hahalj
Jaså? Märkligt...finns det olika versioner då? Levererades kampanjmaskinen med det enklare trådhuvudet kanske? Då gick det ju bra att ge lite rabatt...hm.

Kan inte tänka mig att nivån på tråd-strul på denna kommer vara i närheten av det jag upplevde med min gamla Jula-skittrimmer...det var en ständig källa till frustration.

130:an blir perfekt för dg, tror tom att den är snäppet över vad du behöver.
Tänk på att vill du köra lite kraftigare saker med tråd, ta klenare tråd.
Vad säger dåren nu tänker du säkert, men den skär bättre med tunnare tråd. Jämför med en kniv, vilken skär bättre en vass med slipad egg eller en trubbig sak?
Tjockare tråd håller bättre om du går på vedartat sly, men till det skall ju inte tråd användas till.
Jag skulle köra på 2,4mm, det brukar jag köra med och den är alldeles lagom.

hahalj
Bra poäng där, tackar.

mekar-anders skrev:
Den treuddiga kniven är en gräskniv och inte för grövre sly, och den funkar utmärkt om man lär sig den hur den funkar. Lätt att slipa till också om du kör på sten. Finns mer lika runda klingor för gräsbeskärning också om man så föredrar. Men en treuddig slår av gräset lättare samt att det inte fastnar så mycket klipp i den, jämför med en gräsklipparkniv. .
Nja, pratar vi om samma? Jag avser denna som används för sly och fungerar utmärkt http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Gr%C3%A4strimmer-och-r%C3%B6js%C3%A5g/S%C3%A5gklinga-slyklinga-och-andra-sk%C3%A4rverktyg/213666-32346/Slyklinga-till-FS-87%E2%80%93560-C-EM-FR-130-T-FR-480-C-F.aspx
Välj den som är mindre i diameter och betydligt lättare så att sågen varvar upp snabbare.

AndersS skrev:
Nja, pratar vi om samma? Jag avser denna som används för sly och fungerar utmärkt [länk]
Välj den som är mindre i diameter och betydligt lättare så att sågen varvar upp snabbare.
Precis en sån jag tänkte på. Märkligt att Stihl kallar den slyklinga. I min värld är det en gräsklinga..
En slyklinga är en tandad klinga enligt mig, typ som en sån här:

http://www.stihl.se/STIHL-produkter...seltandad-till-FS-87-–-FS-560-C-EM.aspx

mekar-anders skrev:
Precis en sån jag tänkte på. Märkligt att Stihl kallar den slyklinga. I min värld är det en gräsklinga..
En slyklinga är en tandad klinga enligt mig, typ som en sån här:

[länk]
När jag använder den i skogen så visst används sågklingan till röjning i bestånden och även vid slyröjning, oftast då det är grövre än 15-20mm. Slyklingan kör jag med när öppen mark börjar växa igen med lång gräs, tunnare sly, björnbärssnår, etc, eller om man kör lite försiktig brunnsröjning i t.ex. skogsplantering.
Men generellt så är det sågklingan till enbart slyröjning.
Rena gräsklingor verkar det finnas en mängd av, men jag nöjer mig med att köra den treuddiga till långt gräs.

Blev en 130 för vår del också. Har inte levererats än, ska bli intressant att se vilket trådhuvud den kommer med...

Redigerat:
C 25-2 har den smarta upprullningen av tråd.
25-2 har det inte.

hahalj
MathiasS skrev:
C 25-2 har den smarta upprullningen av tråd.
25-2 har det inte.
Ja exakt. Men uppenbarligen kan den levereras med båda. Jag gissar att kampanjmaskinerna alla hade det enklare huvudet.

Ja man kan ju misstänka det. Kollade lite på blocket just nu och jag hittade ingen med det enklare huvudet och det trots kampanjpris.

hahalj
Lite märkligt faktiskt, som extra tillbehör kostar både C 25-2 och 25-2 lika mycket, 260:- listpris.
Finns det nån fördel med 25-2 över C 25-2 som kompenserar för den smidiga trådlindningen i den senare?

hahalj skrev:
Lite märkligt faktiskt, som extra tillbehör kostar både C 25-2 och 25-2 lika mycket, 260:- listpris.
Finns det nån fördel med 25-2 över C 25-2 som kompenserar för den smidiga trådlindningen i den senare?
Kan det vara så att man får på mera tråd på 25-2 varianten, men med automatiken blir det mindre? Gissar bara.

Jag tror jag har det enklare huvudet på min fs130 och på min trimmer med sladd har jag en mindre variant av C-huvudet. Jag skulle välja den smartare upprullningen alla dagar i veckan, ser inga fördelar med det huvud jag har.

Men generellt med så grov tråd och förhållandevis lite körning så tar det säkert 5-10 år innan du behöver fylla en 25-2 om du också kör en gräs/slyklinga. För gräs kör jag säkert 90% klinga resten blir med tråd.

....jag kör bara tråd. Fyller flera gånger på en dag......

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.