Jag har en köksbänk som är klädd i zink. Bordet är ganska gammal och utvecklad patina på zinken.
Tyvärr har zinken på vissa delar av bordet släppt från träskivan den är fastklistrad emot och skappat "bucklor" i bordet (antagligen pga att heta pannor ställts på bordet).

Jag vill återfå en jämn yta på bordet men vet inte vad bästa alternativ är för att få till det?

Är det någon som är kunnig på detta område eller som haft samma problem som kan hjälpa?

Tack på förhand.

En gummiklubba kanske.
En bild på ditt bord ger större möjlighet för råd.

Slår man bara med gubmmiklubba på en bula i en plåt så är det lätt hänt att plåten töjs ännu mer just där och bulan blir ännu större.
Vi behöver bilder!

Zinkskiva med synlig buckla och lossnat lim från underliggande träskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tack för svar.

Det verkar som att zinkskivan har släppt från träskivan den är fastklistrad i och zinken skapat en buckla/bubbla då den kommit i kontakt med för varm stekpanna (tex).
Jag har bifogat bild.

Funderar på om man kan värma upp igen och lägga något tungt på för att få den att sätta sig med klistret igen men det kanske gör det värre - finns nog bättre lösningar?

Ingen som har något förslag på hur jag skulle kunna lösa detta?

Är ingen expert på detta, men om en plåt har bucklat sig så är min erfarenhet att det inte går att få tillbaka bucklan genom att försöka pressa tillbaka den. Så, min gissning är att plåten behöver lossas i sin helhet från bordet, för att sedan limmas tillbaka i press. Om nu bucklan förefaller medgörlig. Annars kanske man kan kyla bucklan för att få plåten att dra ihop sig, och sedan snabbt som ögat limma tillbaka den i press?

Det där var inget "vackert barn", byt skiva.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.