prisklasserna vi pratar om här håller beror på förarens arbetsteknik.

Känsla för maskinen och förtroende för åf bör styra valet av märke, inte hörsägen. Det här är en klass av maskiner där det finns mycket att välja på, så oftast är det någon vårkampanj som bara är att slå till på.

Köp inte McCulloch (hittar du en Partner så är det gammalt restlager, märket bytte namn för några år sen), Biltema, Ryobi eller Stiga gräsröjare så blir tomtägarlivet lite enklare.
Tack för alla inputs!

Det blev en 345FR och en extra sågklinga.

Hade garanterat klarat mig med en 336 men bättre sele och hatar att slita med för klena maskiner avgjorde.

• Gilla
Polyene
  • Laddar…
Hittade en skillnad som kan ha betydelse för mig. enligt specen är rigglängden på hq 148cm och på sthil är den hela 180cm.

Jag är nästan 2 meter lång och frågan är om hq blir för kort för mig och att vinkeln mot marken blir knasig?

AndersS skrev:
Och se till att du har slipade klingor, det tar inte många minuter att dra till sågklingan med filen och där har du "nyckeln" till att dina grejor generellt håller bättre.
Har du koll på vilken diameter filarna för sågklingor skall ha? Hittar bara uppgifter på filar för kedjor.

Jag kör med 5,5 mm och en enkel filmall som filen sätts i. Det minskar risken att man filar på djupet och får en spets på tanden. Och så finns det jack för att skränka dem.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Anders har helt rätt gällande filstorlek till klingor. Det är normalt 5,5mm och speciell filmall/skränkjärn finns att köpa med.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
20160108_203035.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag kom Husqvarnan. Tror jag kommer att bli kanonnöjd, spontant så känns den väldigt välbyggd. :)

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.